1

مجموعه مطالب سواد رسانه‌ ای _ بخش دوازدهم

  • کد خبر : 24592
  • 20 اسفند 1396 - 12:14
مجموعه مطالب سواد رسانه‌ ای _ بخش دوازدهم

مجموعه مطالب سواد رسانه‌ ای _ بخش دوازدهم

مجموعه مطالب سواد رسانه‌ ای

?قسمت دوازدهم: «رسانه‌های یکسویه و دوسویه» (۱)

? نوع و چگونگی تعامل رسانه‌ ها با مخاطبان‌شان در شکل‌گیری و تاثیرگذاری پیام نقش اساسی دارد. فردی که قرار است در زمینه رسانه‌ها و سوادرسانه‌ای آگاه و توانمند باشد، باید انواع رسانه‌ها و ویژگی‌های‌شان را بشناسد.

? در دو مطلب آتی به بررسی انواع رسانه‌ ها ازنظر نوع نشر و انتقال پیام می‌پردازیم. در این تقسیم‌بندی رسانه‌ها به دو گروه رسانه‌های یک‌سویه و دوسویه تقسیم می‌شوند.

? در این قسمت به تعریف رسانه‌های یک‌سویه و دوسویه می‌پردازیم و در قسمت بعد برخی ازتفاوت‌های آن‌ها را با یکدیگر ذکر خواهیم کرد.

? منظور از رسانه‌های یک‌سویه، رسانه‌ هایی است که ارتباط در آن‌ها یک‌طرفه است. در اصطلاح به این رسانه‌ ها، رسانه‌ های غیر تعاملی می‌گویند و در آن‌ها مخاطب به‌صورت مستقیم در پیام رسانه‌ای نقش ندارد.

? اصطلاحاً نوع ارتباط آن‌ها از نوع جریان است. همان‌طور که وقتی آب از سرچشمه در جهت آبریز حرکت می‌کند، می‌گوییم “آب جریان دارد”؛ پیام هم در این نوع رسانه‌هابه‌طرف مخاطب سرازیر می‌شود.

? رسانه‌های گروهی یا رسانه‌ های جمعی ازجمله کتاب، رادیو، تلویزیون، سینما و… عموماً ازاین‌دست هستند.

? رسانه‌های یک‌سویه فقط پیام را ارسال می‌کنند و امکان دریافت از مخاطب را ندارند و شرکت مخاطب در فرآیند ارتباط فعال نیست.

? هرچند با پیشرفت فناوری چنین به نظر می‌رسد که در آینده این نوع از رسانه‌ ها هم ماهیت یک‌سویه خود را از دست بدهند و به جرگه رسانه‌ های تعاملی بپیوندند -شبیه تلویزیون تعاملی- ولی همچنان رسانه‌های جمعی تأثیر خود را در زندگی بشر امروزی حفظ کرده‌اند.

? در طرف مقابل رسانه‌ های دوسویه، رسانه‌هایی هستند که در آن‌ها مخاطب امکان تعامل دارد و به همین دلیل آن‌ها را رسانه‌های تعاملی خوانده‌اند.

? برعکس رسانه‌های یک‌سویه، در رسانه‌های دوسویه مخاطب شرکت فعال دارد و محتوای آن به‌صورت مشارکتی تولید می‌شود.

? معمولاًشبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و… از جمله این رسانه‌ ها هستند. رسانه‌های دوسویه به خاطر ماهیت تعاملی که دارند زمینه مناسبی برای ارتباط‌گیری و تأثیرگذاری قلمداد می‌شود.

منبع: تعرفه

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=24592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi