3

بخش مهمی از آموزش مسئولیت اجتماعی بر عهده دولت است

  • کد خبر : 106003
  • 11 نوامبر 2021 - 11:10
بخش مهمی از آموزش مسئولیت اجتماعی بر عهده دولت است

دکتر سعید صفاتیان گفت:دولت دست سازمان های مردم نهاد را در زمینه مسئولیت اجتماعی باز نمی گذارد و بخش مهمی از آموزش مسئولیت اجتماعی بر عهده دولت است.   افزایش مصرف مواد مخدر به گزارش دانستنی انلاین به نقل از مسئولیت اجتماعی، امروزه در جامعه ما مصرف مواد مخدر خطرناک از قبیل تریاک، هروئین، کوکائین، […]

دکتر سعید صفاتیان گفت:دولت دست سازمان های مردم نهاد را در زمینه مسئولیت اجتماعی باز نمی گذارد و بخش مهمی از آموزش مسئولیت اجتماعی بر عهده دولت است.

 

  • افزایش مصرف مواد مخدر

به گزارش دانستنی انلاین به نقل از مسئولیت اجتماعی، امروزه در جامعه ما مصرف مواد مخدر خطرناک از قبیل تریاک، هروئین، کوکائین، حشیش و… مخصوصاً در بین نوجوانان و جوانان  در حال افزایش است. متاسفانه بسیاری از جوانان به علت احساس درماندگی، ناکامی، عدم کفایت و همینطور برای رهایی از تنهایی و فشار روانی معتاد می‌شوند که رهایی ازاین نوع اعتیاد به سادگی میسر نیست. همچنین، تعداد زیادی از فرزندان طلاق به عنوان کسانی که از تربیت صحیحی برخوردار نیستند به شکل قابل توجهی مستعد گرفتارشدن در دام اعتیاد به مواد مخدر هستند. اختلال شخصیتی بیش از همه چیز فرد را در برابر اعتیاد آسیب‌پذیر می‌سازد. علاوه بر این، اعتیاد خود نیز اختلالهای موجود را تشدید می‌کند و این دایره معیوب ادامه می‌یابد. شخص معتاد برای بدست آوردن ماده مخدر دست به اعمال خلاف قانون و اخلاق می‌زند و با آزاد شدن از قید و بندهای اخلاقی مرتکب جنایت نیز می‌شود. مصرف کننده صرف شدن، عدم احساس مسوولیت نسبت به خانواده و جامعه، سطحی و تصنعی شدن روابط اجتماعی و دوری از پیوندهای مستحکم عاطفی، گسترش جرم و جنایت، نشر بیماری های واگیر و خطرناک مثل ایدز و هپاتیت، محروم شدن نسل آینده از تربیت صحیح و ایجاد مشاغل کاذب از جمله پیامدهای مهم اجتماعی اعتیاد است.بدون تردید مسئولیت اجتماعی که شامل مسئولیت فردی،خانواده،نهادها و سازمان های مردم نهاد و از همه مهم تر دولت می شود در کاهش اعتیاد در جامعه نقش تعیین کننده ای دارد. به همین دلیل«رسانه مسئولیت اجتماعی» برای بررسی این موضوع با دکتر سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*مسئولیت اجتماعی چه نقشی می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه داشته باشد؟

یکی از موضوعات مهمی که در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته مسئولیت اجتماعی است که شامل افراد،سازمان های دولتی و سازمان های مردم نهاد می شود.نقش مسئولیت اجتماعی در موضوع اعتیاد در مرحله نخست به  وظایف خانواده باز می گردد.خانواده باید در زمینه تربیت فرزندان آموزش ببیند. این آموزش نیز باید توسط  دولت انجام شود. دولت باید در این زمینه یک ساختار آموزشی در سطح کلان راه اندازی کند.وزارت بهداشت،سازمان بهزیستی و صدا وسیما از جمله نهادها و سازمان هایی هستند که وظایف آموزش به خانواده ها را برعهده دارند.نکته دیگر به خود فرد باز می گردد. هر فرد نیز در حوزه اجتماعی دارای مسئولیت های اجتماعی است.اگر کسی به سمت مصرف مواد مخدر برود و ساختار ذهنی و روانی وی به هم بریزد فرد مفیدی به حال جامعه نخواهد بود.وظیفه آموزش به افراد نیز برعهده دولت هاست. به همین دلی بخشی مهمی از آموزش مسئولیت اجتماعی در سطح کلان برعهده دولت هاست.از سوی دیگر سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی نیز در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت می کنند.این در حالی است که دولت دست بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد را در زمینه مسئولیت های اجتماعی باز نمی گذارد.

*چرا دولت دست نهادهای مردم نهاد و بخش خصوصی را در این زمینه باز نمی گذارد؟

البته شرایط نسبت به سال های گذشته به مراتب بهتر شده است.مشاوران،روانپزشکان و مددکاران اجتماعی از جمله افرادی هستند که نسبت به موضوع اعتیاد مسئولیت اجتماعی دارند.وظایف این افراد تنها پزشکی نیست و بخشی نیز به وظایف اجتماعی آنها باز می گردد. براساس آمارهای منتشر شده در حدود 3 میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر در جامعه وجود دارد. این در حالی است که نزدیک به 20 درصد مردم تمایل به مصرف مواد مخدر دارند.این آمار بیانگر این است که بیش از15 میلیون نفر در کشور تمایل به مصرف مواد مخدر دارند که آمار بسیار بالایی است.در این زمینه بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند. در شرایط کنونی در حدود7 هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که نزدیک به40 هزار پرسنل در این مراکز مشغول به کار هستند.مسئولیت اجتماعی در زمینه فضای تولیدی و کسب و کار نیز وجود دارد.به عنوان مثال اگر یک کارخانه500 پرسنل دارد با توجه به آمارهای موجود تقریبأ10 نفر از این افراد مصرف کننده مواد مخدر هستند. به همین دلیل نقش مسئولیت اجتماعی مدیران چنین مراکزی در زمینه اعتیاد تأثیرگذار است.کشورهای جهان با توجه به مسئولیت اجتماعی در زمینه پیشگیری،درمان و حتی مقابله تلاش های گسترده ای انجام داده اند و به نتایج مطلوبی نیز رسیده اند. این در حالی است که در کشور ما دولت به اندازه این کشورها در زمینه مسئولیت اجتماعی ورود نکرده است.

*چرا ایران موفق نشده در زمینه مسئولیت های اجتماعی مرتبط با مواد مخدر به نتایج قابل قبولی دست پیدا کند؟

ستاد مقابله با مواد مخدر گمان می کند براساس قانون تنها متولی مقابله با مواد مخدر در کشور است.براساس قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر وظیفه برنامه ریزی و بودجه ریزی در زمینه اعتیاد را برعهده دارد. با این وجود این ستاد نیازمند رویکرد های تأثیرگذار اجرایی در سراسر کشور است.در کشور7 هزار مرکز ترک اعتیاد وجود دارد که در هر مرکزافرادی شامل پزشک،روانپزشک،مددکار و پرستار فعالیت می کنند.مجموع این افراد در حدود40 هزار نفر است که در حدود یک میلیون معتاد را تحت پوشش قرار داده اند.افراد معتاد هر روز یا یک روز در میان با مراجعه به این مراکز دارو تحویل می گیرند که اغلب نیز شامل متادون می شود.در چنین شرایطی دولت به جای اینکه از این مراکز حمایت کند تلاش می کند سیستم دارودهی به معتادان را از این مراکز بگیرد و به داروخانه ها به عنوان بخش خصوصی واگذار کند.این رویکرد برعکس مسئولیت اجتماعی دولت است.هنگامی که داروها به بخش خصوصی واگذار می شود معتادان با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد از پزشک یا روانپزشک نسخه می گیرند اما برای تهیه آن با مشکلات و چالش هایی مواجه می شوند که به مرور زمان آنها را خسته می کند و از چرخه درمان خارج می کند.این وضعیت در حوزه پیشگیری نیز وجود ندارد. این اقدامات انجام نمی شود و تنها به کارکرد سازمان های دولتی بسنده شده که این سازمان ها نیز جایگاه خود را در جامعه از دست داده اند.

 

انتهای پیام////

 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=106003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi