4

مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا 4 برابر ایدز/ سالانه ۲۰ هزار ایرانی به خاطر آلودگی هوا می میرند!

  • کد خبر : 133475
  • 24 نوامبر 2022 - 10:41
مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا 4 برابر ایدز/ سالانه ۲۰ هزار ایرانی به خاطر آلودگی هوا می میرند!
بنا به اعلام مسئولان وزارت بهداشت سالانه بیش از 20 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

به گزارش دانستنی آنلاین، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۷ میلیون نفر در دنیا و بیش از ۲۰ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و میزان مرگ ناشی از آلودگی هوا ۶ برابر مالاریا و ۴ برابر ایدز است.دکتر عباس شاهسونی افزود: سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بود که آلودگی هوای آزاد و داخل در مناطق شهری و روستایی سالانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود. یعنی از هر ۹ مرگ یک مرگ منتسب به آلودگی هوا است.

وی گفت: بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که در جهان به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی است. همچنین هفت درصد از مرگ و میر زودرس ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: رهنمود سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد کاهش غلظت ذرات PM۱۰ از ۷۰ میکروگرم در مترمکعب به ۲۰ میکروگرم در متر مکعب، میزان مرگ را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

آلودگی هوا؛ چهارمین عامل مرگ در جهان

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت افزود: بر اساس آخرین گزارش بار بیماری‌ها چهارمین عامل خطر مرگ در جهان است. مواجهه با آلودگی هوا در کشورهای توسعه یافته چهارمین عامل مرگ در جهان پس از خطرات متابولیک، رژیم غذایی و دود سیگار است. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه، آلودگی هوا سومین عامل خطر مرگ است.

وی گفت: در سال ۲۰۱۹ از هر ۹ مرگ، یک مورد به علت آلودگی هوا رخ داده است. شاهسونی ادامه داد: 9۹ درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که در آن سطح آلودگی هوا بالا با غلظت سالیانه ذرات معلق PM۲.۵ بالاتر یعنی بیش از ۵ میکروگرم در متر مکعب است.

وی گفت: احتمال مرگ در بچه‌های با سن کمتر از پنج سال در کشورهای کم درآمد به علت مواجهه با آلودگی هوا بیش از ۶۰ برابر بیشتر از کشورهای پر درآمد است. همچنین تعداد مردمی که در جهان سالانه از آلودگی هوا می‌میرند بیش از ۶ برابر تعداد مردمی است که از مالاریا  و بیش از ۴ برابر مردمی است که از ایدز می‌میرند.

آلودگی هوا

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال ۲۰۱۳ حدود پنج درصد از مرگ بچه‌های زیر پنج سال و ۱۰ درصد از مرگ بزرگسالان بالاتر از ۵۰ سال، منتسب به آلودگی هوا بوده است.

وی گفت: این الگوی سنی مرگ و میر از سال ۱۹۹۰ بدون تغییر مانده است. از سوی دیگر در بین همه سنین و طی همه بازه‌های زمانی، سهم مردان در مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا بیش از زنان گزارش شده است.

افزایش ۳۰درصدی مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا

وی افزود: از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ میلادی مرگ زودرس منتسب به ذرات معلق PM۲.۵ به میزان ۳۰ درصد افزایش داشته است و از ۲.۲ میلیون مرگ به ۲.۹ میلیون مرگ در سال در دنیا رسیده است و در همین بازه زمانی هزینه‌های از دست رفتن آسایش به علت مواجهه با ذرات معلق PM۲.۵ هوای آزاد ۶۳ درصد افزایش داشته و این هزینه‌ها به ۳.۵۵ تریلیون دلار رسیده است.

شاهسونی گفت: همچنین هزینه‌های از دست رفتن درآمد حاصل از کار به علت آلودگی هوای آزاد ذرات معلق PM۲.۵ از ۱۰۳ میلیارد دلار به ۱۴۴ میلیارد دلار در هر سال رسیده است.

او افزود: هوا یکی از اساسی‌ترین نیازهای فیزیولوژیک انسان است. تصور ادامه حیات بدون هوا حتی برای چند دقیقه هم غیرممکن است و این درحالی است که بر اساس آخرین گزارش بار بیماری‌ها، چهارمین عامل خطر مرگ در جهان و مهمترین تهدید زیست محیطی برای سلامت انسان، آلودگی هوا است./ساعت سلامت

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=133475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi