4

محیط زیست و راه های نگهداری از آن

  • کد خبر : 7798
  • 10 شهریور 1395 - 11:34
محیط زیست و راه های نگهداری از آن

به همه ی محیط هایی که در آن ها نوعی از زندگی جریان داشته باشد “محیط زیست ” گفته می شود؛ از جمله : استخر آب، شهر، اقیانوس،کویر و… برای بقای یک محیط زیست، ارتباط متقابل موجودات زنده مثل گیاهان و جانوران و… با یکدیگر و با عوامل غیرزنده، امری لازم و ضروری است.

#نگهداری_محیط_زیست #دانستنی #بیشتر_بدانیم

به همه ی محیط هایی که در آن ها نوعی از زندگی جریان داشته باشد “محیط زیست ” گفته می شود؛ از جمله : استخر آب، شهر، اقیانوس،کویر و… برای بقای یک محیط زیست، ارتباط متقابل موجودات زنده با یکدیگر و با عوامل غیرزنده، امری لازم و ضروری است. عوامل زنده ی یک اکوسیستم عبارتند از: تولید کننده(گیاهان سبز) مصرف کننده (جانوران) و تجزیه کننده ها (باکتری ها و قارچ ها ).

مهم ترین ارتباط جانداران با یکدیگر، ارتباط غذایی است که به صورت زنجیره ی غذایی و شبکه ی غذایی جریان دارد و درنهایت همه ی جانداران کره ی زمین یک شبکه ی غذایی بزرگ به نام شبکه ی حیات را تشکیل می دهند. عوامل غیر زنده عبارتند از: دما، نور، آب، گازها، مواد شیمیایی، گرما(که بیشتر از اشعه ی مادون قرمز حاصل از نور خورشید به دست می آید). برنامه های مربوط به زیست محیطی باید آن چنان در نظر گرفته شوند که بقای همه ی موجودات دریک سیستم تضمین گردد. روابط بین انسان و طبیعت یک بحث قدیمی است که تا مدت ها تصور می شد طبیعت با نیروی تصفیه کننده و تنظیم کننده اش، تعرضات انسان را هضم خواهد کرد. افزایش جمعیت، تجارت های پر سود عاج فیل، شاخ کرگدن ها، پوست تمساح، جنگل زدایی و بهره برداری از جنگل ها و مصرف بیش از حد انرژی با سرعت زیادی موجب برهم زدن نظم موزون و شگفت انگیز مکانیزم جهان شده است. از طرفی بلا های طبیعی (سیل،آتش فشان،زلزله،و…) و تغییرات آب و هوایی باعث دگرگونی های مهمی در میراث جانداران زمین شده اند. کشته شدن گاو اهلی امروزی در سال 1672در لهستان، ناپدید شدن خر کواگای معروف (که به واسطه ی پوستش نیمه اسب و به واسطه ی گردنش نیمه گور خر بود) در سال 1880در آفریقای جنوبی، محو شدن دایناسور ها از کره ی زمین حدود 655 میلیون سال پیش و مواردی مشابه دیگرموجب شد که انسان مصیبت فقر و حتی انهدام جهان زنده را سازمان دهی کند .

دلایل مهم حفاظت از موجودات زنده عبارتند از :

  • زنجیره ی حیات : جانوران، محتاج گیاهان (برای تبدیل انرژی خورشیدی به غذا )و گیاهان محتاج جانوران (برای انتقال دانه های گرده و بارورکردن آن ها )هستند و بقای جانوران منوط به بقای طعمه هایشان است.
  • یک گنجینه ی درمانی :معالجه ی %80جمعیت کشور های در حال توسعه با داروهای طبیعی توسعه می گیرد. منشأ بسیاری از داروها، جانوران بخصوص آبزیان هستند. در کشورهایی چون هند، چین، آمازون و آسیای جنوب شرقی، پزشکان گیاهان مختلفی را به طریقه ی سنتی استفاده می کنند.
  • یک انبار وسیع:طبیعت یک مخزن بزرگ مواد خوراکی است که هنوز چندان مورداستفاده قرار نگرفته و مواد غذایی انسان به این تنوع زیستی در محصولات کشاورزی وابسته است.
  • معدنی برای صنعت: تقریبا”در تمام شاخه های صنعت از نشاسته ها، شیره ی بعضی نباتات، روغن های گیاهی، چربی های گیاهی و حیوانی استفاده می شود و گیاهانی مثل نیشکر، چغندر قند و گندم، انرژی های سبز شناخته شده است.

حمایت از طبیعت:

راه های نگهداری از محیط زیست1

به منظور حفاظت از طبیعت می توان روش های زیر را انجام داد: حمایت قا نونی از انواع موجودات، حمایت قانون از محل های ویژه، فضاها، پارک ها، حفاظت گاه ها و…خرید زمین به عنوان یک سلاح قدرتمند وگران قیمت توسط سازمان حفاظت محیط زیست. قوانین جالب توجهی در زمینه های مختلف مربوط به محیط زیست پایه گذاری شده است که اگر این قوانین به نحو احسن اجرا شوند و میان مجریان قوانین، همکاری و هماهنگی وجود داشته باشد، می توان تاحدودی به حفظ محیط زیست امیدوار بود از جمله: قوانین 1961و1980در مورد آلودگی آب، 1975 در مورد فضولات 1985 در مورد کوهستان، 1986در مورد ساحل دریاها،1987درمورد خطرهای جدی دیگر. به همراه وضع قوانین، باید به مردم آموزش و اطلاعات لازم داده شود تا احترام به محیط زیست از طریق آموزش به آن ها القا شود. کشورهای متحده آمریکا و آلمان 60%از تحقیق جهانی در زمینه محیط زیست را به خود اختصاص داده اند و در سطح اروپا بسیاری از برنامه های جامعه اقتصادی در مورد محیط زیست است. این میزان تحقیقات بسیار ضعیف است و نیاز به تحقیقات بیشتری در سطح جهانی دارد. فرمول”زمین یکی است ولی جهان چنین نیست” به ما یادآوری می کند که باید بین مردم کل جهان همکاری و هماهنگی لازم ایجاد شود تا همه بتوانند از این مکان مشترک یعنی زمین بهره ی کافی ببرند که به لطف خدا این ضرورت همکاری بین المللی از آغاز قرن 21تشدید شده است.

کاهش آلودگی هوا

راه های نگهداری از محیط زیست2

در گذشته مصرف روزانه انرژی مردم بسیار کم بود و بیشترین وسایل خانگی از جنس مواد قابل تجزیه مثل چوب بود که پس از مصرف و دور انداختن، به طور طیعی تجزیه می شوند و از بین می روند. ولی امروزه در جهان صنعتی، جنس بیشتر وسایل از مواد غیرقابل تجزیه مثل پلاستیک است که موجب آلودگی محیط زیست می شوند. از طرفی خودرو ها نقش زیادی در آلودگی محیط زیست دارند. خودرو ها هم در زمان تولید و هم در زمان مصرف آلودگی ایجاد می کنند. همه ما می توانیم به وسیله باز یافت مواد و وسایل خانگی و استفاده از وسایل عمومی، سهم شایانی در کاهش آلودگی داشته باشیم. بازیافت زباله ها ی صنعتی نقش مهمی در صرفه جویی انرژی وکاهش میزان استفاده از مواد خام اولیه دارد. بازیافت قوطی ها و بطری ها باعث می شود تا زباله کمتری وارد محیط زیست شده و آلودگی کمتری ناشی از مصرف انرژی در محیط ایجاد می گردد. از طرفی با کاهش بسته بندی ها و بازیافت بعضی از مواد شیمیایی استفاده شده مراحل تولید، آلودگی صنعتی کاهش می یابد. طراحی وسایل مثل ماشین وکامپیوتر به شکل قابل بازیافت وساختن آن ها به گونه ای که اجزا و مواد تشکیل دهنده آن ها مجددا” مورد مصرف قرار گیرند، در آینده باعث خواهد شد که به جای دور انداختن آن ها(به دلیل جدا نشدن قطعات و عدم استفاده مجدد)مواد خام آن ها قابل بازیافت و استفاده مجدد باشند. در سال های اخیر مهندسین به دنبال منابع انرژی تمیز تری بوده اند وتحقیقاتی در این زمینه انجام داده اند تا به راه هایی برای کاهش آلودگی دست یابند. این انرژی ها عبارتند از: باد، قدرت امواج دریا برای تولید انرژی، استفاده از الکتریسیته برای تأمین نیروی محرکه اتومبیل ها، تأمین انرژی از یک منبع قابل شارژ و ذخیره شدن مثل باد و خورشید. در صورت تحقق یافتن این موارد آلودگی ناشی از اتومبیل ها به شدت کاهش خواهد یافت.

حفظ حیات وحش

راه های نگهداری از محیط زیست3

 بخش عظیمی از کره زمین در گذشته های دور پوشیده از جنگل های سر سبز بوده است. جنگل های پر باران استوایی به دلیل وضعیت آب وهوایی خاص خود بسیار غنی بوده و دارای اکوسیستم پیچیده ای می باشند و در حال حاضر انواع گونه های گیاهی وجانوری موجود در این مناطق بیشتر از تمام زیستگاه ها ی دیگر جهان می باشد. امروزه با افزایش جمعیت انسان برای کشاورزی، راه سازی، ساختمان سازی و… به قطع درختان این جنگل ها پرداخته است که منجر به نابودی این مناطق می گردد، محافظت از حیات وحش به منظور تضمین آینده، وظیفه تمام مردم جهان است که خوشبختانه در این مسیر گام های مثبتی برداشته شده است. در سال 1992بیشتر ملت های جهان پیمان همکاری های دوجانبه ای را امضا کردند که از نابودی گونه های گیاهی و جانوری جلوگیری می کند. بسیاری از این کشورها قبلا” توافقنامه ممنوعیت تجارت گونه های در معرض خطر را امضاءکرده بودند. برای حفظ گونه ها ی در حال نابودی باید روش زندگیمان را عوض کنیم و در عمل (نه تنها حرف) به محافظت و حمایت از حیات وحش بپردازیم.

 توصیه هایی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست:

  • عدم استفاده و یا کاهش استفاده از فرآورده های خطرزا و مسموم در مصارف خانگی و تجاری
  • مهار ریختن پس مانده های فرآورده های شوینده، رنگ های شیمیایی، حلال های شیمیایی و سموم آفت کش های مستعمل
  • تشویق اصناف در تقبل مسئولیت در قبال محیط زیست
  • اطلاع عموم مردم از برنامه ها در حفاظت از محیط زیست و ارتقای آن ها
  • گزارش تخلیه غیر قانونی زباله و تخطی از مقررات
  • جلوگیری از قطع بی رویه درختان ونابودی جنگل ها و مراتع.
  • جلوگیری از شکار بی رویه جانوران ، آبزیان و…
  • مراقبت از آب ها وجلوگیری از آلودگی منابع آبی(رودخانه ها، دریاها و سایر منابع)
  • تفکیک زباله ها از هم(کاغذ-پلاستیک-مواد یکبار مصرف و…) و بازیافت پس مانده ها
  • جلوگیری از تولید زباله و آموزش درست مصرف کردن
  • اسراف نکردن در منابع طبیعی مثل نفت ،گاز، آب و..
  • کاهش استفاده از اسپری ها که باعث تخریب لایه ازن می شوند.
  • جلوگیری از آلودگی هوا مخصوصا” در شهرهای بزرگ با آموزش فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه
  • جدی گرفتن پیام مسئولین برای حفاظت از محیط زیست
  • اجرای طرح های آموزشی برای فرهنگ سازی
  • اجرای طرح های همکاری سازمان محیط زیست با سایر ارگان ها حتی مدارس برای پاک سازی مراتع، جنگل ها، سواحل دریاها، پارک ها و…
  • شناخت منابع اصلی آلودگی و تهیه فهرستی از مواد آلوده کننده

منبع: آسمونی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi