4

شرکت ترخینه با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنایع غذایی

  • کد خبر : 15049
  • 12 تیر 1396 - 10:08
شرکت ترخینه با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنایع غذایی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل برند مشهور و معتبر صنایع غذایی شرکت ترخینه -واقع در جاده مخصوص – در مصاحبه ای با سرپرستی روزنامه دنیای اقتصاد در غرب استان تهران بیان داشت: درد مشترک را بارها فریاد زدیم، اما پاسخ ما سکوت بود و بس. «بمب» سد و مانع اصلی رونق تولید و اشتغال

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل برند مشهور و معتبر صنایع غذایی شرکت ترخینه -واقع در جاده مخصوص – در مصاحبه ای با سرپرستی روزنامه دنیای اقتصاد در غرب استان تهران بیان داشت: درد مشترک را بارها فریاد زدیم، اما پاسخ ما سکوت بود و بس

به عنوان رسانه مکتوب تخصصی اقتصادی، این بار سراغ برند مشهور و معتبری به نام صنایع غذایی ترخینه واقع در جاده مخصوص رفتیم، نشان تجاری پرآوازه ای که برغم شهرت و کیفیت و گذشت بیش از شش دهه فعالیت در صنایع غذایی، چند سال پیش در آستانه سرنوشتی تلخ یعنی تعطیلی قرار گرفته بود که مدیریت این مجموعه با تدبیر، درایت و هوشمندی توانست، ترخینه را از این ورطه دشوار و خطرناک عبور داده و تولید انواع محصولات آن را همچنان آشنای خانواده ها باقی نگه دارد.

البته ما به اختصار از موانع و گزندهایی که در طول سالیان متمادی به صورت پیدا و پنهان به روند فعالیت های صنایع غذایی ترخینه وارد شده اشاره وار گذشتیم، لیکن وقتی پای درددل های دکتر کیکاوس کاوسی رییس هیات مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی این مجموعه نشستیم، خیلی زود متوجه شدیم که برای برکشیدن و دوباره سرپا قراردادن این واحد تولیدی در آستانه ورشکستگی، خون دل ها خورده شده و سختی ها و مرارت های فراوانی متحمل شده است.

دکتر کاوسی که دست کم بیش از ۳۵ سال تجربه مدیریتی در صنعت را در کارنامه خود دارد، با یادآوری نامگذاری سال های اخیر و از جمله امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با اشاره به این که مشکلات و موانع موجود فقط به مجموعه تحت مدیریت خود اختصاص ندارد و بسیاری از واحدهای تولیدی با مسائل و تنگناهای مشابهی مواجه هستند، گفت: این درد مشترک را بارها فریاد زدیم، اما این فریادها نه تنها شنیده نشد که در نهایت پاسخ ما سکوت بود و بس، فضایی که کماکان نیز بر تولید، صنعت و اشتغال حاکم است.

** شرکت ترخینه بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد

     حال قبل از پرداختن به دیدگاه ها و نظرات دکتر کاوسی در خصوص عوامل مهم بروز مشکلات و موانع در شرکت ترخینه، هرچند مجموعه معتبر و شناخته شده ای است، اما ارائه تصویر و توصیفی اجمالی از تاریخچه  این شرکت، چندان خالی از فایده نیست.

سنگ بنای اولیه کارخانه مواد غذایی ترخینه به سال ۱۳۴۲ یعنی ۵۴ سال پیش بازمی گردد که مرحوم رضاقلی علی آبادی بنیسی این کارخانه را با خرید یک دستگاه  پوستگیری اولیه غلات با موتور دیزلی، بنیان نهاد.

این کارخانه در طول این سالیان با تغییر و تحولات زیادی مواجه شد که عوض کردن نام تجاری آن از واژه “بارلی ” به “ترخینه” پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به روز کردن تجهیزات و بخصوص استفاده از فناوری های نو و پیشرفته، تنوع محصولات و انتقال محل کارخانه به جاده مخصوص کرج از آن جمله است.

خلاصه این که شرکت ترخینه با قدمتی بیش از نیم قرن در حال حاضر یکی از پیشگامان صنعت مواد غذایی است، ضمن این که چهار یا پنج نفر پرسنل اولیه آن، اکنون به حدود ۲۰۰ نفر افزایش یافته و با اجرای طرح توسعه، قادر است نزدیک  به ۲۰۰ نوع محصول از خانواده غلات، حبوبات، انواع سوخاری و آردها، سوپ‌های نیمه آماده و ادویه ها را تولید، بسته بندی و به بازار مصرف عرضه کند.

حایز اهمیت این که دریافت نشان‌های  iso9001/2008    و iso10002/2009    وhaccp   و iso22000 و halal  و استاندارد ملی ایران  از دیگر موفقیت های صنایع غذایی ترخینه به شمار می رود، علاوه براین، حساسیت مدیران و مجموعه کارکنان نسبت به کیفیت و کمیت ممتاز محصولات تولیدی آن موجب شده که شرکت ترخینه طی چند سال اخیر به افتخار واحد نمونه و برند و کیفیت برتر  استانی و کشوری   و همچنین  نشان  ملی  استاندارد  و ارتقاء  کیفیت  و سلامت  و برند محبوب  مصرف کنندگان  نیز نایل شود.

** (بمب) سد و مانع اصلی رونق تولید و اشتغال

اکنون با هدف جلب و جذب نگاه مسؤولان، مدیران و مقامات عالی رتبه و صاحب اختیار در نهادهای بالادستی، می توان از واژه اختصاری “بمب” به عنوان سد و مانع اصلی رونق تولید و اشتغال یاد کرد.

شاید استفاده از واژه “بمب”  درباره عوامل بازدارنده رشد و پیشرفت اقتصادی، بخصوص در قلمرو تولید و صنعت تا حدود زیادی تعجب برانگیز به نظر برسد، لکن این شیوه در موارد زیادی برای انتقال کوتاه و مختصر مفاهیم کاربرد دارد، به این معنی که چنانچه حروف اول سه نهاد دولتی شامل  “ب” بیمه، “م” مالیات و “ب” بانک ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، حاصل آن به اختصار می شود، “بمب”

** انتقاد دکتر کاوسی از بیمه، مالیات و بانک ها

دکتر کاوسی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی ترخینه دراین گفت و گو در پاسخ به پرسشی، ضمن انتقاد صریح از سه  نهاد بیمه، مالیات و بانک ها تأکید کرد: صرف نظر از برخی جوانب بورکراسی و کاغذبازی دست و پا گیر که به هرحال تأثیر منفی خود را دارد، اکنون نحوه برخورد بیمه تأمین اجتماعی، میزان بالای دریافت مالیات توسط سازمان امور مالیاتی و تسهیلات مالی بسیار گران بانک ها، مهمترین عوامل و موانع بازدارنده در راه تولید و کارآفرینی محسوب می شوند.

وی با اشاره به این که نه به عنوان مالک یا مدیر کارخانه، بلکه به صورت کلی که یک مجموعه تولیدی را ارداه می کند، گفت: اگر دقت کرده باشید در تمام مناظره های اخیرانتخابات ریاست جمهوری، تمامی بحث ها و شعارها حول محور اشتغال، تولید و صنعت بود، چراکه همه می دانیم بیکاری معضل بزرگی است و نرخ بیکاری در کشور بسیار بالاست، لذا باید بپذیریم که تمام این ها دلایل خاص خودش را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند جاده مخصوص یک قطب مهم صنعت در کشور محسوب می شود، اما  به عنوان قطب خودروسازی شهرت یافته است، با این حال شاهد هستیم که به تقریب بخشی از تمام صنایع کشور به نحوی در این جاده وجود دارد، از مواد غذایی گرفته تا کارخانه هایی که قطعات صنعتی تولید می کنند.

دکتر کاوسی تأکید کرد: همه واحدها و صنایع مستقر در این جاده یک درد مشترک دارند که این درد به سازمان های دولت نهاد مربوط می شود، مانند سازمان مالیاتی، بیمه تأمین اجتماعی و نحوه عملکرد بانک ها.

** نظام کارفرمایی و کارگری ما عقب افتاده است

وی ادامه داد: واقعیت این است که قوانین نظام کاری ما در حوزه روابط کارفرما و کارگر بسیار نظام عقب افتاده و قدیمی و ناکار آمد است که این نظام کارگری و کارفرمایی بطور طبیعی باعث عدم سرمایه گذاری و اشتغال می شود و هر چه سریع تر  می بایست  از طریق  دولت  و یا مجلس با ارئه  قوانین  به روز شده  هم برای  اقشار  شریف  و زحمتکش  کارگران  و هم  برای  کار آفرینان اطمینان خاطر ایجاد نمود .

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی ترخینه گفت: به عنوان نمونه اکنون کارگرانی را در کارخانه دارم که به رغم هرگونه کم کاری و  تنبلی و کوتاهی، امکان اخراج آنها را ندارم، فقط به صرف این که استخدام رسمی هستند و از همان  جلسه  اول  برگزاری جلسه هئیت اداره کار ،حکم به برگشت به کار کارگر  صادر خواهد شد .

وی افزود: از طرفی با توجه به این که در اداره کار نیز دستوراتی از بالا صادر شده که نرخ بیکاری را کمتر نشان دهند، بنابراین از این کارگر نامنظم و ناکارآمد حمایت و رأی به بازگشت به کار او داده می شود، حال در نظر بگیرید، وقتی یک کارگر خاطی کم کاری می کند، خط تولید را لنگ می کند، غیبت غیرموجه انجام می دهد، یک مدیر چگونه می تواند اعمال مدیریت کند؟

وی با اشاره به این که قوانین وضع شده مربوط به روابط کارفرما و کارگر ناقص است، ادامه داد: این گونه است که به همین دلیل خیلی از کارفرمایان و سرمایه گذاران از سرمایه گذاری منصرف می شوند، چون می دانند که درگیر خواهند شد، در چنین شرایطی در واقع بنده را به عنوان کارفرما در مقابل کارگر قرار می دهند، ضمن این که مجبورم و باید آن کارگر خاطی را به کار گیرم.

درادامه گفت و گو با آقای دکتر کاوسی مدیرعامل کارخانه ترخینه در ارتباط  با موضوعات مهمی  از جمله  نظام مالیاتی  باید روی حساب و کتاب و براساس قانون باشد، بیمه و سازمان تأمین اجتماعی سلیقه ای عمل می شود، مشکلات بخشنامه ای بین وزیر اقتصاد و سازمان تأمین اجتماعی ،مشکلات قرار گرفتن کارخانه در حوزه شهری گفت و گو شد که در شماره آتی منتشر خواهد شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi