1

معاینه فنی خودرو و شرایط و مدارک لازم

  • کد خبر : 32378
  • 11 مهر 1397 - 9:13
معاینه فنی خودرو و شرایط و مدارک لازم

معاینه فنی خودرو نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه دارد و باید بسیار جدی گرفته شود. اما مدارک و شرایط لازم برای معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی خودرو نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه دارد و باید بسیار جدی گرفته شود. اما مدارک لازم معاینه فنی خودرو چیست؟ و چه شرایطی برای اخذ گواهی معاینه فنی خودرو وجود دارد؟ در این خبر بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمار تصادفات و افزایش آلودگی هوا دو عامل بسیار مهمی هستند که سلامت جامعه و زندگی‌های شهری به ویژه مناطق پرجمعیت را به خطر می‌اندازند.
به همین خاطر برای جلوگیری از این موارد لازم است که قوانینی اجرا شود که در این راستا معاینه فنی خودرو مهم ترین قانون است.
با انجام برخی بازرسی‌ها و بررسی‌های لازم در خودروهای با طول عمر ۴ سال پس از تولید آلاینده‌های موجود در هوا و تصادفات کاهش می‌یابد، چرا که خودروهای آلاینده در حدود ۳۰ برابر بیش تر از ماشین‌های استاندارد موجب آلودگی هوا می‌شوند و همچنین مشکلات فنی خودروها نیز عامل اصلی بسیاری از تصادفات به شمار می‌رود.
در ادامه با ما همراه باشید تا شرایط و مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو را بشناسید.

شرایط لازم برای معاینه فنی خودرو چیست؟

طبق قانون جدید یکی از شرایط اصلی معاینه فنی خودرو این است که ۴ سال از تولید خودرو گذشته باشد. اگر خودرویی بیش از ۴ سال کارکرد داشته و فاقد معاینه فنی باشد، روزانه ۵۰ هزار تومان در زمان تردد شهری جریمه خواهد شد. همچنین در خودروهای دوگانه سوز با عمر مخزن بیش از ۶ سال علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرو استاتیک که مختص مخزن گاز CNG است نیز صورت می‌گیرد. تمامی رانندگان موظف به دریافت گواهی معاینه فنی خودرو هستند.

مهم ترین مدارک لازم معاینه فنی خودرو کدامند؟

  1. اصل کارت یا سند خودرو
  2. فرم تشخیص عیوب ظاهری

چه مراحلی برای دریافت کارت معاینه فنی باید طی شود؟

  1. ارائه مدارک لازم معاینه فنی خودرو
  2. ثبت اطلاعات کامل در سیستم
  3. دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات
  4. پرداخت هزینه لازم معاینه فنی خودرو

حتما بخوانید: از این پس در شهر تهران دو نوع معاینه خودرو صادر می‌شود

مدارک لازم معاینه فنی خودرو + شرایط


اما مراحل انجام معاینه فنی خودرو

  • کنترل نمودن ظاهر خودرو

در این مرحله مواردی از قبیل کمربند ایمنی، شیشه‌ها، برف پاک کن‌ها، شیشه شورها،  وضعیت لاستیک‌ها، وضعیت بلوری چراغ های جلو، چراغ‌های عقب، وضعیت اگزوز، چراغ راهنما، وضعیت طلق‌های چراغ‌های عقب، پوسیدگی بدنه، وضعیت متعلقات اضافی، چراغ ترمز، وضعیت دود خروجی، چراغ دنده عقب مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند.

  • بررسی آلاینده های خروجی از خودرو

در این مرحله از معاینه فنی با استفاده از یک دستگاه سنجش گازهای خروجی از اگزوز مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد. بدین ترتیب وضعیت آلایندگی خودروها بر اساس سوخت رسانی انژکتوری و کاربراتوری کنترل می‌شوند.
چنانچه حد مجاز از مقدار تعیین شده سازمان حفاظت محیط زیست بیش تر باشد، باید موتور خودرو تعمیر شود. لازم به ذکر است که پایش گازهای آلاینده خروجی اگزوز در معاینه فنی  معمولی فقط در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر ۲ دور موتور صورت می‌گیرد.

  • معاینه کمک فنر از مراحل معاینه فنی خودرو

این آزمون برای تشخیص درصد کارایی کمک فنرهای محور جلو و عقب خودرو است. تامین وضعیت مناسب برای سرنشینان ماشین، وضعیت مناسب چسبندگی و ترمز گرفتن خودرو در مسیرهای پر پیچ از عملکرد صحیح کمک فنر است. بهتر است بدانید که یکی از علل واژگونی خودرو‌ها در سرپیچ ها خرابی کمک فنر است.

  • بررسی اتصالات جلوبندی و اهرم بندی

کلیه اتصالات جلوبندی  و اهرم بندی بررسی و ارزیابی شده و در صورت وجود مشکل مورد تعمیر قرار می‌گیرند.


حتما بخوانید: وظایف شهروندان دررابطه با معاینه فنی


مدارک لازم معاینه فنی خودرو + شرایط

  • بررسی عملکرد نور چراغ‌های جلو در معاینه فنی خودرو

بازتاب نور با زاویه و شعاع مناسب و وجود کاسه چراغ های استاندارد از مسائل پر اهمیتی است که در معاینه فنی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • ارزیابی عملکرد ترمز در معاینه فنی ماشین

در این مرحله معاینه فنی نیروی ترمزگیری در هر کدام از چرخ های سمت چپ و سمت راست، در محورهای عقب و جلو و نیروی ترمز دستی مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد. با کمک نرم افزار، نیروی شتاب ترمزگیری و ترمز دستی بررسی می‌‌شوند.

  • معاینه لغزش جانبی

 با استفاده از یک دستگاه، میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ‌ها اندازه‌گیری می‌‌شود. چنانچه چرخ‌ها در یک راستا نباشند، بالانس دینامیکی اتومبیل به‌هم‌خورده و باعث کشیدگی فرمان و ساییدگی لاستیک می‌ شود.

 همچنین برای استعلام معاینه فنی خودرو سامانه سیمفا طراحی شده است و می‌توان با مراجعه به این سایت شرایط معاینه فنی خودروی خود را استعلام کرد. با دریافت گواهی معاینه فنی خودرو تاثیر به سزایی در کنترل آلودگی هوا و کاهش تصادفات خواهید گذاشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=32378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi