3

عادت های نادرست رانندگی را اصلاح کنیم

  • کد خبر : 2800
  • 24 اسفند 1394 - 10:11
عادت های نادرست رانندگی را اصلاح کنیم

بعضی از راننده ها عادت های نادرستی دارند که باعث ایجاد مشکلاتی برای خود و دیگران می شوند. با ترک این عادت ها رانندگی درست و سالمی داشته باشیم.

امروزه ثابت شده است که رعایت دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در موقع رانندگی نه تنها ضامن حفظ سلامتی ما و دیگر سرنشینان وسیله نقلیه ما و دیگران می باشد؛ بلکه باعث ترافیک روان و بسیار خوبی در معابر شهر و جاده هاست.

ولی متأسفانه برخی از رانندگان یا از این قوانین اطلاع ندارند یا در مورد رعایت آن ها سهل انگاری می نمایند. علاوه بر آن بعضی نیز عادت های نادرستی در هنگام رانندگی دارند که باعث ایجاد مشکلاتی برای خود و دیگران می شوند. با ترک این عادت ها رانندگی درست و سالمی داشته باشیم.

برخی از این عادت های نادرست عبارتند از:

1) یکی از بزرگ ترین اشتباهات، کلاچ گرفتن قبل از ترمز کردن در دنده های بالاتر از 1 هست. این کار باعث شتاب گرفتن خودرو و عدم توقف سریع آن می شود.

2) در سرعت بالاتر از 60-50 کیلومتر اگر ترمز خیلی شدید بزنید امکان قفل شدن لاستیک ها وجود دارد. پس ترمز را چند بار گرفته و رها کنید.

3) برای متوقف کردن یا کم کردن ناگهانی سرعت خودرو، دنده معکوس خیلی می تواند مفید باشد.

4) در پیچ های تند به خودرو فرمان تیز ندهید.

5) هیچ وقت موقع نزدیک شدن به مقصد از دقت خود کم نکنید.

6) بعضی جاها آن قدر شیب زیاد است که ترمز دستی جواب نمی دهد و فرد هر کاری می کند که با نیم کلاچ اتومبیل رو بالا ببرد نمی تواند. در این حالت کافیست که همزمان با این که پا روی ترمز هست کلاچ را بالا بیاورد تا جایی که دور موتور یکی دو میلیمتر پایین تر برود ولی ماشین نلرزد، حال تا جایی که می تواند گاز بدهد و بعد کلاچ رو بالاتر بیاورد.

7) هیچ وقت هنگامی که مانعی مثل عابر یا اتومبیل سر راه شما سبز می شود به ماشین فرمان ندهید، در چنین مواقعی ترمزگرفتن اولین کاریست که باید عمل شود.

8) وقتی ترمز می گیرید (مخصوصاً برای ماشین های دارای ABS و مخصوصآ هنگام بارندگی) به وسیله آینه حواستان به ماشین های عقبی باشد، چون امکان دارد آن ها نتوانند به خوبی شما ترمز کنند یا شاید نفهمیده اند که باید ترمز کنند.

9) هیچ ‌وقت هنگامی که به‌شدت عصبانی هستید، بلافاصله پشت فرمان ننشینید.

10) وقتی با سرعت بالا رانندگی می کنید هرچقدر هم که حرفه ای هستید فرمان را دودستی بگیرید.

11) همیشه به فکر حرکت بعدی باشید.

12) در هنگام رانندگی در آغاز بارش باران که جاده خیس نشده و نم دار هست خیلی خیلی احتیاط کنید، ترمز میخ نگیریند و با سرعت بالا هم حرکت نکنید.

13) وارد شدن به شانه خاکی جاده با سرعت بالا با انحراف و چپ شدن خودرو برابراست .

14) بطری آب، آچار، قفل فرمان یا هر چیز دیگر را طوری در ماشین بگذارید که امکان افتادنش زیر پای راننده نباشد، چون ممکن است ناگهان به زیر پا و زیرپدال ترمز غلتیده و وقتی که نیاز به ترمز کردن هست، نتوانید درست و کامل ترمز کنید.

15) هر چقدر هم حرفه ای باشید راننده های دیگر ممکن است همه معادلات شما را بر هم بزنند.

(در یک مصاحبه از شوماخر پرسیدند شما در اتوبان های بین شهری و داخل شهری هم آرتیست بازی انجام می دهید؟ گفت: نه!  گفتند: چطور؟ گفت: از ترس رانندگی راننده های دیگر! همه در سطح من نیستند!)

16) کمربندایمنی را قبل از حرکت ببندید؛ نه در هنگام حرکت.

17) به موتور سیکلت ها (به دلیل آسیب پذیری زیاد) و نیسان وانت ها اصلاً اعتماد نکنید.

18) یکی از اشتباهات راننده ها که می شود اسمش را خودخواهی گذاشت؛ رانندگی در تمام مسیرها (حتی داخل کوچه) با نور بالاست که این کار شدیداً موجب عدم دید راننده مقابل می شود.

19) روشن کردن چراغ ها در هوای گرگ و میش (هنگام غروب و سحر) و هنگام بارش باران کمک زیادی به سایر رانندگان (مخصوصا افراد عینکی) در دیدن خودروی شما و تخمین فاصله واقعی می کند. البته تا حدودی هم میدان دید شما را بیشتر می کند.

منبع مطالب:

https://acoforum.org

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi