3

رادیو اینترنتی ۲۲ ٬ آرزویی که جامه عمل پوشید/عکس+ویدئو

  • کد خبر : 54690
  • 11 ژانویه 2020 - 16:14
رادیو اینترنتی ۲۲ ٬ آرزویی که جامه عمل پوشید/عکس+ویدئو

دانستنی آنلاین/فرهاد اسماعیلی: «ما در این رادیو اهم اخبار شهری و منطقه٬ اخبار نهادهای مدنی را پوشش می دهیم. در حقیقت ما زبان مردم و نهادهای مدنی هستیم و در تلاشیم که همراهی نزدیکی با نهادهای مدنی داشته باشیم.» اینها سخنان علیرضا خامسیان٬ مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲ است که درباره رادیو اینترنتی که […]

دانستنی آنلاین/فرهاد اسماعیلی: «ما در این رادیو اهم اخبار شهری و منطقه٬ اخبار نهادهای مدنی را پوشش می دهیم. در حقیقت ما زبان مردم و نهادهای مدنی هستیم و در تلاشیم که همراهی نزدیکی با نهادهای مدنی داشته باشیم.»

اینها سخنان علیرضا خامسیان٬ مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲ است که درباره رادیو اینترنتی که در آن منطقه راه اندازی شده است می گوید. خامسیان خود سابقه فعالیت در رسانه های مختلف را دارد و با مقوله رسانه و مخاطبان رسانه آشناست. مطلب زیر گفت و گوی دانستنی آنلاین با مدیر روابط عمومی منطقه ۲۲ است که می خوانید:

ایده ایجاد رادیو اینترنتی از کجا به ذهنتان رسید؟

در طول فعالیت رسانه ای همیشه علاقه‌مند به خلق یک رسانه که زیر سیطره حاکمیت به مفهوم خاص نباشد٬ بودم. یک رسانه دیداری و شنیداری که به صورت شخصی و یا خصوصی ایجاد شود.

در دنیای ارتباطات خیلی از کلیشه را شکسته ایم و از زمانی که وارد شهرداری شدم احساس کردم که شهرداری فرصتی فرصتی است برای رسیدن به این آرزو. چرا که شهرداری نهادی خدمت رسان است و ذینفعان آن مردم هستند و این مکان بهترین فرصت برای عملیاتی شدن این ایده است.

قبل از ایجاد رادیو اینترنتی٬ در مهر ۱۳۹۷ ٬ روزنامه اینترنتی ۲۲ را منتشر کردیم. وجه تمایز این روزنامه با دیگر روزنامه های مشابه این است که این روزنامه به صورت منظم و روزانه منتشر می شود.

برای توسعه فعالیت های رسانه ای در گام بعدی همان ایده و آرزوی رادیو اینترنتی را اجرایی کردیم. از آنجا که مدیریت شهری منطقه ۲۲ با رسانه آشنایی دارند٬ از این ایده حمایت کردند. در حقیقت یا حمایت مدیریت و همکاران این فعالیت آغاز شد و در این دو هفته استقبال خوبی از آن شده است.

هدف از راه اندازی این رادیو چه بود؟

روابط عمومی اگر بخواهد پویا٬ فعال و رو به جلو باشد باید فعالیت های نوین ایجاد کند. ما هم با توجه به محدودیت ها و معذوریت ها رادیو اینترنتی را راه اندازی کردیم. هدف ما این بود که بی واسطه با شهروندان ارتباط برقرار کنیم٬ با آنها به گفت و گو بنشینیم و نظرات آنان را در حوزه مدیریت شهری بشنویم.

البته نمونه این فعالیت در نهادهای دیگر هم اجرایی شده است اما ما در قالب مجله عصرگاهی و به صورت روزانه فعالیت داریم. همچنینی این برنامه به صورت دانلودی در پورتال منطقه٬ شبکه های اجتماعی اجتماعی و فضاهای دیگر رسانه ای منطقه منتشر می شود.

دغدغه اصلی در این راه چه بود؟

یکی از مهمترین دغدغه های ما شکستن انحصار رسانه ای بود که از قانون هم فراتر نرویم و تابع قوانین باشیم. صدا و سیما باید باشد. اینکه الان هست یا نه٬ بحث و موضوع دیگری است. حال بگذریم که صدا و سیما در دوره جدید مدیریت شهری آنگونه که باید اخبار را پوشش نداد و انتظاری که از مدیریت صدا و سیما نسبت به شهرداری به صورت عام بود محقق نشد. انتظار از رسانه ملی نقد نکردن نیست اما پس ضرورت یک رسانه شنیداری در حوزه شهری وجود داشت که اجرایی شد.

برنامه های شما فقط شرح فعالیت های شهرداری منطقه است یا امکان انتقاد هم وجود دارد؟

این رادیو تنها فعالیت های مثبت شهرداری و حوزه شهری را پوشش نمی دهد و ما فعالیت ها را زیر ذره بین قرار داده و بررسی می کنیم. اتفاقا در روزهای گذشته در خدمت اعضای شورایاری ها بودیم و یکی از اعضا که اتفاقا بسیار هم زبان نقادانه دارند را دعوت کردیم. ما در حقیقت در رادیو اینترنتی منطقه ۲۲ خلا صدا و سیما را پر کردیم.

سرفصل برنامه های این رادیو اینترنتی چیست؟

ما در این رادیو اهم اخبار شهری و منطقه٬ اخبار نهادهای مدنی را پوشش می دهیم. در حقیقت ما زبان مردم و نهادهای مدنی هستیم و در تلاشیم که همراهی نزدیکی با نهادهای مدنی داشته باشیم.

از سوی دیگر فعالیت های شهرداری و منطقه را نیز منعکس می کنیم. با توجه به اینکه ایجاد و گسترش نشاط اجتماعی شهروندان برای ما مهم است و یکی از محورهای اصلی فعالیت مدیریت شهری این موضوع است.

منطقه ۲۲ شهرداری نیز در کنار قطب دانش فناوری و سلامت٬ قطب گردشگری تهران نیز محسوب می شود٬ سعی می کنیم با شهروندان و نمایندگان آنها ارتباط بگیریم.

هفته گذشته نیز طی فراخوانی از شهروندان خواستیم که به مناسبت دومین سال فعالیت مدیریت جدید شهری عملکرد این حوزه را به چالش بکشند. حتی می توانند در قالب پادکست این مطالب را ارایه کنند.

در هر روز یک موسیقی پیشنهادی داریم که می تواند به درخواست شهروندان باشد.

نام برنامه و مدت زمان آن چقدر است؟

نام برنامه مجله عصرگاهی است و بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان پخش آن است.

روابط دوسویه با رسانه ها را چگونه ایجاد می کنید؟

مخاطب اصلی روابط عمومی رسانه ها هستند. من الگویی را از آقای خاتمی یاد گرفتم که مخالف و منتقد را به موافق همراه تبدیل کنیم. ما مخالفان مدیریت شهری را با تعاملات درست و اخلاقی به رسانه های موافق همراه تغییر ماهیت دادیم به این صورت که از رسانه ها خواستیم که به ما ایده بدهند. در حقیقت خبرنگاران حوزه شهری می توانند اتاق فکر مدیریت شهری باشند.

من به خاطر سابقه رسانه‌ای که دارم هیچ وقت نخواستم چیزی را به رسانه تحمیل کنم. چراکه خبرنگاران تحمیل را نمی پذیرند.  خوشبختانه در فعالیت‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم رسانه ها همراهی خوبی داشته اند.

ارتباط با شهروندان چگونه است؟

یکی از فعالیت هایی که روابط عمومی دنبال می کند احیا محله‌گرایی است. به این معنا که خیابان محلی برای زندگی است نه صرفا تردد.

در این طرح خیابانی در یک محله بسته شده و شهروندان در آن به تفریح و بازی های سنتی می پردازند. خانم ها نیز دستاوردهای خودشان را عرضه می کنند.

ما اعتاد داریم که این گسست ارتباط انسانی فرجام خوبی ندارد. ما تلاش می کنیم که جلوی این گسست را بگیریم و جشنواره خیابان محلی برای زندگی از این دست است.

فعالیت رادیو اینترنتی برون سپاری شده یا با نیروهای داخلی انجام می شود؟

تمامی فعالیت های رادیو اینترنتی با نیروی انسانی توانمند مجموعه روابط عمومی انجام می شود و این موضوع وجه ممیزه این کار است. تمامی این فعالیت ها در داخل ساختمان شهرداری منطقه ۲۲ ضبط و پخش می شود.

به فکر برون سپاری این کار نیستید؟

تجربه بخش خصوصی در این زمینه بسیار خوب است. با توجه به محدودیت هایی که از نظر قانونی و مالی وجود دارد در حال حاضر تلاش کردیم که کار را  داخلی جلو ببریم که تاکنون موفق بوده ایم. اما در ادامه کار و برای گسترش آن به بخش خصوصی نیازمندیم و حتما در برنامه های آتی از ظرفیت بخش خصوصی استفاهد خواهیم کرد.

از دیگر بخش هایی که بخش خصوصی می تواند به ان ورود کند بخش گزارش های میدانی است. این یک اصل است که رسانه باید در دل مردم باشد. اما الان چون تازه فعالیت آغاز شده است شهروندان به ما کمک می کنند و در آینده ای نزدیک گزارش های میدانی حرفه ای با کمک بخش خصوصی تهیه می شود.

شهروندان در این رسانه چقدر نقش دارند؟

ما از شهروندان خواستیم که در استودیو حضر پیدا کنند و یا با گوشی خود پادکست تهیه کرده و برای ما ارسال کنند تا در برنامه پخش شود. اما باید ضوابط اخلاقی و قانونی در آن رعایت شود چراکه رسانه در یک چارچوب خاص می تواند صحبت کند و این استانداردها باید از سوی ذینفعان پذیرفته شود.

چرا این رادیو را با فرکانس کوتاه و قابل دریافت منطقه ایجاد نکردید و مجوز آنرا نگرفتید؟

در این بخش ورود پیدا نکرده ایم اما می تواند به عنوان یک تلنگر باشد تا به صورت جدی روی آن کار کنیم. اما ما چون نهاد بالا دستی داریم دوستان مرکز باید در این حوزه ورود پیدا کنند که مثمر ثمرتر باشد.

آیا امکان انتقال تجربیات شما به مناطق دیگر هم وجود دارد یا این کار در انحصار شماست؟

متاسفانه در ایران انتقال تجربه کمرنگ است اما ما حاضریم تا این انتقال تجربه را انجام دهیم و تاحدودی هم در حال انجام است. گو اینکه در داخل مجموعه شهرداری روزنامه اینترنتی تکثیر شده است.

از روی رادیو اینترنتی هم در مناطق و حتی مرکز گرته برداری شده است.

[aparat id=”q1V6M”]

[aparat id=”dYX6M”]

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=54690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi