2

رنگرزی؛ هنر غبارگرفته چهارمحال و بختیاری

  • کد خبر : 131113
  • 17 آبان 1401 - 13:58
رنگرزی؛ هنر غبارگرفته چهارمحال و بختیاری

رنگرز برتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسیده است، گفت: سود و منفعت کار رنگرزی برای مردم استان بسیار بالا است. دانستنی آنلاین / چهارمحال و بختیاری: سیدعلی عسگری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص هنر رنگرزی در چهارمحال و بختیاری و با اشاره به اینکه […]

رنگرز برتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسیده است، گفت: سود و منفعت کار رنگرزی برای مردم استان بسیار بالا است.

رنگرزی

دانستنی آنلاین / چهارمحال و بختیاری: سیدعلی عسگری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص هنر رنگرزی در چهارمحال و بختیاری و با اشاره به اینکه فعالیت خود در حوزه رنگرزی را از سن هفت سالگی آغاز کرده‌ است، اظهار کرد: رنگ‌هایی که در کارگاه بنده تولید می‌شوند همگی با استفاده از رنگ‌های ثابت گیاهی و بدون مصرف مواد شیمیایی است که این رنگ‌ها برای تهیه لوازم موردنیاز در بافت گبه، گلیم، جاجیم، چوقا و فرش استان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فعال حوزه مشاغل خانگی افزود: حدود ۱۰ سال گذشته ۴۵۰ نوع رنگ با استفاده از مواد گیاهی و طبیعی در کارگاه تولید می‌شد اما درحال حاضر این تعداد به ۶۵۰ نوع رنگ افزایش پیدا کرده است، البته برخی از این رنگ‌ها در چهارمحال و بختیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخشی از آن‌ها که در استان مورد استقبال نیستند به استان‌های تبریز، نیشابور، اصفهان، یاسوج و… ارسال می‌شوند چراکه در استان معمولا رنگ‌های گرم مورد استفاده است.

وی با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای رنگرزی، بافت فرش و… در چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: به عنوان نمونه برای افرادی که اقدام به بافت فرش می‌کنند مکان مناسبی جهت فروش وجود ندارد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند فرش استان نیز مانند بسیاری از صنایع دستی فاخر به فراموشی سپرده می‌شود.

عسگری عنوان کرد: درحال حاضر تامین نیروی ماهر جهت کار در کارگاه رنگرزی بسیار دشوار است، متاسفانه بیشتر افرادی که از دانشگاه هنر در رشته رنگرزی فارغ‌التحصیل می‌شوند نیز توانایی لازم برای راه‌اندازی کارگاه مستقل جهت کمک به صنعت فرش استان را ندارند چراکه آموزش‌های دانشگاهی تنها به موارد تئوری خلاصه می‌شود و کار عملی موثر برای آموزش دانشجویان انجام نمی‌شود.

پیشران همکار جهاد دانشگاهی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اضافه کرد: من درحال حاضر به سن بازنشستگی رسیده‌ام اما با این وجود مجوز راه‌اندازی آموزشگاه رنگرزی را اخذ کرده‌ام و این کار تنها به این دلیل است که فرصت انتقال تجربیات خود به نسل جوان را پیدا کنم اما متاسفانه استقبال چندانی صورت نگرفت به همین دلیل انتظار دارم مسئولان استانی توجه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشند و در جذب جوانان و کارآموزان به آموزشگاه یاری‌کننده باشند و یا تسهیلات کم‌بهره در اختیار بنده قرار دهند تا آموزشگاه و کار خود را توسعه دهم چراکه رنگرزی و صنعت فرش استان یک هنر به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: کیفیت فرش استان چهارمحال و بختیاری بسیار بالا است اما متاسفانه نسبت به تمامی نقاط کشور فرش این استان قیمت پایین‌تری دارد چراکه مردم این استان توانایی خرید فرش با قیمت بالا را ندارند، درصورتی که فرش دستباف استان به سرمایه اولیه بالایی نیازمند است و علاوه‌بر آن عمری در حدود ۱۰۰ سال دارد درحالی که هیچ نوع فرش موجود در کشور از این میزان استقامت برخوردار نیست.

عسگری با اشاره به اینکه شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسیده است، یادآور شد: استفاده از رنگ‌های شیمیایی و جوهری کیفیت نمد استان را کاهش می‌دهد چراکه این نوع رنگ‌ها پس از گذشت چند ماه از زمان استفاده زیبایی خود را از دست می‌دهند اما رنگ‌های طبیعی همواره زیبایی و کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

این فعال حوزه مشاغل خانگی بیان کرد: در تولید رنگ‌های طبیعی از موادی مانند برگ مو استفاده می‌شود یعنی زمانی که محصول انگور برداشته شد برگ‌ها برای خشک کردن چیده و عصاره آن‌ها گرفته می‌شود و یا می‌توان از پوست گردو که دورریز است رنگ طبیعی تولید کرد همچنین می‌توان پوست انار را خشک و آسیاب کرد و پس از آن نیز عصاره آن برای تولید رنگ طبیعی گرفته می‌شود، به جز دو تا سه مورد از مواد موردنیاز جهت تولید رنگ طبیعی مانند روناس که از سایر استان‌ها خریداری می‌شود مابقی همگی از داخل استان تهیه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سود و منفعت کار رنگرزی برای مردم استان بسیار بالا است برای مثال افرادی که به کار چوپانی مشغول هستند باید پشم گوسفندان خود را برای رنگ شدن به کارگاه‌های رنگرزی منتقل کنند درغیر این صورت قابل استفاده نخواهد بود بنابراین و با توجه به ظرفیت‌های بالایی که رنگرزی می‌تواند در استان ایجاد کند لازم است مسئولان مساعدت بیشتری برای توسعه این هنر داشته باشند. / ایسنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۷۳

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=131113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi