2

سرمایه گذاری خارجی در جهان و سهم اندک ایران علیرغم نیاز اورژانسی ؟

  • کد خبر : 125519
  • 23 تیر 1401 - 8:20
سرمایه گذاری خارجی در جهان و سهم اندک ایران علیرغم نیاز اورژانسی ؟

طبق گزارش اخیر آنکتاد ، طی سال ۲۰۲۱ ، و بعد از عبور از بحران جهانی ناشی از کرونا که لطمه شدیدی به اقتصاد جهانی زد ، حرکت چرخ اقتصاد در بسیاری از کشورها سرعت گرفته و کشورها برای جبران عقب ماندگی ها ، رقابت جدی تر برای جذب سرمایه های خارجی را صورت داده […]

طبق گزارش اخیر آنکتاد ، طی سال ۲۰۲۱ ، و بعد از عبور از بحران جهانی ناشی از کرونا که لطمه شدیدی به اقتصاد جهانی زد ، حرکت چرخ اقتصاد در بسیاری از کشورها سرعت گرفته و کشورها برای جبران عقب ماندگی ها ، رقابت جدی تر برای جذب سرمایه های خارجی را صورت داده اند.

سرمایه گذاری خارجی در جهان و سهم اندک ایران علیرغم نیاز اورژانسی ؟

به گزارش دانستنی انلاین ، رضا پاکدامن، کارشناس حقوق انرژی و معاملات بین المللی در یادداشت خود آورده است: برترین کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی ،طی سال ۲۰۲۱ ایالات متحده با  رقم  خیره کننده ۳۶۷ میلیارد دلار بوده، و در رتبه های بعدی
چین ۱۸۱ میلیارد دلار ،
هنگ کنگ ۱۴۱ میلیارد دلار ،
سنگاپور ۹۹ میلیارد دلار ،
کانادا ۶۰ میلیارد دلار ،
برزیل ۵۰ میلیارد دلار ،
هند ۴۵ میلیارد دلار،
آفریقای جنوبی ۴۱ میلیارددلار،
روسیه ۳۸ میلیارد دلار و
مکزیک ۳۲ میلیارد دلار  قرار دارند.،
با توجه به افزایش نگرانی های جهانی نسبت به تامین انرژی ( حتی قبل از شروع جنگ اکراین ) ،  سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژِی های تجدیدپذیر مورد توجه ویژه کشورها قرار گرفته  حتی در کشورهای دارای منابع غنی انرژِی فسیلی مانند عربستان ،
بطوری که تنها طی سال ۲۰۲۱ ، در قاره آسیا ،  بغیر از سرمایه گذاریهای دولتها ،بالغ بر ۷۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی های تجدید پذیر صورت گرفته است ،
در رقابت جهانی برای جذب سرمایه های خارجی ،  شرق آسیا طی سال ۲۰۲۱ موفق به جذب ۳۲۹ میلیارد دلار شده است.
چین با جذب ۱۸۱  میلیارد دلار کماکان موفق عمل کرده است. این رقم بغیر از ۱۴۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در هنگ کنگ می باشد. که برای این منطقه بسیار کوچک رقم بسیار حایز اهمیتی است.
جنوب شرق آسیا  نیز با جذب  ۱۷۵ میلیارد دلار تنها طی یک سال ، عمکرد موفقی داشته است.
سنگاپور با جذب  ۹۹ میلیارد دلار نسبت به سال قبل  جهش داشته است.
مالزی  نیز در جذب سرمایه های خارجی در حوزه دیجیتال موفق بوده ،و طی سال ۲۰۲۱ ، یک شرکت چینی ۱۰ میلیارد دلار ، یک شرکت آمریکائی ۷ میلیارد دلار ، و یک شرکت اتریشی ۲ میلیارد دلار در حوزه صنعت دیجینال در مالزی سرمایه گذاری کردند.
جنوب آسیا جمعا موفق به جذب ۵۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی طی سال  ۲۰۲۱ شده که سهم  هند ۴۵ میلیارد دلار  بوده است.
یکی از پروژه های بزرگی که با سرمایه گذاری خارجی در هند طی سال گذشته  صورت گرفته، احداث کارخانه تولید فولاد و سیمان  توسط شرکت ژاپنی نیپون است
همچنین  احداث کارخانه خودروسازی با هزینه ۲٫۴ میلیارد دلار توسط شرکت ژاپنی سوزوکی  برای  کشور ما که با معضلی بنام خودروسازی مواجه است نیاز به توجه مضاعف دارد.
زیرا با اجازه سرمایه گذاری خارجی در این صنعت می توان ضمن کاهش اتلاف سوخت ، ارتقاء ایمنی خودرو و افزایش رفاه مردم ، گام موثری به سمت توسعه اقتصادی و اجتماعی بر داشت. ولی متاسفانه هنوز کشور ما حتی برای واردات خودرو می بایست از هفت خوان عبور کرد.
آسیای مرکزی نیز طی سال ۲۰۲۱ موفق به جذب ۷ میلیارد دار سرمایه خارجی گردید، که قزاقستان با جذب ۳٫۲ میلیارددلار در حوزه صنایع و حمل و نقل بیشترین سهم را داشته است.سهم ازبکستان نیز ۲ میلیارد دلار و ترکمنستان ۱٫۲ میلیارد دار بوده است.
کشورهای غرب آسیا با جذب ۵۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی  ۵۹ % نسبت به سال قبل موفق تر عمل کرده اند.

امارات با ۲۰ میلیارد دلار ، عربستان با ۱۹ میلیارد دلار و ترکیه  با ۱۳ میلیارد دلار ، موفق ترین کشورها در غرب آسیا و “رقیب ایران” بوده اند.

یکی از پروژه ها با مشارکت سرمایه گذار خارجی ، ساخت نیروگاه انرژِی خورشیدی در امارات با هزینه ۶۳۳ میلیون دلار توسط توتال بود.
توجه کشور عربستان به جذب سرمایه گذاریهای خارجی، علیرغم ثروت نجومی ، گویای سیاستهای مدبرانه اقتصادی و توسعه ای این کشور است.

 وضعیت ایران !

با مقایسه ارقام نجومی جذب سرمایه های خارجی در نقاط مختلف جهان و حتی در منطقه ، کشور ما عمکرد بسیار ضعیفی داشته که آثار آن در رکود اقتصادی ، بیکاری و تورم برای همه ملموس است .
بطوری که نه تنها در جذب سرمایه های خارجی شکست خورده ایم ، بلکه حجم سنگینی از سرمایه های داخلی با خروج از کشور ، در خدمت  توسعه و رشد کشورهای دیگر و حتی رقیب  بکار گرفته شده است.
روند فرار سرمایه بجای جذب سرمایه
یعنی ضرر مضاعف!
علاج اقتصاد ایران بازگشت به ” عقلانیت اقتصادی ” بجای شعارزدگی است که آثار آن در بخشهای دیگر نیز ظاهر خواهد شد.
ایران نیاز مبرم و اورژانسی به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف دارد ،و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل در بخشهای مختلف اعم از انرژی ، خودروسازی ، مسکن ، کشاورزی و…. وجود دارد.

ولی سرمایه گذار اعم از داخلی و خارجی نیاز به محیطی مناسب  و با حداقل ریسک دارد
☆اصلاح  نگاه منفی و “شکاک ” به صاحبان سرمایه
☆ثبات قوانین اقتصادی
☆تصویب قوانین مشوق سرمایه گذاریهای مولد و کارآفرین
☆تغییر سیاستهای مالیاتی
☆رفع تنش های بین المللی و منطقه ای خصوصاً رفع تحریمها که واقعاً شرایط فرسایشی برای کشور ایجاد کرده  و موجب استهلاک ظرفیتها گردیده و  برای اکثریت مردم ” فلج کننده ” و  آستانه تحمل و ” تاب آوری” مردم را به شدت کاهش داده است ،
از پیش نیازهای جذب سرمایه گذاری خارجی بمنظور رونق اقتصادی ، کاهش بیکاری و تورم و افزایش رفاه اجتماعی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۹۵

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=125519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi