2

قبادی: ۵٠ درصد از علل ناشنوایی ژنتیکی است

  • کد خبر : 59289
  • 30 سپتامبر 2019 - 14:24
قبادی: ۵٠ درصد از علل ناشنوایی ژنتیکی است

دانستنی آنلاین:رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۵٠ درصد از علل ناشنوایی ژنتیکی است، و حدود ٢۵ درصد از ناشنوایی‌ها به علل ناشناخته و ٢۵ درصد هم به دنبال حوادث حین زایمان، مشکلات دوران بارداری و مصرف برخی داروها، زردی نوزادان و … برمی‌گردد. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، از ایسنا،وحید قبادی دانا همزمان […]

دانستنی آنلاین:رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۵٠ درصد از علل ناشنوایی ژنتیکی است، و حدود ٢۵ درصد از ناشنوایی‌ها به علل ناشناخته و ٢۵ درصد هم به دنبال حوادث حین زایمان، مشکلات دوران بارداری و مصرف برخی داروها، زردی نوزادان و … برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، از ایسنا،وحید قبادی دانا همزمان با بازدید از مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی (کم شنوا و ناشنوا) پژواک تهران، با بیان اینکه ۵٠ درصد از علل ناشنوایی ژنتیکی است، گفت: حدود ٢۵ درصد از ناشنوایی‌ها به علل ناشناخته و ٢۵ درصد هم به دنبال حوادث حین زایمان، مشکلات دوران بارداری و مصرف برخی داروها، زردی نوزادان و … برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در وهله اول سازمان بهزیستی بر این اساس که هدف اولیه‌اش پیشگیری از معلولیت‌هاست، بررسی وضعیت ژنتیکی افراد دارای معلولیت را در دستور کار قرار داده‌است، اظهار کرد: برنامه ریزی این برنامه از ابتدای سال انجام شده است و در برخی استانها در حال انجام است. بر این اساس تا ٣ـ۴ سال آینده تمام افراد دارای معلولیت از این نظر که علت معلولیتشان زمینه ژنتیکی داشته یا نه؟ بررسی می‌شوند.

قبادی دانا افزود: این طرح این فایده را دارد که اولا اگر معلولیت ناشی از بیماریهای ژنتیکی است، خانواده ‌ها برای فرزندان بعدی باید این موضوع را لحاظ کنند و اگر معلولیت در اثر بیماری ژنتیکی نبوده در فرزندآوری بعدی مشکلی ندارند. بررسی‌های ژنتیکی مذکور در کشور خودمان و توسط متخصصان داخلی خواهد بود و بانک ذخایر ژنتیکی بیماریهایی که ایجاد معلولیت می‌کنند، ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تشخیص زودهنگام و به موقع معلولیت‌ها نیز تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم مشکل ناشنوایان و کم شنوایان را تشخیص دهیم این موضوع اهمیت زیادی دارد. اگر این کار دیر انجام شود فرد ناشنوا دچا معلولیت گفتار هم خواهد شد.

به گفته قبادی دانا، بهترین زمان تشخیص تا ٣ ماهگی و بهترین زمان مداخله تا ۶ ماهگی است. بنابراین بهزیستی از سال٨٠ این برنامه ریزی را آغاز کرده است تا غربالگری شنوایی در نوزادان و شیرخواران  در بیمارستان  انجام شود که در سال ٩٧ در کل کشور  به ٩٠ درصد موالید رسبده است.
این میزان در سال ٩٢ تنها ۵٣ درصد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یک میلیون و ٢٠٠ هزار شیرخوار در سال گذسته مورد غربالگری قرار گرفتند، اظهار کرد: در بیش از ۶٠٠ مرکز و در بیش از ٣٠٠ شهر در کل کشور این کار انجام شده است. این پوشش کمک زیادی به بحث پیشگیری و بهداشت می‌کند. همچنین در حوزه توان بخشی ٨٩ مرکز در کشور مشغول فعالیت در حوزه گروه‌درمانی، مدیریت مورد، شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و … هستند.

قبادی دانا با بیان اینکه ٣٧٠٠ نفر تحت پوشش این فعالیت‌ها در سراسر کشور هستند، توضیح داد: در حوزه آموزش در مجموع ١٣ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش این برنامه هستند که شهریه تحصیلی آنها در دانشگاه آزاد تا کارشناسی ارشد به شکل کامل پرداخت می‌شود. همچنین در دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور هم بین ۵٠ تا ۶٠ درصد شهریه پرداخت می‌شود. از امسال نیز کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در نظر گرفته ایم.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=59289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi