3

محافظت از منابع طبیعی، سرمایه ملی

  • کد خبر : 3177
  • 17 فروردین 1395 - 11:08
محافظت از منابع طبیعی،  سرمایه ملی

منابع طبیعی سرمایه ی ملّی است. یعنی ، ثروت ها و نعمت های خدادادی است که مال همه ی مردم کشور است و همه باید از آن مراقبت کنیم.

منابع طبیعی سرمایه ی ملّی است. یعنی ، ثروت ها و نعمت های خدادادی است که مال همه ی مردم کشور است و همه باید از آن مراقبت کنیم.

فواید آب یکی ازمنابع طبیعی

      آب، مایه حیات است، ولی همین آب اگر ناسالم باشد، ممکن است موجب مرگ انسان شود. چنان که می دانیم مهم ترین عامل حیات انسانی، آب است و زندگی بدون آب، غیرممکن است. در قرآن کریم، آیاتی داریم که رابطه آب را با طبیعت و به خصوص حیات موجودات زنده و نیز ارزش و اهمیت آب را یادآوری کرده است. ازجمله در قرآن آمده است: «خداوند تمام جنبندگان را از آب آفرید». این ها همه نشانه ارزش و اهمیت این نعمت خدادادی است. حال، همین نعمت خدادادی که مایه حیات انسان و حیوان است، اگر با عوامل آلوده کننده مواجه شود، علاوه بر این که به سلامت و زندگی انسان ضربه می زند، موجودات آبزیِ گیاهی و حیوانی را هم نابود می سازد. به همین علت است که دین مقدس اسلام به نظافت آب اهمیت فراوان داده و برای پاکیزه نگه داشتن آن، دستورهایی صادر کرده است. امام صادق علیه السلام با آینده نگری سفارش می فرمودند: «آدمی باید طوری زندگی کند که اطراف محیط زندگی خود را آلوده نکند، زیرا اگر آن را آلوده نماید روزی می آید که بر اثر آن آلودگی، زندگی بر او دشوار و غیرممکن می شود».

فواید درخت و جنگل یکی ازمنابع طبیعی

       ارزش درخت تنها به چوب و میوه آن نیست، بلکه در لطافت هوا، حفظ خاک و گردش آب در طبیعت هم تأثیر فراوان دارد. «در ایران مناطق وسیعی وجود دارد که به علت قطع درختان طبیعی، به شنزار تبدیل شده است. در موقع وزش باد، این شن ها به حرکت در می آیند و بسیاری از مزارع و خانه ها و مراتع را می پوشانند. برای حفظ راه ها، کشتزارها و روستاهای کشور، در اطراف این مناطق و برروی تپه های شنی، درخت کاری می کنند تا شن ها تثبیت شده و از پیشروی آن ها جلوگیری شود. درخت، آنقدر پرفایده است که مردم، اغلب اوقات، آن ها را در محل هایی که درخت خودرو وجود ندارد، می کارند. کشاورزان در اطراف زمین های زراعتی و خانه های خود، درخت می کارند تا محصولاتشان را از گزند باد و طوفان حفظ کنند. عده ای هم برای تهیه چوب مورد نیاز، درخت می کارند. درخت را روی تپه ها و زمین های پرشیب هم می کارند، تا بدین وسیله از شسته شدن خاک و جاری شدن سیل، جلوگیری نمایند.»

        جنگل‌ها نقش فزاینده‌ای در بهبود خاک، منابع آبی، پوشش گیاهی، تنوع زیستی، بهبود هوا و … دارند. درختان قادرند در عرصه‌ای حدود 35 مترمربع، اکسیژن مورد نیاز یک‌نفر را تأمین کنند. جنگل و درخت، در سالم سازی هوا مؤثر است. منابع طبیعی یک نعمت خدادادی است ما باید مراقب بهداشت جنگل باشیم و از آن مواظبت کنیم.

مراقبت از محیط زیست و منابع طبیعی

        از ویژگی های آیین مقدس اسلام، توجه دادن انسان ها به مسئله مهم پاکیزگی و نیز تأکید بر حفاظت محیط زیست از آلودگی هاست.

        امروزه تمام مردم جهان به طور عام و مردم کشورهای صنعتی به طور خاص در معرض زیان های ناشی از آلودگی محیط هستند. هر فرد به لحاظ وظیفه اسلامی و انسانی، مسئولیت دارد که به منظور تقلیل آلودگی محیط، به خویشتن و جامعه کمک نماید تا از این طریق بتوانیم به اهداف اسلامی و انسانی خویش دست یابیم و جامعه ای سالم و با نشاط داشته باشیم.

       حفظ نعمت ها از مهم ترین مسائل حیاتی جامعه است. انسان باید از تخریب و هدر دادن دارایی ها دست بردارد و برای آینده خود و همنوعانش، به ترمیم، تکمیل و حفظ نعمت ها بپردازد. طبیعت و منابع طبیعی نیز یکی از نعمت های الهی است و انسان وظیفه دارد در حفظ و توسعه آن بکوشد. امام صادق علیه السلام فرمود: «انسان به کاشتن، آب دادن و مواظبت کردن از درخت مکلف شده است». مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای می فرماید: «برای سبز نگه داشتن کشور بایستی نهضتی فراگیر برپا شود و شکر نعمت، در استفاده هرچه بهتر از امکانات است». در سایه عمل به فرمان امام صادق علیه السلام ، یعنی با کاشتن درخت، آب دادن به آن و مراقبت کردن از آن است که می توان از تخریب طبیعت و منابع طبیعی جلوگیری کرد.

       نگاهبانی از محیط زیست و منابع طبیعی حایز اهمیت است. نخست این که هر فرد به عنوان جزئی از جامعه باید تندرست و نیرومند و سرزنده و بانشاط باشد تا بتواند بهتر زندگی خویش را ادامه دهد؛ دوم این که چون زندگی فرد و جامعه به همدیگر وابسته است و ارتباط تنگاتنگ میان این دو برقرار است، هریک از ما علاوه بر وظیفه ای که در قبال سلامت خود داریم، در برابر سلامت جامعه نیز مسئولیت داریم و به همین دلیل باید در زمینه حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی ، فوق العاده حساس و دقیق عمل کنیم. علاوه براین، باید از این نکته نیز غفلت نکنیم که نسل های آینده هم حق دارند از زیبایی ها و مزایای مادی و معنوی منابع طبیعی و زیست محیطی بهره مند شده و استفاده مطلوب کنند. تحقیق و بررسی مستمر درباره مسائل محیط زیست، آدمی را به استفاده معقول از منابع طبیعی هدایت می کند. امید است با استفاده صحیح از منابع طبیعی، زمینه بهره بردن نسل های آینده از این منابع حیاتی و خدادادی فراهم شود.

منبع:

https://nature-golestan.blogfa.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi