4

سرمایه انسانی مهم ترین مولفه تحقق مسئولیت اجتماعی بنگاه ها

  • کد خبر : 141451
  • 03 می 2023 - 9:33
سرمایه انسانی مهم ترین مولفه تحقق مسئولیت اجتماعی بنگاه ها

دانستنی آنلاین-سید رضا جمشیدی مسئولیت اجتماعی شرکت یک مفهوم جدید و چند جانبه است که در دنیای امروز شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به آن توجه کرده اند. بسیاری از کشورهای توسعه یافته به مفهوم مسئولیت اجتماعی به عنوان یک استراتژی برای برندسازی و خلق ارزش و ثروت نگاه می کنند و موفق شده […]

دانستنی آنلاین-سید رضا جمشیدی مسئولیت اجتماعی شرکت یک مفهوم جدید و چند جانبه است که در دنیای امروز شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به آن توجه کرده اند.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته به مفهوم مسئولیت اجتماعی به عنوان یک استراتژی برای برندسازی و خلق ارزش و ثروت نگاه می کنند و موفق شده اند با ارتباط موثر با جامعه ، شهروندان را در این زمینه با خود همراه کنند.

سه مولفه کلیدی تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی چیست؟

تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی دارای مسیری است که برای موفقیت در این مسیر سه مولفه کلیدی وجود دارد.

اول : نیروی انسانی متخصص و باتجربه برای راهبری و تدوین استراتژی و نظامنامه مسئولیت اجتماعی .

دوم : تدوین نظامنامه و طراحی استراتژی برای تحقق و اثربخشی مسئولیت اجتماعی که می بایست در هر شرکت و سازمانی وجود داشته باشد .

سوم : سوم استفاده از ظرفیت ها، خلاقیت ها و ایدهای است که کارشناسان با مطالعه محیط داخلی و پیرامونی خود می توانند پورزه های اجتماعی را اجرا نموده و اقر بخش نمایند

با این وجود مهم ترین مولفه تحقق مسئولیت اجتماعی نیروی انسانی است که قرار است نظامنامه را تدوین و به سرانجام برساند. اینکه این نیروی انسانی از چه شیوه و روش هایی برای تحقق استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت استفاده می کند و با چه روشی از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی بنگاه استفاده می کند حائز اهمیت است و بستگی به میزان تخصص و خلاقیتی دارد که این نیروی انسانی از خود بروز می دهد.

اگر نیروی انسانی از تخصص و دانش کافی برای راهبری مسئولیت اجتماعی برخوردار باشد می تواند به شرکت و بنگاه اقتصادی در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی و ارائه خدمات به جامعه کمک کند.

در مقابل اگر نیروی انسانی از توانایی و تخصص کافی برخوردار نباشد و نتواند پروسه مسئولیت اجتماعی را در بنگاه و شرکت راهبری کند ، اثربخشی مسئولیت اجتماعی عقیم خواهد ماند و شرکت نمی تواند از ظرفیت برندسازی و خلق ثروت مشترک با جامعه حرکت کند.و نتیجه ای به جز صرف هزینه مالی و اجرایی و بازخورد منفی نخواهد داشت.

به همین دلیل برای تحقق و اجرای مسئولیت اجتماعی در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می بایست کارشناسان متخصصی در زمینه مسئولیت اجتماعی آموزش ببینند و پرورش پیدا کنند و تحربه کافی را داشته باشند که بتوانند راهبری مسئولیت اجتماعی را برعهده بگیرند و این پروسه را به نتیجه برسانند.

اگر فرد متخصص و کارشناسی در زمینه مسئولیت اجتماعی وجود داشته باشد می تواند استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه مسئولیت اجتماعی را در شرکت ها دنبال کند و به نتیجه برساند.

این کارشناسان با مطالعه اهداف و راهبردهای شرکت می بایست در راستای اهداف ، ماموریت و برنامه های شرکت ، یک نظامنامه مسئولیت اجتماعی را تدوین کنند و پس از آن یک ساختار را شکل بدهد که این نظامنامه در مرحله اجرا و اثربخشی قرار بگیرد.

در چنین شرایطی هم منافع سازمان و بنگاه را تأمین می کند وهم منافع محیط پیرامونی، جامعه محلی و ملی محقق خواهد شد.

چنین افرادی هم می توانند به عنوان مدیر در یک شرکت و بنگاه اقتصادی فعالیت کنند و هم اینکه می توانند به عنوان مشاور در کنار بنگاه و سازمان های مختلف قرار داشته باشند و از طریق تعیین خط مشی به شرکت و بنگاه و راهبری و نظارت پروژه ها و طرح ها به تحقق و اثر بخشی مسئولیت اجتماعی بنگاه کمک کنند.

در چنین شرایطی شرکت می تواند با تحقق راهبری نیروهای متخصص مسئولیت اجتماعی را اثر بخش نموده و باانتشار گزارش های دقیق و علمی ، اقدامات شرکت را مستند کند و  ازطریق کانال ارتباطی درست با افکار عمومی و ذینفعان ارتباط دو سویه برقرار کند.

مسئولیت اجتماعی

نیروی انسانی متخصص در زمینه مسئولیت اجتماعی در هر سه مرحله تهیه نظامنامه،راهبری و احرای پروژه ها اجتماعی و ارائه خدمات به جامعه مورد هدف ، نقش تعیین کننده ای دارد.

به همین دلیل در جوامعی مانند ایران که هنوز راه درازی در زمینه نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی دارند پرورش نیروی انسانی متخصص می تواند زمینه ساز اثربخش بودن اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت ها در سطح گسترده در جامعه باشد.

در شرایطی که تا کنون مدیران متخصص در زمینه مسئولیت اجتماعی در کشور پرورش پیدا نکرده و یا شرایط برای مدیریت چنین افرادی وجود نداشته ، می توان در ابتدا از نیروهای متخصص اجتماعی به عنوان مشاور مسئولیت اجتماعی در شرکت ها و سازمان ها استفاده نمود.

این اتفاق می تواند دو دستآورد مهم به همراه داشته باشد.

نخست اینکه مدیران شرکت ها با مفهوم و استراتژی مسئولیت اجتماعی بیشتر آشنا شوند وآن را در اولویت های مهم شرکت قرار بدهند و دوم اینکه نیروهای متخصصی که به عنوان مشاور در شرکت ها فعالیت می کنند به مرور زمان خود را به مدیریت شرکت ها و بنگاه ها نزدیک تر کرده و در نهایت با معرفی ظرفیت ها و انعکاس دستاوردهای اجرای هدفمندمسئولیت اجتماعی ، این اقدامات را تداوم بخشیده و مسیر تحقق توسعه پایدار را ممکن خواهد نمود .

اتفاقی که می تواند تحول مهمی در تحقق مسئولیت اجتماعی شرکتی در جامعه ایران به شمار برود.

متأسفانه هنوز فرهنگ استفاده از مشاوران متخصص در زمینه مسئولیت اجتماعی در جامعه ایران و در بین شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به وجود نیامده و همچنان بسیاری ازشرکت ها و سازمان ها در مراحل ابتدایی پروسه مسئولیت اجتماعی باقی مانده اند.

این در حالی است که ادامه این رویکرد می تواند به نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی در ایران آسیب بزند.

به همین دلیل می بایست در این زمینه فرهنگ سازی شود و با معرفی ظرفیت های گسترده و فراگیر مسئولیت اجتماعی در ساحت های مختلف اجتماعی و اقتصادی زمینه حضور کارشناسان و مشاوران را برای تحقق و نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی در کشور فراهم کرد.

بدون تردید نهادینه کردن یک مفهوم جدید در یک جامعه نیازمند زمان و داشتن تفکر مدیریت استراتژی است که امید است این اتفاق هر چه زودتر در جامعه ایران رخ بدهد.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=141451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi