1
«دانستنی آنلاین» دستآوردهای سفر هیثم بن طارق به ایران را بررسی می کند؛

سفر سلطان عمان به تهران و افق های جدید در سیاست خارجی

  • کد خبر : 142822
  • 30 می 2023 - 13:47
سفر سلطان عمان به تهران و افق های جدید در سیاست خارجی
  بدون تریدد سفر سلطان عمان به ایران می‌تواند زمینه‌ های  بازگشایی افق‌های جدید در سیاست جهانی و گسترش اقتدار سیاسی و اقتصادی و نقش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ بین‌الملل به وجود بیاورد.

«دانستنی آنلاین»- محمد قاسمی:در شرایطی که در روزهای پایانی سال گذشته ایران و عربستان به توافق رسیدند سفر اخیر سلطان عمان به ایران از جنبه های مختلف حائز اهمیت است. این در حالی است که گمانه زنی هایی مبنی بر این وجود داشت که هیثم بن طارق حامل پیام آمریکا برای ایران برای احیای مذاکرات برجام است. اتفاقی که در صورتی که رنگ واقعیت به خود بگیرد می تواند اهمیت این سفر را بیش از پیش مشخص کند.

با این وجود در رابطه با سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به کشورمان چند نکته حائز اهمیت و قابل توجه است.

نکته‌ اول این است که روابط سیاسی ایران با کشورهای همسایه و  منطقه  از اهمیت زیادی برخوردار است. به هر حال ما باید روابط مان را با همسایگان بر اساس احترام متقابل بر قرار  کنیم  و این مسأله  اهمیت خاصی در حفظ امنیت داخلی و امنیت کشور ما در منطقه‌ خاورمیانه دارد. از این جهت برقراری روابط سیاسی و آمد و شد بین سران دو کشور می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در حفظ امنیت منطقه‌ی خلیج فارس نشان بدهد.

نکته‌ دوم این است که مسایل اقتصادی از سیاست جدا نیست.  مسایل اقتصادی هر کشوری امروز با روابط سیاسی و دیپلماتیک آن کشور با جهان امروز و بخصوص با همسایگانش اهمیت بالایی دارد.  ما اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی داخلی کشور  به حد مطلوب برسد  حتما باید روابط سیاسی کشورمان  را با کشورهای جهان و منطقه محکم کنیم   و از این جهت هم روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای جهان حایز اهمیت است .

روابط دیپلماتیک  در اقتصاد کشور ما بسیار می‌تواند موثر باشد و از این حیث هم رابطه‌ ایران با عمان که یک کشور تجاری است و می‌تواند در بازرگانی و روابط تجاری ما با دنیای امروز و در منطقه‌ی خلیج فارس نقش مهمی ایفا کند .

نکته‌ سوم این است که کشور عمان در حال حاضر یکی از مراکز روابط تجاری بین کشورهای منطقه است. از سوی دیگر به عنوان رابط صلح و روابط مسالمت‌آمیز بین ایران و اروپا و امریکا تاکنون نقش‌های مثبتی را ایفا کرده است.

علاوه بر نکات فوق نکته‌ دیگر این است که جمهوری‌اسلامی ایران در حال حاضر در منطقه از اقتدار و قدرت بالایی برخوردار است و می‌بینیم که کشورهایی مثل مصر تقاضای برقراری روابط سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با ایران را خواستار هستند و می‌دانیم که مصر یکی از کشورهای مهم جهان عرب به شمار می رود.

تمایل مصر به برقراری روابط با ایران در شرایط فعلی برای ما بسیار پر ارزش و پر اهمیت است و  هیثم بن طارق، سلطان عمان به عنوان رابط به دنبال از سرگیری روابط ایران و مصر بوده که یکی از دستآوردهای مهم این سفر به شمار می رود. این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با سلطان عمان عنوان کردند ایران از رابطه با مصر استقبال می کند.

نکته‌ بعد اینکه مسیر  اولین گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا در عمان صورت گرفت و در نهایت به برجام منتهی شد و آنان نقش خود را به خوبی بازی کردند. گفت‌وگوهایی برای مبادله زندانیان، مسئله بحران یمن و حوثی‌ها و همچنین گفت‌وگوهای هسته‌ای که امروز شاهد هستیم از نقش عمان در این میانجیگری است و این کشور به خاطر اعتمادسازی که با ایران انجام داد نقش تنش‌زدایی را ایفا می‌کند. بنابراین عمان امروز نقش ثبات‌دهنده و تنش‌زدایی در منطقه را به ویژه در ارتباط با ایران و کشورهای منطقه و خارج از آن بر عهده دارد که همواره نقش مثبت داشته و نمره خوبی گرفته است.به همین دلیل این سفر می تواند نویدبخش  برخی گره های ایران در سیاست خارجی و به خصوص برجام باشد.

به طور کلی سیاست یک  امر شناوری است این در حالی است که ایران یک اصول کلی سیاست خارجی دارد که براساس آن سیاست های خود را پیش می برد.در شرایط کنونی مسئولان کشور  می‌بایست با تشخیص دقیق از اوضاع جهان در صدد برقراری روابط حسنه و پایاپای با کشورهای مختلف در زمینه سیاسی و اقتصادی باشند.

بدون تریدد سفر سلطان عمان به ایران می‌تواند زمینه‌ های  بازگشایی افق‌های جدید در سیاست جهانی و گسترش اقتدار سیاسی و اقتصادی و نقش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ بین‌الملل به وجود بیاورد.

 

 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi