1

زگیل تناسلی : علائم، تشخیص و روش درمان

  • کد خبر : 64820
  • 10 دی 1398 - 8:30
زگیل تناسلی : علائم، تشخیص و روش درمان

دانستنی آنلاین: زگیل تناسلی که با نام زگیل ناحیه تناسلی یا زگیل های مقاربتی نیز شناخته می شود، یک بیماری منتقله از راه جنسی است که از قضا شایع ترین آن ها نیز است. در این مقاله قصد داریم شما را با روش تشخیص این بیماری و راه درمان این زگیل ها آشنا کنیم. به […]

دانستنی آنلاین: زگیل تناسلی که با نام زگیل ناحیه تناسلی یا زگیل های مقاربتی نیز شناخته می شود، یک بیماری منتقله از راه جنسی است که از قضا شایع ترین آن ها نیز است. در این مقاله قصد داریم شما را با روش تشخیص این بیماری و راه درمان این زگیل ها آشنا کنیم.

تصویری از زگیل تناسلی

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین: نکته دیگری که لازم است پیش از شروع بحث اصلی بدانید آن است که ویروس منتقل کننده این بیماری بیش از ۱۰۰ نوع داشته و حدود ۸۰% از اشخاص فعال ازنظرجنسی در طول عمر خود حداقل با یک نوع از این ویروس تماس پیدا می کنند، به طوری که هر ساله حدود ۱۴ میلیون نفر در کشور آمریکا به این مشکل دچار می شوند.

موضوعاتی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت شامل موارد زیر است:

  • پاسخ به این پرسش که زگیل تناسلی چیست؟
  • تفاوت زگیل مقاربتی و زگیل معمولی
  • علائم زگیل تناسلی چیست؟
  • عامل به وجود آورنده زگیل تناسلی چیست؟
  • فاکتورهای خطر آفرین زگیل ناحیه تناسلی
  • روش تشخیص زگیل ناحیه تناسلی
  • درمان زگیل تناسلی
  • آیا می توان زگیل تناسلی را در منزل درمان کرد؟

زگیل تناسلی چیست؟

احتمالاً همه شما می دانید زگیل چیست و همانطور که از نام زگیل تناسلی می توان حدس زد، باید گفت که زگیل تناسلی زائده های نرم و شبیه گوشت است که در نزدیکی دستگاه تناسلی فرد رویت شود. این زگیل ها که تنها در برخی موارد با خارش و درد همراه است، مشکلی اساسی تر را برای شما ایجاد خواهد کرد و آن مشکلی چیزی نیست جز فشار روانی و ذهنی.

تفاوت زگیل معمولی و زگیل تناسلی؟

به طور کلی می توان گفت زگیل به وسیله ویروسی به نام HPV یا ویرویس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و به این ترتیب مشخص خواهد بود که زگیل معمولی و زگیل تناسلی از یک خانواده هستند. در واقع عامل تعیین کننده تفاوت ما بین زگیل ناحیه تناسلی و سایر زگیل ها محل شکل گیری زگیل است. اگر بخواهیم در مورد علت شکل گیری این زگیل ها در نواحی مختلف بدن صحبت کنیم باید بگوییم انواع مختلفی از ویروس hpv وجود دارد که هرکدام تمایل به لانه گیزینی و رشد در ناحیه خاص از بدن را دارند، برخی از گونه های این ویروس تمایل دارد بر روی ناحیه هایی با پوست کلفت تر رشد کند و برخی نیز با رشد بر روی نواحی دارای پوست نازک راحت ترند. ضمناً برخی از دسته های ویروس زگیل تمایل به رشد در نواحی مخاطی بدن دارند، که خطرناک ترین دسته این بیماری محسوب می شوند.

انواع خطرناک زگیل تناسلی، در صورت عدم درمان می توانند منجر به سرطان های مختلفی شوند که خطرناک ترین و شایع ترین آن ها سرطان گردنه و دهانه رحم است. مشکل بزرگتری که در این باره وجود دارد آن است که به دلیل عدم قابل رویت بودن زگیل هایی که در داخل واژن شکل می گیرند، فرد تا زمان حاد شدن شرایط از بیماری خود آگاه نمی شود.

علائم ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی به وسیله رابطه جنسی از هر نوع (مقعدی، واژنی و دهانی) منتقل شده و ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از عفونت هیچ علائمی به همراه نداشته باشد.

زگیل های تناسلی همیشه آنقدر درشت نیستند که به سادگی با چشم غیرمسلح قابل رویت باشند و برخی اوقات آنقدر ریزند که فقط توسط پزشک تشخیص داده می شوند. این زگیل ها در برخی موارد هم رنگ پوست بوده و در برخی موارد کمی تیره تر هستند. این زوائد پوستی می توانند هم سط پوست و نسبتاً صاف باشند یا سطحی شبیه گل کلم داشته باشند. ضمناً این زگیل های می توانند به صورت تکی رشد کنند یا به صورت تجمعی از برجستگی ها مشاهده شوند. که در صورت رشد تعداد اندک این برجستگی ها به اصطلاح می گویم فرد دچار زگیل تناسلی خفیف شده است.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در بخش های زیر مشاهده شود:

  • آلت تناسلی مرد
  • اسکروتوم
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

زگیل تناسلی در زنان ممکن است در بخش های زیر مشاهده شود:

  • داخل مهبل یا مقعد
  • خارج از مهبل یا مقعد
  • روی دهانه رحم

همچنین ممکن است زگیل های تناسلی بر روی لب ، دهان ، زبان یا گلو شخصی که با شخص مبتلا به HPV تماس جنسی دهانی داشته است ظاهر شود.

همانطور که پیشتر گفته شد ممکن است شما نتوانید زگیل های ناحیه تناسلی را مشاهده کنید ولی وجود علائم زیر می تواند نشانه ای از ابتلا به اچ پی وی باشد:

  • ترشحات واژن
  • خونریزی
  • خارش
  • سوزش

ضمناً در صورت رشد کردن زگیل ها این بیماری درد آور تر و غیر قابل تحمل تر خواهد شد.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر تماس با ویروس HPV ایجاد می شود. ۳۰ تا ۴۰ گونه از بیش از ۱۰۰ گونه ویروس HPV به طور خاص بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارند، اما فقط تعداد کمی از این پنوتایپ ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست و با احتمال بسیار زیادی در زمان فعالیت جنسی منتقل می شود، به همین دلیل این بیماری یک STI با آمار ابتلای بسیار زیاد است. شیوع این بیماری به قدری زیاد است که سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های کشور آمریکا اذعان می کند که تقریباً تمام اشخاص فعال از لحاظ جنسی در مقطعی از زندگی خود با نوعی از این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که در کشور ما ایران آمار دقیق از مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.

با وجود شیوع بالای ابتلا به ویروس زگیل مقاربتی در اکثر موارد این ویروس منجر به ایجاد خود زگیل نمی شود که این امر می تواند به دو دلیل زیر رخ دهد:

  1. سیستم دفاعی بدن پیش از شروع فعالیت ویروس اچ پی وی را سرکوب کند.
  2. ویروس از نوعی باشد که بر نواحی غیر قابل رویت بدن تاثیر بگذارد.

نکته دیگری که درمورد ابتلا به زگیل های تناسلی وجود دارد آن است که گونه ای که باعث به وجود آمدن زگیل بر روی دست یا پای شما می شود تمایلی به سکونت در ناحیه تناسلی نداشته و بعید است زگیل از دست به ناحیه تناسلی منتقل شود. ضمناً عکس این قضیه نیز کاملاً صادق است و زگیل تناسلی قدرت رشد بر روی دست را ندارد.

فاکتورهای خطر آفرین

هر فردی که از نظر جنسی فعال باشد در ریس ابتلا به این بیماری وجود دارد. بااین حال افرادی که در دسته های زیر قرار داشته باشند با احتمال بالاتری در خطر ابتلا به گیل تناسلی قرار دارند:

  • افرادی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند.
  • افرادی که هر نوع ز دخانیات را مصرف می کنند.
  • افرادی که به هر علت دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.
  • دچار سابقه کودک آزاری هستند.
  • اطفالی که از مادر مبتلا به اچ پی متولد شده اند.

عوارض احتمالی دیگر HPV چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. همچنین ابتلا به ویروس زگیل تناسلی می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلولهای گردن رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگری نیز از HPV وجود دارند که ممکن است باعث سرطان ولووا، که اندام های تناسلی خارجی زنان هستند شود. این ویروس ها همچنین می توانند باعث سرطان آلت مردانه و مقعد نیز شوند.

روش تشخیص زگیل ناحیه تناسلی

برای تشخیص این بیماری و تعیین احتمال ابتلا به زگیل تناسلی پزشک از شما در مورد سابقه تماس های جنسی تان سوال می کند. این پرسش و پاسخ می تواند شامل کسب اطلاع در مورد روابط جنسی بدون محافظت (بدون استفاده از کاندوم) شما و همچنین تماس های جنسی دهانی به عنوان گیرنده یا دهنده باشد.

ضمناً علاوه بر این ها پزشک هر ناحیه مشکوک به وجود زگیل را از نظر فیزیکی بررسی کرده و سعی می کند در صورت وجود به جستجوی علائم و نشانه های فیزیکی وجود زگیل تناسلی بگردد.

تشخیص ابتلا به زگیل مقاربتی در زنان

از آنجا که زگیل تناسلی ممکن است در داخل بدن و بخش های غیر قابل رویت اندام جنسی یک زن اتفاق بیفتد ، احتمال دارد پزشک شما به معاینه لگن شما بپردازد. در طی این معاینه ممکن است پزشک از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کند. استفاده از این محلول کمک می کند تا زگیل تناسلی در صورت وجود راحت تر بیشتر دیده شود.

یکی دیگر از اقداماتی که به منظور تشخیص زگیل تناسلی بانوان انجام می شود، انجام تست پاپ اسمیر است. در طی این آزمایش مقداری از سلول های این بخش به عنوان نمونه جمع آوری شده تا توسط متخصصین آزمایشگاه از نظر وجود دی ان ای ویروس اچ پی وی مورد بررسی قرار گیرند.

برخی از انواع ویروس های اچ پی ممکن است نوعی از تغییرات مرتبط با مراحل اولیه سرطان را از ایجاد کرده و از خود نشان دهند. به همین دلیل ممکن است پزشک معالج زگیل تناسلی شما تکلیف کند هر چند وقت یک بار و در بازه های زمانی معین برای انجام آزمایش اقدام کنید. ضمناً ممکن است پزشک دستور انجام آزمایشیتحت عنوان کولپوسکوپی را برای شما صادر کند.

عدم درمان زگیل تناسلی می تواند موجب بروز سرطان گردن و دهانه واژن شود

اگر نمیدانید کولپوسکوپی چیست کلیک کنید.(مقاله مرتبط با این آزمایش پزشکی به زودی در مجله دانستنی آنلاین منتشر خواهد شد.)

چنانچه دچار نگرانی هستید که آیا احتمال دارد اچ پی وی شما منجر به ابتلا سرطان دهانه رحم شود، پزشک دستور تست دی ان ای را صادر می کند. یه این ترتیب نوع ویروس HPV تشخیص داده شده و میزان احتمال یا عدم احتمال ابتلا به سرطان در شما مشخص خواهد شد.

تشخیص ابتلا به زگیل جنسی در مردان

زگیل تناسلی مردان فقط در صورتی قابل تشخیص است که نمود ظاهری داشته باشد . در واقع بسیاری از مبتلایان به زگیل ناحیه تناسلی که به گونه های تاثیر گذار بر بخش مخاطی دچار شده اند، تا زمان عود کردن بیماری هیچ نشانه ای در مورد بیماری ندارند. بر خلاف بانوان که به سادگی و با انجام تست پاپ اسمیر بیماری خود را کشف کرده و از آن مطلع می شوند، هنوز راهی برای تشخیص برخی از انواع زگیل تناسلی مردانه وجود ندارد. البته انواع دارای نمود بیرونی با نمونه برداری و انجام تست دی ان ای قابل شناسایی و تشخیص دقیق هستند.

راه درمان زگیل تناسلی

در حالی که زوائد به وجود آمده در اثر ابتلا به زگیل دستگاه تناسلی (از نوع قابل مشاهده)اغلب با گذشت زمان از بین می روند، ویروس زگیل تناسلی یعنی HPV در سلول های پوست شما باقی می ماند. این بدان معناست که ممکن است در آینده نیز به واسطه ضعیف شدن سیستم ایمنی زائده های مشابهی را بر روی اندام جنسی خود مشاهده کنید. چنانچه سابقه ابتلا به این بیماری را دارید، باید با دقت هرچه تمام تر به بررسی علائم خود بپردازید تا از انتقال بیماری به دیگران جلو گیری کنید. به یاد داشته باشد ، زگیل های تناسلی حتی در صورت عدم وجود زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگر قابل انتقال به سایرین هستند.

این امری کاملاً طبیعی و واجب است که در صورت ابتلا به زگیل تناسلی بخواهید این زگیل ها را درمان کنید؛ اما مهمترین نکته ای که باید در این باره بدانید آن است که هرگز نباید از داروهای ضد زگیل معمولی و بدون نسخه برای درمان زگیل ناحیه تناسلی چه در مردان و چه در زنان استفاده کنید زیرا این نوع داروها خاصیت اسیدی و خورنده داشته مصرف کنترل نشده آن ها می تواند آسیب های دیگری برای شما به وجود بیاورد.

درمان دارویی

داروهای موضعی درمان زگیل مقاربتی می تواند شامل مواد زیر باشد:

  • imiquimod (Aldara)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (Condylox)
  • تری کلرواستیک استیک یا TCA

درمان غیر دارویی

اگر زگیل های قابل مشاهده به درمان دارویی واکنش مناسبی نشان ندهند ممکن است نیاز باشد پزشک با اقدامات جراحی محدود شامل موارد زیر به تکمیل درمان زگیل های تناسلی موجود بپردازد:

  • استفاده از الکتروکاتری یا تیغ الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها
  • جراحی کرایو که با استفاده از نیتروژن مایع با انجماد زگیل ها آن ها را از بین می برد.
  • جراحی با استفاده از لیزر
  • بریدن و حذف زگیل با تیغ جراحی مخصوص
  • تزریق داروی اینترفرون

چند نکته دیگر در مورد درمان زگیل تناسلی زنان

چنانچه بانویی به این بیماری دچار شود باید هر ۳ تا ۶ ماه پس از درمان اصلی برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کند. این اقدام پزشک شما رادر اولین فرصت از هرگونه تغییرات ممکن در گردنه رحم آگاه می سازد. این اقدام امری حیاتی است زیرا افراد مبتلا بع زگیل تناسلی با نسبت زیادتری در ریسک ابتلا به سرطان گردنه رحم قرار دارند. البته باید بدانید انواعی از ویروس اچ پی وی که زائده های قابل مشاهده ای را به وجود آورده یا همان زگیل های ناحیه تناسلی را ایجاد می کنند در دسته انواع کم ریسک بر شمرده می شوند. نکته دیگری که وجود دارد این است که برخی افراد ممکن است چند نوع ویروس را در کنار هم در بدن خود داشته باشند.

آیا می توان زگیل تناسلی را در منزل درمان کرد؟

گرچه نمی توان با درمان های خانگی به طور صد در صد از شر زگیل های ناحیه تناسلی راحت شد با این وجود نسخه های خانگی زیادی وجود دارند که می توانند علائم را کاهش دهند یا از بازگشت مجدد زگیل ها جلوگیری کنند. البته توصیه ما به شما آن است که در صورت ابتلا و یا حتی مشکوک بودن به ابتلا به این بیماری به پزشک مراجعه کنید. ما به زودی مقاله ای در رابطه با نسخه های خانگی درمان زگیل برای شما تهیه و منتشر خواهیم کرد.

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی

واکسن های HPV که با نام های Gardasil و Gardasil 9 شناخته می شوند می توانند زنان و مردان را در برابر شایع ترین گونه های HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، محافظت کنند. ضمناً این واکسن ها اشخاص را در برابر انواع سرطان زای این بیماری مقاوم کرده و از این رو می تواند بسیار کار آمد باشد.

یک واکسن دیگر تحت عنوان سروآریکس نیز در بازار وجود دارد که از بانوان در برابر ابتلا به سرطان دهانه رحم محافظت می کند ولی نمی تواند بدن را در برابر زگیل تناسلی مقاوم کند.

تزریق این واکسن ها برای افراد ۹ تا ۴۵ ساله ممکن است و بسته به سن فرد می تواند در یک دو یا سه مرحله تزریق شود. ضمناً توصیه می شود این واکسن پیش از شروع به فعالیت های جنسی برای فرد تجویز شود زیرا پیش از مواجه شدن با ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی بیشترین کارکرد موثر را از خود نشان می دهد.

ضمناً استفاده از کاندوم در زمان سکس می توان احتمال ابتلا به این بیماری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد البته احتمال انتقال هیچگاه به صفر نخواهد رسید.

نکته نهایی: برای درمان زگیل تناسلی به چه محل هایی مراجعه کنیم؟

چنانچه دچار زگیل تناسلی شده اید باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید ولی ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد ندانید برای این مشکل بهتر است به سراغ چه متخصصی بروید.

متخصصی که برای درمان زگیل تناسلی شما را یاری خواهد کرد کاملاً به جنسیت شما بستگی دارد:

  • درمان زگیل تناسلی آقایان
    • پزشک متخصص اورولوژی
    • پزشک متخصص پوست
  • درمان زگیل تناسلی بانوان
    • پزشک متخصص زنان
    • پزشک متخصص پوست

چنانچه به این بیماری مبتلا شده اید باید تمامی شرکای جنسی خود را در مورد آن مطلع کنید و تا پیش از درمان کامل از انجام هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید. ما در دانستنی آنلاین به زودی معتبرترین مراکز درمان این بیماری را در راستای به تحقق رساندن مسئولیت اجتماعی خود که آگاه کردن شما عزیزان است، به شما معرفی خواهیم کرد.

مطلبی که در مورد زگیل تناسلی و راه های شناخت و درمان آن در وب سایت دانستنی آنلاین خواندید از مطلبی با همین عنوان در وب سایت healthline ترجمه شده است.

پدیدآورنده : فرهاد غلامی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=64820

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi