دانستنی آنلاین: جانشین وزیر آموزش و پرورش در ستاد راهبردی مدرسه محوری تفویض اختیار به مدیران مدارس و مدرسه محوری را نیازمند تایید شایستگی مدیران مدارس دانست.
به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از مهر، فریبرز حمیدی با اشاره به ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگیهای حرفهای منابع انسانی، گفت: از آنجایی که آموزش، بهسازی مهارتها و شایستگیهای حرفهای مدیران و توجه به بالندگی آنها از عوامل مهم ایجاد تحول در نظام آموزشی به شمار میآید که بهطور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهرهوری و توسعه نیروی انسانی میشود ضرورت طراحی و استقرار نظام سنجش شایستگیهای حرفهای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی مدیران مدارس باهدف آموزش و ارتقای شایستگیهای حرفهای مدیران عملیاتی، بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
وی افزود: این مهم، در سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موردتوجه قرارگرفته و وزارت آموزش و پرورش، موظف به طراحی و استقرار نظام یکپارچه سنجش صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای منابع انسانی شده است.
مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری با اشاره به اینکه در این برنامه قرار است هر یک از مدیران مدارس به رهبر مدیریت آموزشی تبدیل شوند، گفت: تفویض اختیار و مدرسهمحوری نیاز به تأیید شایستگی مدیران مدارس دارد تا آنها بتوانند بهعنوان رهبران آموزشی و تربیتی در مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.
وی ادامه داد: هرچند آئیننامه مدارس، سند تحول، شوراهای مدارس و مشارکت اولیا در اختیار مدیر مدرسه قرار دارد اما زمانی مدیر مدرسه میتواند بهتنهایی برای اداره مدرسه تصمیمگیری کند که خود شایستگیهای لازم را داشته باشد.
مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری گفت: برای اجرای برنامه سنجش صلاحیت حرفهای مدیران، ابتدا شایستگیها تعریف و معیارهای لازم مشخص شد که شایستگیها شامل مجموعهای از نگرشها، دانش، باورها و تواناییهای یک مدیر است و بهصورت رفتاری در نتایج عملکرد ممتاز یک زمینه شغلی مشخص میشود.
حمیدی ادامه داد: مدل شایستگی حرفهای یک فرصت معتبر و قابل مشاهده و اندازهگیری است مبنی بر اینکه یک مدیر چه توانمندیها و نگرشهایی باید داشته باشد که بهصورت رفتاری، خروجی عملکرد مدیر را بررسی کند.
وی با اشاره به اینکه در این برنامه مدیران در دو بخش شایستگیهای عمومی و حرفهای موردسنجش قرار میگیرند، افزود: شایستگیهای عمومی شامل مجموعهای از ویژگیهای شخصیتی، رغبتها و باورهای ارزشی و شایستگی حرفهای شامل مجموعه معرفتها، قابلیتها و توانمندیها است که برای این منظور اصولی همچون جامعیت، انگیزش و فرآیندها تعیینشده است.
حمیدی گفت: نتیجه این توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری، تأکید بر استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی مدارس، ایجاد رقابت بین مدیران، ایجاد زمینه برای استانداردسازی مدیریت آموزشی و تضمین کیفیت مدارس خواهد بود.
مشاور و جانشین وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری گفت: تمامی مدیران مدارس موظف به حضور در برنامه سنجش صلاحیت حرفهای هستند و در پایان دوره به شرکتکنندگان گواهی صلاحیت و شایستگی مدیریت مدرسه ارائه میشود.
وی توجه همهجانبه به مجموعه شایستگیهای عمومی و حرفهای مدیر مدرسه، بهروزرسانی مستمر صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای مدیران متناسب با تحولات و پیشرفتهای علمی و فناوری مرتبط، ایجاد سازوکارهای انگیزشی لازم برای تشویق و ترغیب افراد مستعد و علاقهمند به قبول مسئولیت مدیریت مدرسه و مشارکت در ارتقای صلاحیتهای عمومی و حرفهای و اصلاح فرآیندها و ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را ازجمله ویژگیهای این برنامه برشمرد.
حمیدی گفت: اجرای این برنامه توانمندسازی مدیران مدارس برای مداخله و بهسازی سازمانیافته فرآیندهای اداره مدرسه در چارچوب الگوی مدرسه محوری و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه سنجش صلاحیت حرفهای مدیران و انجام اصلاحات لازم را محقق خواهد کرد.
مطالب که کار می کنید اموزنده است
فقط مطالب مرتبط با این مطلب را به خوبی پیدا نمی کنم
با تشکر از تیم تولید محتوای دانستنی آنلاین