3

راهکار عجیب مرکز آمار دولت رئیسی برای کم کردن صوری نرخ تورم

  • کد خبر : 141984
  • 17 می 2023 - 10:54
راهکار عجیب مرکز آمار دولت رئیسی برای کم کردن صوری نرخ تورم

دانستنی آنلاین: مرکز آمار به‌ تازگی و با دو ماه تاخیر داده‌های‌ مربوط به تورم اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ را منتشر کرده است، البته به‌ صورت ناقص. به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از مرکز اقتصادی بامداد، علت این تاخیر تغییر در مبنا قراردادن سال پایه عنوان شده‌است. همچنین علاوه‌ بر تغییر در سال پایه، […]

دانستنی آنلاین: مرکز آمار به‌ تازگی و با دو ماه تاخیر داده‌های‌ مربوط به تورم اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ را منتشر کرده است، البته به‌ صورت ناقص.

به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از مرکز اقتصادی بامداد، علت این تاخیر تغییر در مبنا قراردادن سال پایه عنوان شده‌است.

همچنین علاوه‌ بر تغییر در سال پایه، درصد تاثیر‌گذاری برخی‌ گروه‌ها از جمله مسکن، خوراکی، آموزش و بهداشت درمان در شاخص تورم دچار تغییر شده‌ است.آن هم تغییراتی که با تجربه مواجه‌ی مردم با گرانی‌‌ها همخوانی ندارد.

در این مورد می‌توان به رشد ناچیز سهم مسکن و اجاره‌بها در سبد تورمی‌ جدید‌ اشاره کرد. سهم مسکن تنها ۰.۰۶٪ و سهم خوراکی ۲.۲٪ افزایش داشته است و این در حالی است که از آنطرف سهم آموزش، تفریح و بهداشت‌و‌درمان در سبد خانوار کاهش یافته است.

طبق داده‌های جدید مرکز آمار، نرخ تورم سالیانه ۱۴۰۱ ، ۴۵.۸٪ بدست‌ میآید، در صورتیکه اگر سبد قبلی را معیار محاسبه‌ی‌نرخ تورم لحاظ کنیم، نرخ تورم سالیانه به ۵۱.۸٪ می‌رسد که در ۸۰ سال اخیر و بعد از جنگ جهانی در ایران بی‌سابقه است. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین ماه برای اولین‌بار به ۶۰٪ رسیده است.

 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=141984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi