2

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی زنبق

  • کد خبر : 7766
  • 30 آگوست 2016 - 9:35
روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی زنبق

زنبق گونه ای پیازدار است که از طریق بذر و از طریق پیاز تکثیر پیدا می کند. تکثیر زنبق معمولاً همچنین با استفاده از ریزوم صورت می‌گیرد. زنبق به محیطی با آفتاب کامل و دمای 12 تا 23 درجه سانتیگراد و آبیاری متوسط نیاز دارد.در خاک‌های خنثی یا قلیایی و سبک و قابل نفوذ رشد می نماید.

 #پرورش_زنبق #گیاه_آپارتمانی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

            زنبق گیاهی از جنس Iris و تیره Iridaceae می باشد. گیاهان این تیره علفی، ریزوم‌دار و یا داراى کورم یا پیاز هستند. برگ‌ها غالباً شمشیری، درون یکدیگر و تا حدى از اواسط تا شده است. گل‌آذین خوشه یا منفرد، گل‌ها دوجنسی، منظم، گاهى نامنظم، گلپوش ۶ عدد و به‌صورت آزاد یا پیوسته و گلبرگ مانند است. هر گل شامل ۳ پرچم، و ۳ برچهٔ پیوسته با تخمدان سه خانه است. خامه‌ها غالباً منقسم، تخمک‌ها به تعداد زیاد و تمکّن محورى است. میوهٔ گیاهان این تیره کپسول است.

            این گونه که با نام لاتین graminea، به معنی پوشیده از چمن ، (اشاره به خوشه علف مانند برگ است) نیز شناخته می شود. در اروپا ، خاور میانه و شمال آفریقا ، آسیا و سرتاسر آمریکای شمالی یافت می شود.

            زنبق به طور متوسط 20 تا 50 سانتی متر در ارتفاع رشد می کند. این گیاه در خوشه تحمل داشتن دو گل با حدود 8 سانتی متر پهنا، با برگ های باریک 5 تا 15 میلی متر عرض و 35-70 سانتی متر طول را داراست. دارای گل های معطر و رنگ متفاوت از بنفش تا آبی می باشند. شروع دوره گلدهی آن ها از اوایل خرداد است.

            این گیاه چند ساله، ریزوم های منشعب مقاوم یا پیازدار را شامل می شود. ساقه بدون انشعاب یا دارای انشعابات کوتاه است. گل آن 2 جنسه، بزرگ و زیبا است ولی به دلیل عمر کم، زود پژمرده شده و می افتد. تعداد گلبرگ ها 6 عدد و اغلب در قسمت پایه به هم پیوسته هستند. گلبرگ های خارجی حالت برگشته، ولی گلبرگ های داخلی معمولا” ایستاده و در قسمت تحتانی باریک می باشند. کپسول ها کشیده تا کروی و چند خانه ای بوده و در هر خانه بذرهای زیادی در دو ردیف دیده می شوند. حدود 150 گونه از این جنس عمدتا” در مناطق معتدل جهان رشد می کند.

اقسام زنبق

            بین اقسام زنبق که ریزوم دارند مهم تر از همه که در گل کاری ها می کارند ، 8 قسم ذیل است: آلمانی(germanica) – فلورانس(florentina) – ابلق(variegata) – پاکوتاه(pumila) – سوئز(susiana) – کمفر(kaempferi) – سیبری(siberica) – برگ گندمی(graminea)

شرایط خاک

            زنبق معمولاً در خاک‌های خنثی یا قلیایی و سبک و قابل نفوذ رشد می نماید. بهترین خاک برای این گیاه دو قسمت شن و ماسه، یک قسمت خاک باغچه و یک قسمت خاکبرگ می باشد.

شرایط آب و هوایی

            زنبق به محیطی با آفتاب کامل و دمای 12 تا 23 درجه سانتیگراد و آبیاری متوسط نیاز دارد.

تاریخچه

            قدمت استفاده از این گل به هزاران سال پیش باز می‌گردد، تا آنجا که یونانیان باستان، زنبق را در کنار مزار مردگان می‌کاشتند و نقش‌هایی از آن را روی سنگ قبر تازه گذشتگان خود ترسیم می‌کردند. پادشاهان یونانی با اشکالی از گل‌های زیبای زنبق تاج خود را زینت بخشیده و شاخه‌های بریده آن را به یکدیگر هدیه می‌دادند.

روش تکثیر

            زنبق گونه ای پیازدار است که به روش جنسی (از طریق بذر) و غیر جنسی ( از طریق پیاز) تکثیر پیدا می کند.

            تکثیر زنبق معمولاً همچنین با استفاده از ریزوم صورت می‌گیرد.

منبع: نارگیل

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi