2

راندمان انرژی‌های نو در مقایسه با انرژی‌های فسیلی چگونه است؟

  • کد خبر : 16048
  • 05 آگوست 2017 - 10:41
راندمان انرژی‌های نو در مقایسه با انرژی‌های فسیلی چگونه است؟

در این مطلب مقایسه ای بین راندمان انرژی های نو با انرژی های فسیلی صورت گرفته است تا روشن شود که راندمان انرژی‌های نو در مقایسه با انرژی‌های فسیلی چگونه است؟ مهندس مصطفی ربیعی، رئیس گروه آگاه سازی و ارتباطات بین‌الملل سازمان انرژی‌های نو ایران، در این باره مطالبی بیان کرده است.

در این مطلب مقایسه ای بین راندمان انرژی های نو با انرژی های فسیلی صورت گرفته است تا روشن شود که راندمان انرژی‌های نو در مقایسه با انرژی‌های فسیلی چگونه است؟

مهندس مصطفی ربیعی، رئیس گروه آگاه سازی و ارتباطات بین‌الملل سازمان انرژی‌های نو ایران، در این باره می گوید:

متأسفانه راندمان نیروگاه‌های حرارتی که نفت و گاز می‌سوزانند حدود 30 تا 50 درصد است. یعنی در بهترین نیروگاه‌هایی که براساس استانداردهای روز دنیا در کشور برق تولید می‌کنند، بیشینه راندمان برای سیکل ترکیبی از 50 درصد افزایش پیدا نمی‌کند. بین یک‌سوم تا نیمی از سرمایه نفت و گاز که وارد این نیروگاه‌ها می‌شود به شکل حرارت و آلاینده‌های جوی به هدر می‌رود. خطوط انتقال هم تلفات زیادی دارد. خطوط انتقال از نیروگاه به مصرف‌کننده تلفات 20 تا 25 درصدی دارد. این هم یک بحران دیگر است. در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد. برای مثال وقتی تصمیم می‌گیرید خانه‌ای را به سیستم انرژی خورشیدی مجهز کنید، همانجا که فضایی را به استقرار این سیستم اختصاص داده‌اید می‌توانید بدون تلفات انرژی تولید کرده و مصرف کنید.

به ازای یک مگاوات توربین بادی برای ده نفر اشتغال زایی می‌شود. اگر بتوانیم این را در مقیاس معادل 4000 تا ده هزار مگاوات در کشور ایجاد کنیم، برای افراد زیادی اشتغال ایجاد خواهد شد. کشور ترکیه پیش از ما احداث نیروگاه‌های بادی را مورد توجه قرار داده و حدود 4000 مگاوات نیروگاه بادی در این کشور نصب شده است. در حالی که ما بعد از مجموعه‌ای از قوانین حمایتی که توانسته‌ایم در کشور وضع کنیم و مورد حمایت دولت و مجلس و دستگاه‌های حکومتی قرار گرفته برای خرید برق تولید شده از منابع 400 تومان یارانه در نظر گرفته شده است.

توانیر برق فسیلی را کیلووات ساعتی 60 تا 70 تومان می‌خرد و ما به ازای هر کیلووات ساعت برق تولید شده از این منابع تجدیدپذیر460 تا 470 تومان می‌پردازیم که این یارانه از محل بودجه کشور تأمین می‌شود. اما متاسفانه نتوانسته‌ایم در این زمینه پیشرفتی داشته باشیم.

منبع: جام جم آنلاین

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=16048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi