4
دکتر مجید ابهری در گفت وگو با«دانستنی آنلاین»:

مشکلات اقتصادی آسیب پذیری روانی خانواده ها را افزایش داده است

  • کد خبر : 141588
  • 05 می 2023 - 21:25
مشکلات اقتصادی آسیب پذیری روانی خانواده ها را افزایش داده است
عمل نکردن به وعده ها باعث کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی بین دولت و مردم و مردم و مردم شده است.امروز اقشار آسیب پذیر جامعه با چالش های جدی برای گذران زندگی خود مواجه هستند و گرانی ها کمر مردم را خم کرده است.

«دانستنی آنلاین»- مریم شقاقی:مشکلات و چالش های اقتصادی چه پیامدهای اجتماعی دارد؟وجود مشکلات اقتصادی در طولانی مدت چه تأثیری بر خانواده و رفتار والدین دارد؟«دانستنی آنلاین» در گفت وگو با دکتر مجید ابهری جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی تلاش می کند به این سوالات پاسخ بدهد.ماحصل این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

 

ابهری در این زمینه معتقد است:امروز بسیاری از خانواده ای آبرومند به دلیل مشکلات اقتصادی با چالش های جدی مواجه هستند و ساحت خانواده از جنبه های مختلف تحت تأثیر فشارهای اقتصادی قرار گرفته است.اغلب مردان در خانواده ها برای گذران امور زندگی خود مجبور هستند در چند شغل فعالیت کنند تا بتوانند امور اقتصادی خانواده خود را مدیریت کنند.من بر این باور هستم که اشتباهات برخی مدیران جامعه را به چنین روزی انداخته است و به همین دلیل باید برای برخی مدیران ارشد که با تصمیمات اشتباه خود به زندگی مردم آسیب می زنند مجازات در نظر گرفته شود.جابه جایی مدیران وبرداشتن یک مدیر و گماردن وی به مسئولیت دیگر در حالی که کارنامه قابل قبولی نداشته تنها باعث دلخوری و ناامیدی مردم خواهد شد.

این جامعه شناس ادامه داد:در شرایط کنونی قیمت کالاهای مورد نیاز غیر قابل کنترل است و در هر ساعت یک قیمت دارد.به همین دلیل نیز اغلب مردم نمی دانند که کالایی که امروز خریداری کرده اند آیا می توانند آن را در روزهایی بعدی نیز به همین قیمت خریداری کنند و یا خیر.در چنین شرایطی بازنشستگان،افراد بیمار و زنان سرپرست خانوار با نگرانی و اضطراب منتظر به پایان رسیدن ماه هستند تا در ماه جدید حقوق دریافت کنند.

در اغلب موارد حقوق خانواده ها تا پایان ماه نمی رسد و در پایان ماه خانواده ها با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستند.در اغلب موارد به دلیل مشکلات اقتصادی افراد با مشکلات روحی و روانی و افسردگی مواجه هستند. در چنین شرایطی اصطکاک بین افراد  مختلف جامعه بیشتر شده و آسیپ پذیری بیشتری در جامعه به وجود می آید.

ابهری خاطرنشان کرد: ادامه این روند آسیب پذیری روانی را در بین افراد خانواده و جامعه بیشتر خواهد کرد.مشکلات روانی و اجتماعی به شکلی است که اگر در دراز مدت وجود داشته باشد درمان آن نیز  نیازمند یک پروسه بلند مدت خواهد بود. به همین دلیل نیز ما باید به پیامدهای وضعیتی که امروز افراد جامعه و خانواده با آن مواجه هستند بیاندیشیم.

اتفاق دیگری که در جامعه ما رخ می دهد این است که افرادی که مسئولیتی ندارند به خود اجازه می دهند در زمینه های مختلف آنچه که دوست دارند مطرح کنند و به دیگران توهین کنند.این رویکرد باعث تضعیف دولت خواهد شد. به همین دلیل اگر کسی می تواند در چنین شرایطی به دولت کمک کند بایددر صحنه حاضر شود اما اگر چنین توانایی در خود نمی بیند نباید با سم پاشی های  در مسیر حرکت دولت اختلال ایجاد کند.شرایط به شکلی است که برخی از افراد به خود اجازه می دهند در همه زمینه ها دخالت و اظهار نظر کنند.

وی تصریح کرد: عمل نکردن به وعده هایی که دولت داده باعث بروز بی اعتمادی بیشتر در بین مردم شده است.هنگامی که مهار تورم و کاهش قیمت کالاهای اساسی بدون قول و وعده و سوگند و قسم امکان پذیر است مشخص نیست چرا این اتفاق رخ نمی دهد؟نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که امور باید در اختیار افراد متخصص قرار بگیرد که در صورت عمل نکردن به وعده های خود بتوان آنها را مورد مواخذه قرار داد.متأسفانه باید عنوان کنم عمل نکردن به وعده ها باعث کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی بین دولت و مردم و مردم و مردم شده است.امروز اقشار آسیب پذیر جامعه با چالش های جدی برای گذران زندگی خود مواجه هستند و گرانی ها کمر مردم را خم کرده است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=141588

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi