0

فرهنگ نامه تجارت الکترونیک – بخش دوم

  • کد خبر : 11774
  • 07 مارس 2017 - 12:11
فرهنگ نامه تجارت الکترونیک – بخش دوم

در بخش نخستین فرهنگ نامه تجارت الکترونیک از پایگاه دانستنی آنلاین، توضیحاتی در باره تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن و یازده مورد از واژه های پرکابرد حوزه تجارت الکترونیک ارائه شد. در این نوشتار به توضیح چند مورد دیگر از این واژه ها می پردازیم. با ما همراه باشید

#فرهنگ_نامه #تجارت_الکترونیک #بیشتر_بدانیم #دانستنی

در بخش نخستین فرهنگ نامه تجارت الکترونیک از پایگاه دانستنی آنلاین، توضیحاتی در باره تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن و یازده مورد از واژه های پرکابرد حوزه تجارت الکترونیک ارائه شد. در این نوشتار به توضیح چند مورد دیگر از این واژه ها می پردازیم. با ما همراه باشید

چند واژه از فرهنگ نامه تجارت الکترونیک

11) Conversion Funnel

عبارت Conversion Funnel یا قیف تبدیل، مسیری را که یک فرد طی می کند تا از یک بازدید کننده به یک مشتری تبدیل شود، توصیف می کند.

استفاده از واژه قیف ، به خاطر تصوری است که از شکل آن به وجود می آید. به این صورت که اگر یک قیف مملو از یک ماده باشد، هر چه به قسمت پایینی قیف و سوراخ خروجی آن نزدیک تر شویم، مولکول های کمتری حضور دارند و در نهایت تعداد کمی از سوراخ عبور می کنند که در واقع نمایانگر تعداد کمی از افرادی است که در نتیجه بازدید از وبسایت شما، به مرحله آخر، یعنی عمل می رسند. این عمل می تواند خرید محصول یا ثبت نام برای استفاده از سرویس باشد.

عموماً تعداد زیادی از افرادی که از طریق یک بنر تبلیغاتی یا مواردی مشابه به سایت ما لینک شده اند، به عنوان بازدیدکنندگان ( Pageview ) صفحات ما شناخته می شوند. این میزان را با عنوان CTR  بیان می کنند که قبلاً توضیح داده شد. این افراد، کسانی هستند که در بالای قیف قرار دارند.(Top level of the funnel)

گاه اعمال یک تغییر کوچک در یکی از عوامل جذب این افراد، می تواند CTR را به شدت افزایش یا کاهش دهد. در این مرحله معمولاً باید اطلاعات و آموزش هایی در اختیار کاربران قرار دهیم تا با کسب دید مناسب بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند.

فرهنگ نامه تجارت الکترونیک – بخش دوم-

حال از میان این افراد که وارد سایت شده اند، تعداد اندکی به سمت صفحه محصول ما منتقل می شوند. یعنی بعد از آشنایی، به موضوع کار ما علاقه نشان می دهند و بسته به نیاز خود، حس می کنند که این محصول را می خواهند. عملکرد ما در آماده سازی سایت، منجر به کاهش بین ۳۰ تا ۸۰ درصد از تعداد افراد بازدید کننده در هر مرحله می گردد و در نهایت تعداد بسیار کمی هستند که به صفحه سفارش می رسند و سفارش خود را صادر و تکمیل می کنند.

تأثیر گذاری ما بر روی افراد، از قبل از این که وارد سایت شوند تا بعد از فروش ( پشتیبانی و خدمات پس از فروش ) ادامه خواهد داشت و تداوم در خدمات مناسب می تواند هر چه بیشتر خروجی این قیف را بیشتر کرده و شکل قیف را به استوانه نزدیک تر کند.

نکته مهم در اینجا این است که هر چه تعداد مراحل بین دیده شدن ما توسط مشتری تا خرید و تحویل کالا/خدمات به او، طولانی تر باشد، درصد بیشتری ریزش خواهیم داشت. این دلیلی است که گاهی تفاوت فاحشی بین دو شرکت با محصول و قیمت یکسان ایجاد می کند.

12)خطای ۴۰۴ :

خطای ۴۰۴ – یافت نشد ! سرور نمی تواند فایل مورد نظر را پیدا کند. این پیغام، هنگامی نمایش داده می شود که مرورگر شما، درخواست دانلود ( نمایش ) یک فایل را برای سرور ارسال می کند، اما سرور آن فایل را در مسیری که مرورگر درخواست داده است پیدا نمی کند و در نتیجه این پیغام در مرورگر نمایش داده می شود. در حالت عادی، پیغام ارسالی کد ۲۰۰ است که به معنای درست بودن مسیر درخواستی و ارسال صحیح درخواست می باشد. (محتوایی که در مرورگر نمایش داده می شود، در واقع فایل ها و دستوراتی است که از سرور دانلود و توسط مرورگر ترجمه و نمایش داده می شود)

بعضی از سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ) ، پیغام پیش فرض خطای ۴۰۴  را با صفحه دیگری جایگزین می کنند. بنابراین می توان صفحه ای بهینه شده را به جای صفحه خطای ۴۰۴ قرار داد و به جای پیام خشک و ساده ۴۰۴، از صفحه جذابی استفاده کرد که بیننده را نه تنها نا امید نکند، او را به سمت صفحه دیگری که به هدفش نزدیک تر است هدایت کند. بدین وسیله از خروج کاربر جلوگیری و احتمال تبدیل شدن او به یک مشتری را افزایش می دهید. همچنین با گرفتن آمار این صفحه می توان به برطرف کردن مشکلات احتمالی مربوط به مسیردهی در وبسایت پی برده و آنها را رفع کرد.

برخی از سیستم های مدیریت هاست هم قابلیت تغییر صفحه های مربوط به ایراد ها و پیغام های مختلف از جمله خطای ۴۰۴ را دارند و می توان یک صفحه را به عنوان جایگزین آنها قرار داد.

فرهنگ نامه تجارت الکترونیک – بخش دوم-

در طراحی صفحات وبسایتتان، حتماً زمانی را برای طراحی و بهینه سازی صفحه خطای ۴۰۴ اختصاص دهید. همچنین در نظر داشته باشید که حتماً لازم نیست که عدد ۴۰۴ و عنوان تکراری «صفحه مورد نظر شما پیدا نشد» را استفاده کنید. می توانید از صفحات دلخواه دیگری استفاده کنید و متن نمایش داده را نیز تغییر دهید. در نظر داشته باشید که بسیاری از کاربران، معنی کد هایی نظیر ۴۰۴ ، ۴۰۳ و ۵۰۹ را نمی دانند. پس لزومی هم ندارد که همواره نوع کد را مشخص کرد. از طرف دیگر ، افراد متخصص نیز به درستی در می یابند که مفهوم صفحه نمایش داده شده، کدام خطا است.

13)کد ریدایرکت ۳۰۱

کد ریدایرکت ۳۰۱ – به طور کامل منتقل شده است. این پیغام به این معنی است که فایل درخواستی شما، به مکان جدید منتقل شده است. در واقع صفحه درخواستی وجود ندارد. اما به جای نمایش کد وضعیت ۴۰۴، با استفاده درست از کدی که در سرور تعریف می کنیم، کاربر را به صفحه جدید هدایت می کنیم. این متد پیش فرضی است که برای اکثر صفحات و وبسایت ها استفاده می شود. در صورتی که بازوهای جستجوگر موتورهای جستجو، قبلاً وبسایت شما را شناسایی کرده باشند و همچنین سایت خود را در ابزارهای وبمستری موتورهای مختلف همچون گوگل و بینگ ثبت کرده باشید، با کاربرد کد وضعیت ۳۰۱ صفحات وبسایت جدید هم به زودی شناسایی می شوند. باید دقت کرد در صورتی که برای یک صفحه یا کل سایت، کد ۳۰۱ را تعریف می کنیم، حتماً باید صفحه جایگزین را نیز تعریف کنیم. در غیر این صورت این پیغام تفاوتی با ۴۰۴ نخواهد داشت. با تعریف صفحه جایگزین، مرورگر وب، بالافاصله کاربر را به آدرس جدید هدایت می کند ( Redirect ) و کاربر حتی صفحه کد ریدایرکت ۳۰۱ را نمی بینید.

کد ریدایرکت ۳۰۲ چیست و چه تفاوتی با کد ریدایرکت ۳۰۱ دارد؟

کد مشابه دیگر، کد ریدایرکت ۳۰۲ است. به معنای انتقال موقت ( Temporary Redirection ) می باشد. هنگامی که یک صفحه یا یک وبسایت را به مکان جدیدی منتقل می کنیم ، حتما باید از کد ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنیم تا موتورهای جستجو و کاربران به درستی به صفحه جدید منتقل شوند. این موضوع به خصوص برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. زیرا در حقیقت، انتقال موقت یا ۳۰۲، کاری است که توسط اسپم ها صورت می گیرد. در واقع شما با این کار خود را به عنوان یک اسپم احتمالی به موتورهای جستجو معرفی می کنید و ممکن است کل دامنه های شما در موتورهای جستجو بلاک شود.

اما چه زمانی از کد ۳۰۲ استفاده کنیم؟

کد ریدایرکت ۳۰۲ ، زمانی قابل استفاده است که به عنوان مثال، شما می خواهید موتورهای جستجو را از ایندکس کردن آدرس طولانی و بی ریخت! صفحه اصلی خود باز دارید. برای مثال ، (مثال عیناً از سایت about برداشت شده است) :

آدرس صفحه اصلی شما این است:

https://www.about.com/home/redir/data?sessionid=123478&id=3242032474734239437&ts=3339475

و در سرور خود تعریف می کنید که از آدرس https://www.about.com/ به آدرس فوق ریدایرکت انجام شود. به این صورت به موتور جستجو می فهمانید که آن آدرس طولانی، آدرس درست است. اما من مایلم آدرس کوتاه تر در دیتابیس موتور جستجو ذخیره شود. در این صورت به عنوان اسپمر هم شناخته نخواهید شد.

دقت کنید که…

۱- به نام دامنه دیگری ریدایرکت موقت (کد ریدایرکت ۳۰۲) نکنید. اگر نام دامنه شما تغییر کرده است باید از ۳۰۱ استفاده کنید.

۲- تعداد زیادی ریدایرکت (انتقال) به یک صفحه انجام ندهید. زیرا این دقیقاً کاری است که اسپم ها انجام می دهند.

چگونه کد ریدایرکت ۳۰۱ را تعریف کنیم؟

موارد مورد نیاز:

– نشان دادن فایل های مخفی ( Hidden ) در مدیریت فایل های هاست

– فایل .htaccess ( ابتدای فایل نقطه است و سپس htaccess ) در صورتی که این فایل را در فایل های خود نمی بینید، در روت فولدر خود، یک فایل بسازید و نام آن را .htaccess بگذارید. در سرور های لینوکسی، فایل هایی که با dot یا نقطه شروع می شوند، مخفی هستند. دقت کنید که این فایل پسوندی ندارد.

– ویرایش فایل .htaccess و قرار دادن کد زیر در آن

– Redirect 301 /PATH_TO_REDIRECT NEW_LOCATION_URI

– Path_to_redirect را با آدرس مبدأ و new_location_uri را با آدرس جدید جایگزین کنید.

– تغییرات اعمال شده را ذخیره کرده و ویرایشگر را ببندید.

– درست بودن عملکرد دستور فوق را امتحان کنید. یعنی یک بار آدرس قدیمی را در مرورگر وارد کنید تا مطمئن شوید که به آدرس جدید به درستی انتقال داده می شود.

منبع: الکتروبلاگ

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi