4

لزوم رعایت حریم خطوط عابر پیاده

  • کد خبر : 9184
  • 16 آبان 1395 - 13:13
لزوم رعایت حریم خطوط عابر پیاده

رعایت حریم خطوط عابر پیاده یکی از ساده ترین اصول فرهنگ عبور و مرور، هم برای رانندگان و هم برای عابرین پیاده است. همانطور که عابران باید از این خطوط برای گذشتن از خیابان استفاده کنند، رانندگان هم باید حریم آن را رعایت کنند تا عبور و مرور به سهولت انجام شود و حادثه ای رخ ندهد

#رعایت_حریم #خطوط_عابر_پیاده #بیشتر_بدانیم #دانستنی

چرا باید حریم خطوط عابر پیاده را رعایت کنیم؟

عبور سالم و بی سانحه ازعرض خیابانی که در آن، خودروها با سرعت در حال حرکتند، تقریباً برای همگان مشکلی بزرگ و اضطراب آور است. البته قوانین بین المللی راهنمایی و رانندگی برای ایمنی افراد، محل‌های ویژه‌ای را با نمایش خطوط سفید موازی در بستر خیابان‌ها تعیین کرده است تا هر عابر پیاده‌ای با امنیت کامل از روی خطوط عابر پیاده بگذرد و تمامی خودروها موظف به توقف در پشت این خطوط باشند.

قوانین راهنمایی و رانندگی به رانندگان انواع خودروها اخطار می‌کند تا به محض مشاهده این خطوط عابر پیاده ، باید از سرعت وسیله نقلیه خود بکاهند، زیرا در این نقاط همواره اولویت رفت و آمد با عابران پیاده است. با این وجود برای حفظ حقوق رانندگان نیز چراغ‌های راهنمایی کوچکی در محل‌های خط کشی شده، وجود دارد که زمان عبور از خیابان‌ها را به شکل عادلانه، بین رانندگان و عابران پیاده تقسیم می‌کند.

اجرای این قانون درایران همانند سایر نقاط دنیا موضوع جدیدی نیست و تقریباً از ۸۰ سال پیش تاکنون یکی از شروط اصلی اعطای گواهینامه‌های رانندگی به متقاضیان، آگاهی از مقررات این حوزه و تعهد به رعایت آن هاست. با این حال عبور از این خطوط سفید در خیابان‌های شهرهای ایران به دلایل گوناگون فرهنگی و اجتماعی، هنوز ازامنیت لازم برخوردار نیست و حتی گاهی استفاده از محدودة آن به ویژه برای سالمندانِ و بیماران، مخاطراتی دارد که کاربرد رفت و آمد از مناطق خط کشی شده را کاهش و ضریب احتمال بروز سوانح رانندگی را افزایش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، مجموعه‌ای از رفتارهای فردی و اجتماعی در ایران باعث شده است رنگ سفید خط کشی عابر پیاده که قانوناً نماد امنیت و سلامت رهگذران است، چندان جدی تلقی نشود و هرکس هر زمان که تصمیم بگیرد، از هر نقطه عرض خیابان‌ها عبور کند؛ یا رانندگان تمایزی بین محل تردد عابران با سایر نقاط خیابان، قائل نشوند.

قربانیان سوانح رانندگی شهری ‏

گاهی این واقعیت تلخ در فرهنگ آمد و شد ما چنان بروز می‌کند که محصول آن، چیزی جز هرج و مرج ترافیکی در خیابان‌ها نیست. رفتار برخی از عابران پیاده سبب شده است تا تصور شود این عده از شهروندان، متأسفانه درک درستی از خطر برخورد با خودروها ندارند و یا احترامی برای حقوق رانندگان قائل نیستند و درمقابل، عبور آزادانه بی‌محابا از هر نقطه خیابان به سمت دیگر، جزو حقوق آن هاست که رانندگان موظف به رعایت آن هستند. از طرف دیگر در میان برخی از رانندگان هم بی توجهی به خطوط عابر پیاده ، به گونه‌ای دیگر دیده می‌شود. برای برخی رانندگان (بدون آنکه مشکل بینایی داشته باشند) فواصل سیاه میان خطوط عابر پیاده ، اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل محدوده تردد عابر پیاده را نیز امتداد خیابانی فرض می‌کنند که می‌توانند با سرعت از روی آن بگذرند! در همین حال تعداد رانندگانی که توقف بر روی خطوط عابر پیاده و اشغال کامل مسیر برای مسافرکشی را حق خود می‌دانند، کم نیستند. این اقدام عابران را ناچار به استفاده از محدوده خارج از خط‌کشی می‌کند که موجب افزایش خطر تصادف آنان می‌شود.

بررسی آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که از مجموع ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر تلفات سوانح رانندگی ایران در سال ۱۳۹۳، حداقل یک سوم افراد در معابر شهری جان خود را از دست داده‌اند و عابران پیاده ۴۵ درصد از آن ها را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آماری دیگر، سالانه حدود ۲۵۰۰ نفر از عابران پیاده در مناطق شهری ایران در برخورد با خودرو و موتورسیکلت‌ها جان خود را از دست می‌دهند که این رقم با کل تلفات سوانح رانندگی ۸ کشور اروپایی در سال ۲۰۱۴ میلادی برابر است. تحلیل آین آمار نشان می‌دهد که در کشور ما به طور متوسط هر روز ۶ نفر قربانی بی احتیاطی خود و رانندگان در شهرها و نادیده گرفتن حقوق یکدیگر می‌شوند.

اقدامات کم اثر

رشد روزافزون و ناهمگون کانون‌های جمعیتی در ایران و توسعه کلان شهرها، باعث شده است علیرغم تلاش مدیریت شهری برای افزایش نمادهای هشدار دهنده و ارتقای ایمنی عبورو مرور، از شدت رشد تلفات عابران پیاده در خیابان‌ها کاسته نشود.مسئولان راهنمایی و رانندگی استفاده از خطوط عابر پیاده را بهترین چاره کاهش تلفات عابران پیاده می‌دانند و در برنامه‌های ترویجی از طریق رسانه‌ها، بر اهمیت استفاده از این مکان‌ها تاکید دارند. ولی در شهری که خط کشی عابران پیادة آن، معمولاً توسط رانندگان تاکسی و مسافربرها برای توقف و مسافر گرفتن اشغال می‌شود و یا کمتر راننده‌ای با دیدن این محل‌ها از سرعت وسیله نقلیة خود می‌کاهد، چگونه می‌توان به امنیت خطوط سفید امیدوار بود؟

رعایت حریم خطوط عابر پیاده یکی از ساده ترین اصول فرهنگ عبور و مرور، هم برای رانندگان و هم برای عابرین پیاده است. همانطور که عابران باید از این خطوط برای گذشتن از خیابان استفاده کنند، رانندگان هم باید حریم آن را رعایت کنند تا عبور و مرور به سهولت انجام شود.در این ویدئوی کوتاه تلاش مردی را می بینیم که می خواهد رانندگان را متوجه کند که به حقوق عابران پیاده احترام بگذارند و پشت خط عابر توقف کنند.

منابع: کامران نرجه

آپارات

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi