6

راهنمای استفاده بهینه از پکیج گرمایشی دیواری

  • کد خبر : 17999
  • 25 مهر 1396 - 10:38
راهنمای استفاده بهینه از پکیج گرمایشی دیواری

پکیج گرمایشی دیواری دستگاهی است که برای تأمین آب گرم مصرفی منازل و برخی مؤسسات و شرکت ها، استفاده می شود. این دستگاه در انواع و ظرفیت های مختلف تولید شده، در اختیار مردم قرار می گیرد. در این نوشتار سعی داریم راهنمای استفاده بهینه از پکیج گرمایشی دیواری را برای علاقه مندان ارائه کنیم.

پکیج گرمایشی دیواری دستگاهی است که برای تأمین آب گرم مصرفی منازل و برخی مؤسسات و شرکت ها، استفاده می شود. این دستگاه در انواع و ظرفیت های مختلف تولید شده، در اختیار مردم قرار می گیرد. در این نوشتار سعی داریم راهنمای استفاده بهینه از پکیج گرمایشی دیواری را برای علاقه مندان و افرادی که جویای اطلاعات در این زمینه هستند، ارائه کنیم.

نصب پکیج دیواری

پکیج های دیواری  با محفظه احتراق باز ( بدون فن )، باید در مکان هایی نصب و راه اندازی شوند که دائماً به هوای آزاد راه  ‫داشته باشد و به طور مناسب تهویه گردد. ‫کمبود هوای مصرفی جهت احتراق، سبب جلوگیری از عملکرد طبیعی دستگاه و در نتیجه خروج گازهای حاصل از احتراق می شود. ‫گازهای سمی به وجود آمده تحت چنین شرایطی، در صورت راه یابی و نفوذ به محیط به شدت برای سلامت افراد مضر و خطرناک ‫می باشند.

‫اگرچه پکیج های فن دار (با محفظه احتراق بسته ) هوای مورد نیاز جهت احتراق را از فضای خارج از محل نصب ‫(هوای آزاد) تأمین می نمایند (در صورت نصب لوله مجزای تأمین هوا ) و با هوای اتاق در ارتباط نیستند، با این حال ‫حتماً باید در اتاقی که به صورت مناسب تهویه می شود نصب گردند، تا از خطر نشت احتمالی حتی مقادیر ناچیزی از ‫گازهای احتراق نیز جلوگیری شود. این دستورالعمل های ایمنی طبق استاندارد ‪ EECشماره ۶۹۳/۰۹ برای تمام وسایل گازسوز اعم از وسایل گاز سوز با محفظه احتراق بسته، ملزم شده است..

 محل نصب دستگاه باید عاری از هرگونه گرد و غبار، مواد قابل اشتعال و یا گازهای خورنده باشد. محل نصب دستگاه نیز باید خشک بوده و درمعرض یخ زدگی (سرمای شدید) قرار نداشته باشد.

 این دستگاه به منظور نصب برروی دیوار طراحی شده است و مجهز به بست آویز و نگهدارنده می باشد. بست آویز را  به دیوار محکم و ثابت نمایید و سپس دستگاه را بر روی نگهدارنده قرار دهید.

‫چنانچه دستگاه داخل کابینت و یا کنار آن نصب شده باشد، باید فضای کافی برای جا به جا کردن کاور دستگاه و سرویس و نگهداری آن تعبیه شده باشد.

 اتصالات مدار شوفاژ و آب گرم بهداشتی

‫ظرفیت گرمایشی دستگاه باید مطابق با قوانین و مقررات حاکم و بر اساس محاسبات گرمایش مورد نیاز ساختمان از قبل تعیین شده ‫باشد. سیستم باید برای کارکردی منظم و صحیح مجهز به تمامی قطعات مورد نیاز باشد. درتمام شرایط توصیه می شود که از شیر آب ‫جهت قطع کردن مدار شوفاژ از پکیج استفاده شود، تا درصورت نیاز به جدا کردن پکیج، امکان آن میسر باشد.

خروجی شیر اطمینان با ید به محلی مناسب متصل باشد تا در صورت افزایش احتمالی فشار مدار شوفاژ و سرریز شدن آب، از پخش شدن آب در محیط جلوگیری گردد. در غیر این صورت، چنانچه باز شدن شیر اطمینان ‫باعث آب گرفتگی شود، شرکت هیچ گونه مسئولیتی را درقبال خسارات ناشی از آن برعهده نخواهد داشت. ‫از قرار دادن لوله های آب به عنوان ارت الکتریکی دستگاه جداً خودداری نمایید.

  ‫قبل از نصب دستگاه، به منظور کارکرد مناسب و صحیح دستگاه مدار شوفاژ باید به دقت شسته شود تا کلیه ناخالصی ها و ذرات جامد  داخل مدار تخلیه گردد.

 ‫ویژگی آب مصرفی

 درصورتی که سختی آب بیش از ۰۵۲ میلی گرم در لیتر ‪باشد توصیه می شود به منظور جلوگیری از رسوب رسوب در‫احتمالی آب داخل مبدل حرارتی دستگاه، از سختی گیر استفاده شود. توجه داشته باشید که وجود مبدل ‫علاوه بر کاهش راندمان دستگاه و در نتیجه مصرف بیشتر سوخت، سبب کاهش عمر مفید دستگاه نیز خواهد شد.

 ‫سیستم ضد یخ زدگی

 ‫پکیج های دیواری مجهز به سیستم ضد یخ زدگی می باشند. درصورتی که دمای آب به ۶ درجه سانتیگراد برسد این سیستم ‫دستگاه را در حالت گرمایش روشن می کند. در صورت قطع بودن گاز و یا برق دستگاه، این سیستم قادر به عمل کردن نخواهد بود.

 سیستم ضد یخ زدگی تا زمانی که برق و گاز دستگاه متصل نباشد فعال نمی شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن ‫دستگاه در برابر یخ زدگی، هنگامی که دستگاه برای مدت زمان طولانی استفاده نمی شود توصیه می شود ‫که تمام آب موجود در مدار آب گرم و شوفاژ دستگاه تخلیه شود.

اتصال به شبکه گاز

 اتصال پکیج به شبکه گاز باید توسط لوله غیر انعطاف پذیر انجام شود و در جایی که از لوله های انعطاف پذیر استفاده می شود باید با اخذ مجوز صورت گیرد. مقدار جریان گاز در کنتور گاز باید به نحوی باشد که برای کارکرد همزمان تمام وسایل گازسوز کفایت کند.

  ‫قطر لوله اتصال گاز به پکیج باید با توجه به طول و افت فشار مسیر انتخاب شود تا بتواند جواب گوی نیازهای سیستم باشد.

 ‫از قرار دادن لوله های گاز به عنوان ارت الکتریکی دستگاه جدا خودداری نمایید.

 اتصال به شبکه برق

 پکیج دیواری باید به منبع برق ۵۰ هرتز و ۲۲۰ ولت وصل شود و در مسیر آن یک فیوز ۳ آمپری و یک کلید که حداقل فاصله بین کنتاکت های آن ۳ میلی متر باشد قرار بگیرد. در صورتی که کابل برق پکیج نیاز به تعویض شدن داشته باشد باید فقط از کابل حداکثر قطر خارجی ۸میلی متر استفاده شود. پکیج باید به طور مناسب به شبکه ارت متصل باشد. ترتیب نصب سیم های پکیج مهم می باشد.

    ‫فاز: سیم قهوه ای

    ‫نول: سیم آبی

  ‫ارت: سیم سبز- زرد

  ‫ترموستات اتاقی ( گزینه انتخابی )

 ترموستات اتاقی باید به کنتاکت هایی با ولتاژ آزاد اتصال داشته باشد. اتصال برق ۲۳۰ ولت به ترمینال های ترموستات  ‫اتاقی باعث آسیب دیدگی برد الکترونیکی دستگاه می شود.

   نصب دودکش

‫انتخاب و نصب دودکش مناسب به دستگاه باید کاملاً با ضوابط و مقررات محلی تطبیق داشته باشد و کلیه مسائل ایمنی ذکر شده در ‫دفترچه راهنمای سازنده باید به دقت رعایت شوند.

 ‫نصب دودکش در پکیج های بدون فن

 قطر دودکش نصب شده به پکیج نباید به هیچ عنوان از قطر خروجی هود پکیج کوچکتر باشد. حداقل طول عمودی مورد نیاز بعد ‫ازخروجی دودکش از بالای هود باید نیم متر  باشد و قسمت افقی باید دارای شیب سه درصد به سمت پایین باشد تا از نفوذ  ‫آب به داخل پکیج جلوگیری نماید.

  شرکت آسیب های ناشی از عدم رعایت نکات فنی در نصب و انتخاب دودکش و استفاده از قطعات نامرغوب را تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت.

  تعمیر و نگهداری

 ‫کلیه تنظیمات دستگاه، ، راه اندازی و عملیات نگهداری از دستگاه باید تنها به وسیله افراد واجد شرایط و متخصصین مجاز انجام پذیرد. در غیر این صورت هیچ گونه مسئولیتی را در قبال خسارات ناشی از آن بر عهده نخواهد داشت و دستگاه ‫نیز مشمول گارانتی نخواهد بود.

  ‫تبدیل نوع سوخت

 پکیج های شوفاژ دیواری می توانند با گاز طبیعی (گاز شهری ) و یا گاز مایع که توسط کارخانه سازنده به صورت پیش ‫فرض برای گاز طبیعی تنظیم شده است، عمل نمایند. ‫جهت تغییر نوع سوخت نازل های مشعل اصلی را مطابق با نوع گاز مورد استفاده ‫تعویض نمایید.

راه اندازی دستگاه:

   ‫به منظور راه اندازی دستگاه موارد ذیل را به دقت بررسی نمایید:

* کنترل و بررسی ها قبل از راه اندازی دستگاه برای اولین بار

*  ‫شیرهای آب بین پکیج و سیستم گرمایش مرکزی باز باشند.

* ‫سیستم گرمایش مرکزی به خوبی پر شده باشد و هوای آن تخلیه شده باشد.

* ‫هیچ نشتی آب یا گاز در سیستم گرمایش مرکزی و یا پکیج وجود نداشته باشد.

* ‫اتصالت الکتریکی صحیح بوده و پکیج به خوبی ارت شده باشد.

* ‫هیچ ماده یا مایع قابل اشتعال در نزدیکی پکیج یا مجرای محفظه احتراق وجود نداشته باشد.

 *دودکش مسدود نباشد.

* ‫فشار شارژ منبع انبساط باید مناسب باشد.

*   ‫فشار گاز به اندازه مورد نیاز باشد.

*   ‫کنترل و بررسی ها هنگام عملکرد دستگاه

حالا می توانید پکیج را روشن نمایید و به این نکات دقت کنید.

‫هیچ نشتی آب یا گاز در سیستم گرمایش شوفاژ و یا پکیج وجود نداشته باشد.

 ‫کارایی مناسب دودکش و لوله های هوا (پکیج های فن دار) را در حین عملکرد دستگاه بررسی نمایید.

   ‫گردش مناسب آب بین پکیج و مدار گرمایش شوفاژ را بررسی نمایید.

  ‫از کارکرد صحیح شیر گاز پکیج در حالت های تولید آب گرم بهداشتی و گرمایش شوفاژ اطمینان حاصل نمایید.

‫با انجام تست های مختلف احتراق مناسب دستگا ه را بررسی نمایید. از خاموش و روشن شدن دستگاه توسط درجه تنظیم ‫دمای پکیج (یا ترموستات اتاقی در صورت نصب ) اطمینان حاصل نمایید .

 ‫مصرف سوخت نشان داده شده به وسیله کنتور گاز باید با مقدار قید شده در جدول مشخصات فنی برابر باشد.

‫در حالت کارکرد زمستانی دستگاه (گرمایش شوفاژ ) را بررسی نمایید هنگامی که شیر آب گرم بهداشتی باز است پمپ غیر فعال  ‫شده و آب گرم بهداشتی به مقدار فراوان می باشد.

 ‫بررسی نمایید تا جهت عملکرد مناسب دستگاه ، پارامترها به صورت صحیح تنظیم شده باشند.

منبع: اطلس تکنیک

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=17999

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi