2

راهنمای خرید خودرو دست دوم (1)

  • کد خبر : 7878
  • 04 سپتامبر 2016 - 11:32
راهنمای خرید خودرو دست دوم (1)

باتوجه به این که خودرو‌های دست دوم را از یک کمپانی معتبر خریداری نمی‌کنیم و مردم متولی هر دو سمت خرید یا فروش آن هستند، برای انجام خریدهای بهتر و بی‌دغدغه‌تر نیازمند پیروی از اصولی هستیم که درنهایت آرامش و نفع ما را به دنبال داشته باشند.در نوشته پیش‌رو نگاهی خواهیم داشت به اصول و راهکارهای خرید خودرو دست دوم

در نوشته پیش‌رو نگاهی خواهیم داشت به اصول و راهکارهای خرید خودرو دست دوم؛

#خریدخودرو #دست_دوم #دانستنی #بیشتر_بدانیم

نیاز به وسیله نقلیه، بودجه، سن، ترافیک و قیمت بنزین نمی‌شناسد و دربسیاری از موارد افراد مجبور می‌شوند به‌جای خرید خودرو نو، به‌دنبال نمونه‌های دست دوم بگردند.

سقف بودجه پایین، نیاز سریع، علاقه به خودروهای کلاسیک و بسیاری از موارد دیگر از جمله دلایل ما برای خرید خودرو دست دوم اند.

باتوجه به این که خودرو دست دوم را از یک کمپانی معتبر خریداری نمی‌کنیم و مردم متولی هر دو سمت خرید یا فروش آن هستند، برای انجام خریدهای بهتر و بی‌دغدغه‌تر نیازمند پیروی از اصولی هستیم که درنهایت آرامش و نفع ما را به دنبال داشته باشند.

در نوشته پیش‌رو نگاهی خواهیم داشت به اصول و راهکارهای خرید خودرو دست دوم؛ ضمناً در خلال بخش‌های مختلف نکاتی را دخیل کرده‌ایم که مطلب را برای کسانی هم که تجربه خرید خودرو دست دوم دارند نیز خواندنی و مفید باشد. با ما باشید.

راهکارهای خرید خودرو دست دوم:

 بدانید که دقیقاً چه می‌خواهید؟

هنگام خرید یک خودرو، چه نو چه دست دوم، پیش از هرچیزی درنظر بگیرید که توان خرید چه خودروهایی را دارید. اگر با یک لیست بلندبالایی روبه‌رو شدید. نیازهایتان را در ذهن دسته‌بندی و اولویت بندی کنید سپس چند مدل را که می‌دانید علاوه بر علاقه‌ شما با خواسته‌هایتان نیز هماهنگی دارند مدنظر قرار دهید. یعنی صرفاً چون از یک خودرو خوشتان آمده، در پی خریدش نباشید.

از میان گزینه‌هایی که برای خرید درنظر دارید، سختی‌های نگهداری آن‌ها را نسبت به حد و اندازه آشناییتان با تعمیرات خودرو بسنجید و چیزی نخرید که با کوچک ترین مشکلی که برایش پیش‌ می‌آید، درمانده بشوید. اگر متأهلید این نکته را اهمیت بیشتری بدهید چرا که اول از همه سختی‌های درجاده ماندن با همسر و فرزند بسیار بیشتر از زمانی است که تنهایید و رئیس خودتان هستید!

خرید بدون تحقیق، خرید دردسرساز است

نه فقط درمورد خودروی نو یا دست دوم بلکه برای خرید هر کالایی تحقیق کردن بخشی مهم از آن را تشکیل می‌دهد.

یادتان باشد که تحقیقِ پیش از خرید نه فقط باعث می‌شود که معاملات بهتری را جوش دهید بلکه هزینه و زمان نگهداری از خریدتان را نیز شدیدا بهینه می‌کند. بنابراین شروع کنید درمورد هریک از خودروهایی که در لیست ذهنیتان وجود دارد تحقیقی کنید. سایت‌ها، خصوصا فروم‌ها در این موارد می‌توانند حسابی کمک حال ما شوند.

فراموش نکنید که برای هر خودرو مشکلات معمول آن را نیز جست‌و‌جو کنید، از وضعیت قطعاتش آگاهی یابید و هزینه‌های آن‌ها را با وضعیت معیشتان بسنجید.

این کار بسیار مهم است، چون ممکن است بفهید فلان مدلی که خیلی ‌هم هوس خریدش را دارید مشکل قطعه دارد و برای هر تکه باید از این سر شهر به سر دیگر بروید.

در این چنین مواردی، اگر نمونه‌‌های خوب دیگری را مد نظر دارید سعی کنید که بیخیال آن گزینه بشوید.

مطمئن باشید زمانی را که برای بررسی و پر‌س‌وجو اختصاص می‌دهید قطعاً باعث می‌شود از کلی هدر رفت پول و زمان رهایی یابید. در این بین ممکن است به لیستی که دارید گزینه‌هایی را اضافه کنید یا بعضی را خط بزنید.

در این بین اگر دوست و آشنایی در نزدیکی دارید که تجربه خرید خودرو دست دوم مدنظرتان را دارد، حتماً از اطلاعاتشان سود ببرید.

برای این که در پرس‌وجوهای حضوری،  به بی‌راهه نروید از وضعیت راحتی داخل کابین، خشک و نرم بودن سیستم تعلیق، هزینه سرویس‌ها و قطعات، سؤال کنید.

 از کجا و از چه کسی بخریم؟

بعد از این که درحد بسیار خوبی تحقیق کردید و اطلاعاتتان کامل شد؛ مرحله بعدی را آغاز کنید. یعنی دنبال فروشندگان باشید، منابع شما برای خرید می‌تواند یکی از نزدیکانتان، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش خودرو و انواع کالا، گروه‌های خرید و فروش خودرو دست دوم در تلگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی، آگهی‌نامه‌های روزنامه‌ها و نشریات باشد.

البته راه‌های دیگری مانند رجوع به اوراقی‌ها و پارکینگ‌ها هم وجود دارد که شخصاً آن را توصیه نمی‌کنیم خصوصاً که در چنین مکان‌هایی گاه حتی مکانیک‌ها هم نمی‌توانند سلامت یک خودرو دست دوم را تضمین کنند.

اگر از نزدیکانتان خودرو را می‌خرید حتماً این جمله معروف را که می‌گوید «سعی کن با فامیل و آشنا معامله نکنی!» را درنظر داشته باشید؛ این جمله مهم بیشتر از آن که منظورش بحث سلامت معامله باشد بیشتر درمورد حفظ رابطه خوب با آن افراد است.

چرا که در بسیاری از موارد، حتی زمانی که خرید و فروش شما خوب پیش برود ممکن است رابطه‌تان با آن شخص به دلیل بالا و پایین شدن‌های معامله اندکی تیره‌ و تار شود.

اگر از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش خرید می‌کنید این نکته را به‌خاطر بسپارید که در این مکان‌ها تشخیص فروشندگان معمولی با دلال‌ها و افراد سودجو بسیار مشکل است.

در متن‌ آگهی‌ها سعی کنید افراد را از لحن‌ متنشان بشناسید؛ برای مثال اگر تصاویری که در پست آگهی وجود دارد نشان دهنده وضعیت نگهداری نامناسب است و از طرف دیگر آگهی کننده در متن آگهی به تعریف و تمجید محدود از خودرو پرداخته بدیهی است نشان‌دهنده این است که فرد مقابل‌تان صادق نیست و صرفاً می‌خواهد «خودرو خود را سریع و به‌هر نحو خوب یا غلط بفروشد» هرچند که این روزها متأسفانه چنین افرادی کم هم نیستند!

درگروه‌های خرید و فروش تخصصی خودرو دست دوم در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی سعی کنید پست‌های قدیمی را هم ببینید این کار جدا از آن که احتمال پیدا کردن نمونه‌ سالم‌تر را افزایش می‌دهد، شما را هم در آگاهی از این که چه کسی فروشنده واقعی است کمک می‌کند؛ واضح است کسی که در یک ماه دو یا سه آگهی در گروه‌ها گذاشته است، شغلش خرید و فروش می باشد!

در این مواقع می‌توانید از مدیران گروه هم درمورد کاربرانی که آگهی را گذاشته‌اند سؤال کنید؛ در بسیاری از مواقع آن‌ها می‌توانند سلامت کاری هرکس را خیلی خوب بگویند.

نکات فنی

همیشه استثنائاتی وجود دارد اما در بازار ایران به طور کلی باید از خرید خودروهای دارای تصادفات سنگین و کارکرد های بالا خودداری کرد.

برای مثال وقتی کارکرد خودرو از ۱۵۰ هزار کیلومتر بیشتر باشد، احتمال نیاز به سرویس های موتور و یا گیربکس پر خرج وجود دارد و بنابراین در مورد خودروهای پیچیده و گران قیمت خرید مدل هایی با کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر ریسک زیادی به همراه دارد.

همچنین خرید خودروهایی که دیگر تولید نمی شوند نیز دارای ریسک است. هرچه خودرو ناشناخته تر باشد و با تیراژ کمتری در بازار ایران عرضه شده باشد این ریسک بیشتر است.

برای مثال تعداد زیادی دوو سیلو در ایران عرضه شده و این خودرو حتی علیرغم گذشت ۱۰ سال از پایان تولید هنوز با مشکل سنگین در تأمین قطعات یدکی مواجه نشده است.

اما در مقابل برخی خودروهای ناشناخته چینی یا حتی ژاپنی و فرانسوی نظیر چری A15، سوبارو لگاسی و سیتروئن C5 با سن بسیار کمتر با مشکل تأمین قطعات یدکی مواجهند و اصلاً گزینه های مناسبی برای خرید و نگهداری به صورت دست دوم محسوب نمی شوند.

همچنین در ایران خودروهای دارای رنگ های خاص (غیر از سفید، مشکی و نقره ای) بازار دست دوم چندان جالبی ندارند و معمولاً با قیمت ارزان تری نسبت به رنگ های یاد شده قابل خرید هستند.

اما اگر یک خودرو دست دوم کم تیراژ با رنگ خاص را بخرید شک نکنید که در زمان فروش با مشکلات عدیده ای مواجه خواهید شد.

در نهایت این که برای خودروهای خاص حتماً شرایط تامین قطعات یدکی و خدمات تعمیرگاهی را در شهر محل سکونت خود بررسی کنید.

برای مثال محصولات پروتون علیرغم خاص بودن و تیراژ نه چندان زیاد در برخی شهر های بزرگ نظیر اصفهان، تهران و کرج دارای مراکز خدماتی هستند و قابلیت استفاده دارند اما در بسیاری مناطق و شهر ها با مشکل مواجهند.

ادامه مطلب را در بخش دوم مطالعه فرمایید.

منبع : اخبار خودرو

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7878

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi