2

قانون مدیریت پسماند باید بروز رسانی شود

  • کد خبر : 134525
  • 15 آذر 1401 - 12:18
قانون مدیریت پسماند باید بروز رسانی شود

معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم بیان داشت: برخی از قوانین از جمله قانون مدیریت پسماند باید بروزرسانی بشود و باید روش‌های فناورانه و جدید را اعمال کنیم. قانون هوای پاک دارای ضعف‌هایی می باشد که باید اصلاح شود.   به گزارش دانستنی آنلاین ،غلامعباس ترکی در همایش بین […]

معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم بیان داشت: برخی از قوانین از جمله قانون مدیریت پسماند باید بروزرسانی بشود و باید روش‌های فناورانه و جدید را اعمال کنیم. قانون هوای پاک دارای ضعف‌هایی می باشد که باید اصلاح شود.

قانون مدیریت پسماند باید بروز رسانی شود

 

به گزارش دانستنی آنلاین ،غلامعباس ترکی در همایش بین المللی روز جهانی خاک در بندر سیراف استان بوشهر اظهار داشت: برگزاری این همایش از اهمیت بسیار زیادی در حفاظت از خاک و نگهداشت آن دارد.

وی با اشاره به اینکه همه برای حفاظت از خاک و منابع محیط زیست وظیفه و مسئولیت داریم اضافه کرد: در مواردی با دوگانه صنعت و محیط زیست روبرو می‌شویم. برای حل این تعارض نیاز به تدبیر است و نظام حکمرانی مطلوب باید بین دو را مدیریت کند. هم به صنعت و تولید نیاز داریم و هم اینکه باید منافع درازمدت زیست انسانی را به مخاطره نیاندازیم.

معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم با اشاره به محدودیت‌های آب و خاک در کشور ادامه داد: در برخی نقاط شاهد ورود آلودگی‌ها به خاک هستیم از جمله می‌توان به ورود پسماند، فاضلاب و… اشاره کرد.

وی تاکید کرد: عدم رعایت اصول و استانداردها در دفع و دفن پسماند ما را با مسائل زیست محیطی روبرو کرده است. حفظ خاک رابطه مستقیمی با امنیت غذایی دارد و آلودگی‌ها و فرسایش خاک باعث وجود مشکلاتی در این عرصه شده است.

ترکی هدررفت منابع به دلیل عدم رعایت الگوی کشت را از عوامل آسیب‌زا دانست و خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد از کاهش کیفیت خاک جلوگیری کند و مقررات لازم را اجرایی کند و باید آسیب‌شناسی مناسب در این زمینه انجام شود.

دادستان‌ها خود را محیط‌بان می‌دانند

وی عدم اجرای صحیح طرح‌های آبخیزداری را از دیگر مشکلات دانست و اضافه کرد: عدم مدیریت صحیح در عرصه مراتع، عدم اجرای طرح قانون حدنگار، کوتاهی در اجرای سند ملی آمایش، خرد شدن اراضی و… از دیگر مشکلات در این زمینه است.

معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم با تاکید بر لزوم اجرای قانون حفاظت از خاک افزود: قوه قضائیه با افرادی که نسبت به آلوده کردن خاک اقدامی داشته‌اند برخورد کرده و پیگیری لازم برای رفع آن آلودگی دنبال و پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دادستان‌های کشور خودشان را محیط‌بان می‌دانند اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ دادستان در کشور داریم که خود را محیط بان دانسته و خود را ملزم به حمایت از محیط زیست می‌دانند و اهتمام ویژه‌ای به این موضوع دارند.

ترکی ادامه داد: قانون تاکید دارد که فرد آلوده‌کننده ملزم به رفع آلودگی خاک است گفت: باید خسارت‌های وارد شده نیز جبران شود و تنها دفع آلودگی کفایت نمی‌کند و باید خسارت‌های وارده به طبیعت هم جبران شود.

وی با اشاره به تکالیف دستگاه‌های مختلف در قانون حفاظت از خاک اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید وظایف را با اهتمام جدی دنبال کنند.

انجام تکالیف قانونی در حفاظت از محیط زیست

معاون قضائی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم تاکید کرد: برخی از قوانین از جمله قانون مدیریت پسماند باید بروزرسانی شود و باید روش‌های فناورانه و جدید را اعمال کنیم. قانون هوای پاک دارای ضعف‌هایی است که باید اصلاح شود.

وی توجه به سند آمایش، رعایت الگوی کشت و انجام تکالیف قانونی در حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حفظ مرجعیت سازمان حفاظت از محیط زیست برای نظارت بر اجرای قانون و مقابله با آلودگی‌های محیط زیست از مسائل مهمی است که مد نظر است.

ترکی با تاکید بر لزوم عمل کردن صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود گفت: در صورتی که شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی خود توجه نکنند، اثرات منفی آن به خودشان برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه امنیت زیست محیطی یک امر جمعی است تاکید کرد: نیازمند مشارکت مردم و بخش خصوصی در امنیت زیست‌محیطی هستیم. باید بستر و زمینه همکاری را فراهم سازیم./مهر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 5 / 5. تعداد امتیازات: 90

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=134525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi