2

ریزشبکه ها ، راه حلی برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه

  • کد خبر : 9049
  • 10 آبان 1395 - 13:52
ریزشبکه ها ، راه حلی برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه

راه‌حل‌های مبتنی بر ریزشبکه ها و سیستم‌های تولید نیروی برق، در عین کوچکی ظرفیت و پراکندگی آن ها، یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود برای رفع نیاز مناطق روستایی که به شبکه برق سراسری دسترسی ندارند می‌باشد. ریزشبکه ها می‌توانند ناجی مردمانی باشند که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند

#ریز_شبکه_ها #پیشرفت_کشورها #توسعه #بیشتر_بدانیم #دانستنی

اگر بشریت قدرت آن را داشت، قطعاً راهی برای ایجاد منابع جدید انرژی و سیستم‌های توزیع آن به منظور پاسخگویی به نیاز روزافزون برق که ناشی از رشد سریع صنعت و تجارت می‌باشد، پیدا می‌کرد. همچنین می‌توانست نیاز بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان را که فقط ۶۰ میلیون نفر آن در آفریقا سکونت داشته و با کمبود برق مواجه هستند و یا به آن دسترسی ندارند، مرتفع سازد.

راه‌حل‌های مبتنی بر ریزشبکه ها و سیستم‌های تولید نیروی کوچک، در عین کوچکی ظرفیت و پراکندگی آن ها، یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود برای رفع نیاز مناطق روستایی که به شبکه برق سراسری دسترسی ندارند می‌باشد. ریزشبکه ها می‌توانند ناجی مردمانی باشند که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و چه بسا تا چند دهه آینده نیز امیدی به برق‌رسانی به آن ها وجود نداشته باشد. اگر چه ریزشبکه ها نمی‌توانند جایگزین کاملی برای تولید برق به صورت مرکزی باشند، اما به برق‌رسانی به بسیاری از مناطق فقیرنشین و دورافتاده کمک خواهند کرد.

کاهش هزینه و قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر

یکی از عواملی که باعث شده است حل مشکل تأمین برق در مناطق دورافتاده با سرعت بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد، کاهش روزافزون هزینه‌ها و قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. بدیهی است که کاهش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر، میزان پذیرش تکنولوژی مرتبط با آن ها را افزایش خواهد داد.

موانع پذیرش ریزشبکه ها

اگرچه چندی است که محبوبیت ریزشبکه ها بیشتر شده است، اما توسعه بیشتر آن ها تحت تأثیر سیاست‌های کلی کشورها، علی‌الخصوص آن هایی که تمایل زیادی به تولید متمرکز دارند قرار می گیرد. از آنجا که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست در شرایط مبهم سرمایه خود را به خطر انداخته و ریسک زیادی را متحمل شود، شک و ابهام در سیاست‌های بکارگیری ریزشبکه ها ، مانع رشد و توسعه کافی آن گردیده است.

توسعه ریزشبکه ها

در برخی کشورها از قبیل کنیا و تانزانیا که هزینه احداث نیروگاه‌های تولید برق به صورت متمرکز بسیار زیاد می‌باشد، دولت به نصب ریزشبکه ها و ایجاد مشوق‌های لازم برای آن روی آورده است. به این ترتیب، همه این ریزشبکه ها به شبکه برق سراسری متصل می‌شوند. همچنین، در بسیاری از نقاط دنیا که امکان تولید برق از انرژی بادی و خورشیدی وجود دارد، ریزشبکه ها عمدتاً به صورت خصوصی مورد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

سوار بر موج فناوری

با افزایش محبوبیت ریزشبکه ها در کشورهای فقیرنشین یا در حال توسعه، پیشرفت‌های زیادی نیز در بخش فن‌آوری‌های انرژی حاصل می‌گردد. این تکنولوژی‌ها شامل سیستم‌های SCADA، تجهیزات الکترونیکی هوشمند، پروتکل‌های ارتباطی، سیستم‌های اتوماسیون پست‌های برق، سیستم‌های مدیریت انرژی، مدیریت مصرف انرژی خانگی و سیستم‌های مدیریت و اتوماسیون انتقال و توزیع می‌گردد.

منبع: دانیار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi