1

فواید پروسه تبدیل گاز به انرژی اولیه

  • کد خبر : 15532
  • 27 تیر 1396 - 11:45
فواید پروسه تبدیل گاز به انرژی اولیه

تبدیل گاز به انرژی اولیه و صدور گاز با مشكلات خاص مرتبط با آن به ویژه مسائل مرزی در بحث خطوط انتقال روبه رو است . داخلی كردن مصرف گاز و جایگزینی آن با دیگر انرژی ها و تلاش برای صدور انرژی های دیگر كه به سهولت قابل فروش در بازارهای جهانی هستند ضرورتی انكار ناپذیر است

گاز طبیعی امروز به اندازه ای در كانون توجه است كه بسیاری حتی سوخت شدن و هدر رفتن گاز در مشعل یك پالایشگاه را هم اقتصادی ندانسته و معتقدند كه این حجم گاز هم باید فراوری شده و به مصارف صنعتی برسد از این رو فعالیت های مختلف صنعتی در حوزه استخراج ، پالایش ، انتقال ، مصرف و صادرات گاز طبیعی هر روز با سرعت بیش تری دنبال می شود.

چشم انداز آینده صنعت گاز كشور و فعالیت های جانبی آن در ابعاد ملی و بین المللی روز به روز شفاف تر شده است و اهمیت پرداختن به این مقوله مهم در صنعت كشور پیش تر مشخص می شود گسترش عملیات اجرایی به منظور پوشش اكثر نقاط كشور در ابعاد مصارف خانگی و صنعتی از یك سو و تلاش های مداوم جهت برقراری ارتباط با شركت های صاحب فناوری در زمینه فراوری گاز طبیعی برای بومی كردن آن در كشور و كوشش بعضی سازمان ها مانند پژوهشگاه صنعت نفت را می توان در همین راستا ارزیابی نمود.

ایران دومین كشور دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان پس از روسیه است.

این در حالی است كه تمام شواهد حاكی از فزونی رشد مصرف گاز طبیعی نسبت به سایر انرژی های اولیه در دهه های آینده است و سازگاری این انرژی با محیط زیست مهم ترین محرك رشد سریع تر در استفاده از گاز طبیعی است.

این عوامل ایجاب می نماید كه ایران در تعاملی فعال با مصرف كنندگان گاز به ویژه در آسیا و اروپا به عنوان عرضه كننده مطمئن گاز طبیعی ایفای نقش كند.

خوشبختانه در آینده و با اجرای برنامه چهارم توسعه شمار پالایشگاه های گاز كشور به ۹ واحد و ظرفیت پالایشگاه گاز طبیعی روزانه به حدود ۳۳۰ میلیون متر مكعب خواهد رسید. از سوی دیگر شركت ملی گاز ایران گازرسانی به نیروگاه ها، صنایع شهرك های صنعتی ، پالایشگاه ها و تلمبه خانه های نفت و شهرهای جدید كه در نقاط سردسیر و حاشیه جنگل قرار گرفته اند، در اولویت كاری خود قرارداده كه مهم ترین هدف ان جایگزینی گاز طبیعی به جای دیگر سوخت ها به ویژه در نیروگاه ها و مراكز صنعتی كشور است.

از دستاوردهای اجرای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در منطقه عسلویه همانا شكل گیری یك تمدن نوین صنعتی در حاشیه شمال خلیج فارس است.

ضمن آن كه خودكفایی حفاظت از منافع ملی از طریق بهره برداری از یك میدان مشترك با كشور خارجی انتقال فناوری ، ارتقای دانش فنی و ایجاد فرصت های شغلی نیز از دیگر دستاوردهای قطعی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی خواهد بود.

سرمایه گذاری در فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی ( مثلاً فازهای ۱۱و۱۲و۱۳) با هدف تولید گاز طبیعی مایع LNG صورت می گیرد كه مطابق برنامه می بایست در هر فاز سالانه ۸.۵ میلیون تن LNG تولید شود در عین حال مباحثی مانند مشخص شدن خریداران LNG تولید شده ساخت و تجهیز بنادر مخصوص بارگیری lng و در نهایت ساخت كشتی های حمل lng در ایران و نیز موضوعاتی مثل GTL.OCM , DME در زمینه های مرتبط با تبدیلات گازی به صنعت گاز كشور رنگ و بوی دیگر بخشیده است.

اما به هر حال باید توجه داشت كه صادرات گاز طبیعی با خط لوله فقط برای فواصل خاصی مقرون به صرفه است و لذا در مواردی دارای محدودیت هایی است كه هر چند هم اكنون تلاش گسترده جهت بهینه نمودن متغیرهایی نظیر فشار و به كارگیری لوله و ادوات با فناوری بالاتر و هزینه كمتر به عمل آمده اما با این وجود در برخی موارد و مسایل سیاسی مانع از این می شود كه این روش به صورتی گسترده تر مورد استفاده واقع شود.

موضوع دیگر مورد علاقه وزارت نفت طرح تولیدی متیل اتر از گاز طبیعی است همان (dme) كه این ماده به عنوان جایگزین دیزل و گاز مایع (LPG) از چشم انداز خوب و مناسبی برخوردار است. تأكید بر جنبه های زیست محیطی استفاده از گاز طبیعی از دلایل اصلی گسترش فعالیت های مرتبط با این بخش از صنعت نفت است.

استفاده از این انرژی به گونه ای در كشور مورد اقبال واقع شده كه علاوه بر پوشش بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهری كشور بالغ بر ۶۰۰ روستا نیز از مزایای گاز طبیعی بهره مند شده اند. تبدیل انرژی گاز به برق نیز از طرح هایی است كه می تواند مناطقی را كه در آنجا گسترش شبكه گاز مقرون به صرفه نیست پوشش دهد .به هر تقدیر نباید فراموش نمود كه نفت خام در هر منطقه از جهان قیمت خاص خود را داراست و به راحتی قابل خرید و فروش است.

در حالی كه تبدیل گاز به انرژی اولیه و صدور گاز آن هم در شرایط كنونی با مشكلات خاص مرتبط با آن به ویژه مسائل مرزی در بحث خطوط انتقال روبه رو است . داخلی كردن مصرف گاز و جایگزینی آن با دیگر انرژی ها و تلاش برای صدور انرژی های دیگر كه به سهولت قابل فروش در بازارهای جهانی هستند ضرورتی انكار ناپذیر است كه هر چند دیر آغاز شده اما تسریع در روند فعالیت ها سود بیش تری را در سطح كلان نصیب كشور خواهد نمود .

منبع : ویستا

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15532

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi