5

یک مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  • کد خبر : 39256
  • 10 ژوئن 2019 - 23:44
یک مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

دانستنی آنلاین: نقش مدرسه و عوامل آن را نمی توان در موفقیت دانش آموزان نادیده گرفت. بنا براین باتوجه به نقشی که مدرسه در میزان موفقیت  دانش آموزان دارد، سعی داریم در این نوشتار به بررسی ویژگی های یک مدرسه خوب بپردازیم. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، این روزها که دانش آموزان در حال […]

دانستنی آنلاین: نقش مدرسه و عوامل آن را نمی توان در موفقیت دانش آموزان نادیده گرفت. بنا براین باتوجه به نقشی که مدرسه در میزان موفقیت  دانش آموزان دارد، سعی داریم در این نوشتار به بررسی ویژگی های یک مدرسه خوب بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، این روزها که دانش آموزان در حال گذراندن امتحانات پایان سال تحصیلی هستند و سال تحصیلی رو به اتمام است، بسیاری از اولیای دانش آموزان برای پیدا کردن یک مدرسه خوب برای فرزندانشان در شور و اضطراب بسر می برند. آن ها سعی می کنند بهترین مدرسه را برای فرزندشان انتخاب کتتد تا در طول سال تحصیلی با مشکلی مواجه نشوند و شاهد موفقیت او در پایان سال تحصیلی باشند.

نقش مدرسه در موفقیت دانش آموز

نقش مدرسه در موفقیت دانش آموز

این دغدغه ها و اضطراب ها آنان بجا و طبیعی است؛ زیرا می دانند مدرسه از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى و اصلى ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینى، اخلاقى، علمى، آموزشى، اجتماعى و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحى و معنوى و جسمانى آنان براساس اهداف مصوب دوره هاى تحصیلى و برابر ضوابط و دستورالعمل هاى وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره مى شود.

انتقال ارزش هاى اساسى جامعه در کانون اصلى توجه نظام آموزشى قرار دارد، به گونه اى که مدرسه دانش آموزان را متعهد مى سازد ارزش هاى جامعه را درونى سازند.

هرچند تلاش و کوشش و علاقه خود دانش آموز بیشترین نقش را در موفقیت اش بازی می کند، با این حال نمی توان نقش مدرسه و عوامل آن را در این موفقیت نادیده گرفت. بنا براین باتوجه به نقشی که مدرسه در میزان موفقیت  دانش آموزان دارد، سعی داریم در این نوشتار به بررسی ویژگی های یک مدرسه خوب بپردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی ویژگی های مدرسه خوب از جهات مختلف:

از لحاظ مدیریتی و نرم افزاری

۱- مدیر مدرسه خوب دارای برنامه آموزشی و تقویم اجرایی سالانه فعالیت ها و … می باشد.

۲- عوامل آموزشی مدرسه خوب با دانش آموزان دوست و رفیق هستنــــد به نحوی که دانــش آمـــوز زیبا ترین احساس را دراین محیط دارد.

۳- دانش آموزان در کارهای گروهی و فعالیت های آموزشی ـ تربیتی مثل شورای دانش آموزی ،اقامه نماز، انجمن علمی و … باعلاقه شرکت دارند.

۴- معلمین و همه افرادی که با دانش آموز سر و کار دارند از سواد کافی برخوردارند و با مسایل تعلیم و تربیت و روان شناسی آشنایی دارند.

۵- کارهای مدرسه خوب تقسیم شده و هریک از افراد نسبت به نقشی که در آن دارند هم توانایی لازم و هم آشنایی کامل دارند.

۶- مدیر و معلمان مدرسه خوب با فرایند یاد دهی – یادگیری و روان شناسی تربیتی  آشنایی دارند.

۷- دانش آموزان در امور مختلف مشارکت دارند و نسبت به آن چه در آموزشگاه می گذرد، احساس مسئولیت می نمایند.

ضرورت تعامل بین مربیان آموزشگاه و دانش آموزان و اولیا

۸- تعامل مناسبی بین عوامل آموزشگاه و دانش آموزان و اولیا برقرار است.

۹- شورای دبیرا ن فعال بوده و در این شورا مسائل گذشته و روز و برنامه های آینده به بحث و بررسی گذاشته می شو د.

۱۰- مدرسه خوب با اداره آموزش و پرورش و سایر سازمان ها ارتباط موثر و مطلوبی دارد.

۱۱- در مدرسه خوب فعالیت ها و اقدامات هدفمند است و درتما م فعالیت ها نظم و انضباط حا کم است.

۱۲- نظام مشاوره ای مدرسه خوب، کارا و اثربخش است.

۱۳ – مدرسه خوب دانش آموز را با مهارت های زندگی آشنا کرده به نحوی که پس از اتمام هر دوره تحصیلی به راحتی می تواند، وارد جامعه شود.

۱۴ – در مدرسه خوب، میراث فرهنگی، وطن دوستی، احترام به نیاکان و تاریخ و پرچم و … گرامی داشته می شو د.

۱۵- مجموعه امور مدرسه خوب با سازماندهی مناسب مدیر هماهنگ است.

از لحا ظ کالبدی و سخت افزاری

۱- فضای آموزشی مدرسه خوب ( کلاس درس ) متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزان محرک و جذاب می باشد.

۲- مدرسه خوب دارای محیطی زیبا و با طراوت و نشاط آور است.

۳ – درمدرسه خوب ابعاد کلاس ها و صندلی ها استاندارد و متناسب با سن دانش آموزان می باشد.

۴- فضای فرهنگی، هنری و فن آوری برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش آموزان مهیا می باشد.

۵- مدرسه خوب به شکوفایی استعداد و توانایی جسمی دانش آموزان اهتمام دارد و در جهت تامین فضا و امکانات ورزشی کوشا می باشد.

۶- در مدرسه خوب فضای نمازخانه رغبت انگیز، سالن ها وسیع و تمیز، سرویس های بهداشتی تمیز و استاندارد می باشد.

۷– در مدرسه خوب مکان نشستن راحت بوده سیستم های گرمایی و برودتی مناسب و کلاس ها به دور از سر و صد ا و دارای نورکافی می باشند.

۸- در و دیوار و حیاط و رنگ مدرسه خوب، دارای پیام آموزشی و تربیتی هستند.

۹- در مدرسه خوب با تامین سرویس ایاب و ذهاب به سلامت جسمی دانش آموزان توجه کافی می شود.

۱۱- مدرسه خوب به بهداشت روحی دانش آموزان توجه کافی دارد و با ایجاد کتابخانه، آزمایشگاه، اتاق خلاقیت و سالن سمعی و بصری در جهت تامین آن می کوشد.

۱۲ – مدرسه خوب دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی از قبیل رسانه های دیداری و شنیداری، تجهیزات آزمایشگاهی و … می باشد.

۱۳- محیط آموزشی گویای معماری ایرانی و اسلامی و دارای پیام فرهنگی هنری است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=39256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. هنگام انتخاب مدرسه امکان بررسی موارد مورد اشاره ممکن نیست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi