2

لیموترش و خواص آن

  • کد خبر : 4189
  • 18 می 2016 - 9:42
لیموترش و خواص آن

لیموترش یکی از گونه های مرکبات است. این میوه دارای رقم های گوناگونی است مانند لیموی شیرازی، لیموی عمانی، لیموی شیشه ای و لیموی جهرم که از نظر اندازه، شکل ظاهری، رنگ و ستبری پوست با هم نابرابری دارند.

#لیمو_ترش #دانستنی #بیشتر_بدانیم

لیمو ترش میوه درختی با نام علمی سیتروس آرانتیفولیا از خانواده نارنج  می باشد که اصل آن در هندوستان بوده و از آنجا به سایر نقاط دنیا انتشار پیداکرده است. لیموترش یکی از گونه های مرکبات است. این میوه دارای رقم های گوناگونی است مانند لیموی شیرازی، لیموی عمانی، لیموی شیشه ای و لیموی جهرم که از نظر اندازه، شکل ظاهری، رنگ و ستبری پوست با هم نابرابری دارند.

لیمو بخاطر کاربرد گسترده، فواید و خواص قابل اعتماد و دیرینه اش و به دلیل بی خطر بودنش، مطمئناَ یکی از بهترین ابزار خود درمانی است. استفاده از لیمو هیچ محدودیتی ندارد و آن را به عنوان یک داروی طبیعی قابل اعتماد و درمانی سودمند برای بیماری هایی چون سرماخوردگی به شمار می آورند.

میوه لیموترش

میوه این گیاه به درشتی یک گردو (نوع جنوب) و بعضی از آن خیلی بزرگ تر بوده (نوع شمال)، پوست آن صاف، معطر و نازک و در بعضی از انواع آن برآمدگی هایی در راس میوه مشاهده می شود که بیشتر شامل حفره های مترشحه اسانس می باشد. درخت لیمو ترش در دو نوبت بار می دهد: لیموی شمال در فصل بهار و در ماه های فروردین و اردیبهشت و لیموی جنوب در فصل تابستان از اواخر مرداد تا اواسط پاییز برای فروش به بازار عرضه می شود.

لیموهایی که برای آبگیری به کار می روند، از نظر اندازه، نوع و رنگ پوست یکسان بوده و کاملاً رسیده هستند. باید میزان خشک شدگی، خراشیدگی، خال زدگی، پلاسیدگی، ترک خوردگی و له شدگی لیموها طبق استاندارد بوده و استفاده از هرگونه لیموی گندیده (هرگونه میوه ی نرم و له شده به هموراه بوی ناپسند)، آفت زده (شامل شامل هرگونه تخم شش پایان) و یخ زده برای تهیه ی آب لیمو ترش، ممنوع می باشد.

آب لیمو:

آب لیمو فرآورده ای است تخمیر نشده ولی قابل تخمیر که به روش مکانیکی از گوشت میوه تازه، رسیده و سالم لیموترش به دست آمده و با روش های فیزیکی نگهداری می شود.

مشخصات آبلیموی درجه یک

طعم و بو: دارای بوی مشخص آبلیمو با مزه مطبوع میوه تازه رسیده عاری از بوی ترپن ها و بو و مزه خارجی و کپک زدگی و گندیدگی باشد.

رنگ: زرد متمایل به سبز، زرد کمرنگ تا زرد کهربایی، زلال با تازگی آبلیموی تازه گرفته شده.

اسیدیته: حداقل 5 درصد اسیدیته بر حسب اسید سیتریک

مقدار ویتامین: دارای حداقل 25 میلی گرم در صد گرم ویتامین ث

مصارف لیموترش:

مصارف متعددی در آشپزی داشته و به عنوان چاشنی بعضی از خوراک ها (از قبیل ماهی) و یا معطر کردن بعضی اغذیه به کار می رود، لیمو در نوشابه سازی، لیموناد سازی و شیرینی سازی به واسطه عصاره مخصوصی که دارد به مقدار زیاد مصرف می شود. همچنین به میزان متنابهی برای کسانی که محروم از خوردن سبزی های تازه هستند، تجویز می شود.

بین میوه های زمستانی لیمو ترش شاید به علت این که مردم تا حدودی با خواص شفابخش آن آشنایی دارند، در بالاترین سطح تقاضای اغلب جوامع قرار دارد. لیموترش به علت خاصیت آن برای کاهش هیستامین و وجود ویتامین ها و مواد معدنی برای جلوگیری و کنترل سرماخوردگی بسیار مورد توجه و تقاضای مردم است. ویتامین C یکی از اکسید کننده های بسیار نیرومند است که مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند. بدن انسان از ویتامین C برای ساختن کلاژن یعنی ماده ای که مثل ملات، سلول های بدن را در ارتباط با هم به طور منسجم نگه می دارد، استفاده می کند. کلاژن برای التیام بریدگی ها و زخم ها نیز مفید است.

گوشت لیموترش و آب لیموترش تازه که ویتامین C آن از دست نرفته باشد، مقدار فراوانی ویتامین C دارد (ویتامین C در مقابل نور از دست می رود، بنابراین آب لیمو ترش باید در شیشه های تار و سیاه و در مکان های خنک نگهداری شود). یک عدد لیمو ترش متوسط حدود 45 میلی گرم ویتامی C دارد که 75 درصد نیاز روزانه ی توصیه شده برای انسان را تأمین می کند.

علاوه بر عصاره لیموترش که سرشار از ویتامین است، مواد شفابخش دیگری نیز در لیموترش وجو دارد که کمتر مورد توجه قرار دارد از جمله دو ترکیب شیمیایی به نام های لیمونین و لیمونن است که به نظر می رسد برخی از تغییرات بدخیم کننده در روند سرطانی شدن سلول ها را متوقف می کند.

در اروپا معمولاً شرکت های تهیه کننده مواد غذایی، پوست لیموترش را که پس از آب گیری می ماند را دور نمی ریزند و آن را با آرد مخلوط کرده و در تهیه برخی مواد غذایی به کار می برند تا از خواص پوست لیموترش که مفیدترین قسمت آن است، استفاده شود. توصیه می شود که از پوست لیموترش در تهیه انواع مواد غذایی استفاده شود؛ زیرا ماده شیمیایی مفید لیمونن، 65 درصد چربی پوست را تشکیل می دهد و پوست لیموترش خشک نیز تا حدود زیادی این ماده مفید را در خود حفظ می کند و فلسفه استفاده از لیمو عمانی خشک در غذاهای ایرانی از اینجا ناشی می شود.

شگفتی های لیمو

1-    لیمو یک گیاه نیروبخش:

اشخاص می توانند لیمو را نه برای درمان بیماری خاص بلکه برای کسب انرژی مورد استفاده قرار دهند. یک تحریک کننده مانند کافئین که در چای، قهوه، نوشابه های نوع کولا و شکلات وجود دارد، تولید نیروی فوری می کند اما به دنبال آن خستگی و افسردگی از راه می رسد. اما تقویت کننده به تدریج طی هفته ها و ماه ها انرژی تولید می کند و درهم کوبیدگی بعد از آن هم وجود خارجی ندارد. تقویت کننده هایی از قبیل لیمو به لحاظ مختلف روی بدن اثر می گذارند، مثلا گوارش را بهتر می کنند، به بدن غذای کافی می دهند تا در برابر استرس مقاومت کند و یا قدرت مقابله بدن در برابر امراض را بالا می برند.

در ضمن مرکبات از جمله لیموترش دارای ویتامین های B و C و نیز املاح معدنی کلسیم و پتاسیم می باشند. این ترکیبات جذب قند را بهبود بخشیده و حالت خستگی را کاهش می دهند.

2-    لیمو و نیروی ضدسرطان:

اصولاً تمام مرکبات و از جمله لیموترش به طور مسلم دارای پتانسیل ضد سرطان هستند و این ویژگی خود را مدیون دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین C می باشند. ویتامین C یک ماده شیمیایی ضد اکسید کننده می باشد و می تواند عوامل سرطان زا را خنثی کند بنابراین سعی نمایید از مواد غذایی حاوی این ویتامین نظیر انواع مرکبات به ویژه لیمو ترش حداقل 2 وعده در روز استفاده کنید. مرکبات از مؤثرترین مواد غذایی برای حمایت انسان در برابر سرطان می باشند. رژیم مرکبات در کاهش خطر ابتلا به به سرطان معده بسیار مؤثر می باشد و مصرف میوه و سبزی از جمله لیمو احتمالاً مهم ترین اقدام برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ است. آب لیموترش تازه به همراه آب چند حبه سیر، شربت بسیار قوی در برابر سرطان می باشد.

3-    لیمو و سرماخوردگی:

میوه های غنی از آنتی اکسیدان، مهمترین عوامل از بین برنده رادیکال های آزاد هستند. آنتی اکسیدان ها به عنوان عوامل کمکی، عملکرد سیستم ایمنی بدن را از طریق از بین بردن رادیکال های آزاد –از عوامل مهم بیماریزا در بدن- تقویت می کنند.

لیمو به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است، از این رو مصرف آن به افرادی که به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند، پیشنهاد می شود. تردیدی نیست که ویتامین C ضروری ترین ترکیب مورد نیاز بدن برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی است. مصرف روزانه مواد غذایی حاوی ویتامین C، از جمله لیموترش نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی دارد. در بیماران مبتلا به سرماخوردگی مصرف لیموترش و لیموشیرین، باعث تسریع در روند بهبودی و از بین رفتن علایم سرماخوردگی نظیر آبریزش بینی، سردرد، تب، سوزش گلو و چشم ها، خشکی دهان و … می شود.

 4-    لیمو و زیبایی:

لیمو میوه ای طبیعی است که به تنفس کامل کمک می نماید. آب لیمو به واسطه اکسیژن شیمیایی که در خود دارد در سلول های بافت های بدن وارد شده و به آن ها تنفس و حیاتی تازه می بخشد. بنابراین لیمو برای خانم ها غذایی ایده آل است که به کمک آن می توانند زیبایی خود را حفظ کرده و روز به روز آن را کامل تر کنند.

از آب لیموترش برای تهیه ی ماسک های زیبایی می توان استفاده کرد. ماسک های زیبایی علاوه بر خاصیتی که میوه های آن دارند و پوست صورت با آن ها تغذیه می شود، چین و چروک پوست را دفع و از ایجاد آن جلوگیری می کنند. به علاوه خلل و فرج پوست را پر کرده و بر زیبایی می افزایند، چربی صورت را نیز یکنواخت می کنند. ماسک هایی که با میوه های ترش به ویژه لیمو درست می شوند، بیماری های پوستی را به ویژه غرور جوانی و سرخی و جوش هایی که به علت استعمال زیاد کرم تولید شده است، درمان می نمایند. ماسک آب لیمو ترش قابض بوده بنابراین منافذ پوست را جمع می نماید و همچنین می تواند به ضد عفونی کردن و شفاف نمودن پوست کمک نماید.

5-    لیمو و پیشگیری از پیری زودرس:

سوای این حقیقت مسلم که لیمو می تواند با جلوگیری از ابتلا انسان به بیماری های حدی، بر طول عمر او بیفزاید، برسی های اخیر ثابت کرده اند که مصرف لیمو، پیر شدن را به تأخیر می اندازد. یکی از دلایل پیری از بین رفتن سلول ها به وسیله رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد سلول های بدن را از بین می برند. رادیکال های آزاد توسط نظام سوخت و ساز بدن تولید می شوند. روغن های پخته و سرخ شده هم مملو از رادیکال های آزاد هستند. با افزایش سن بر شمار رادیکال های آزاد بدن اضافه می شود. آنزیم ها، مأمور مهار رادیکال های آزاد هم افزایش می یابند. ویتامین های ضد اکسایش مانند ویتامین های A و C (که لیمو سرشار از آن هاست) به کار مقابله با رادیکال های آزاد کمک می کند.

6-    اثرات شفابخش لیمو در کاهش فشار خون:

ویتامین C موجود در لیمو به عنوان یک کاهنده فشار محسوب می شود. توصیه ی کارشناسان این است که برای کاهش فشار خون از غذاهای دارای ویتامین C استفاده کنید زیرا کمبود ویتامین C در بدن فشار خون را افزایش می دهد. ویتامین C موجود در لیمو از پیشگیری کننده های نیرومند فشار خون بالاست. تحقیقات نشان می دهد که فشار خون بالا و سکته های مغزی منجر به مرگ کسانی که خیلی کم از ویتامین C استفاده می کنند، فراوان دیده می شود. به شخصی که دارای فشار خون بالاست توصیه می شود که حتماً حداقل روزی یک پرتقال یا لیموشیرین و یا نصف استکان آب لیموترش مصرف نمایند.

منبع:

https://1and1group.com

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi