5

رابطه درجه حرارت موتور با مصرف سوخت

  • کد خبر : 3097
  • 15 فروردین 1395 - 9:53
رابطه درجه حرارت موتور با مصرف سوخت

دمای بالای موتور علاوه بر جلوگیری از ساییدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور باعث کم شدن مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد.

ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از 80 درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و باید این دما کاهش یابد. این ذهنیت باعث شده است که  رانندگان امروزی نیز برای خودروهای خود (از سمند و پژو به بالا) در فصل گرما و استفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای موتور به بالای 90 درجه به انجام راه هایی برای کاهش این دما متوسل می گردند.

متأسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات آن توجه نمی نمایند و با انجام روش هایی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری، اضافه کردن یک سنسور به رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای 75 درجه و یا یکسره کردن دور فن ها جهت دور بالا، سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با سنسور سیستم خنک کننده برای فعال شدن فن ها در حدود 10 درجه پایین تر و … باعث می شوند موتور در دمای پایین مشغول کار گردد؛ غافل از این که این روش ها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد؛ بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت بالا می شود.

خودروهای امروزی اصطلاحاً به خودروهای گرما دوست معروف هستند. موتور آن ها با توجه به طراحی و آلیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای 100 درجه را دارند.

هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از ساییدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور باعث کم شدن مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد. در دمای بالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد.

ECUهای نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد.

دمای موتور ساییدگی موتور مصرف سوخت توان
4 0.2 14.3 19.4
38 0.051 13.2 20.3
60 0.025 12.1 21.3
70 0.013 11 21.6
82 0.008 10.6 22

 منبع جدول :   کتاب توان موتور و تراکتور تالیف کارول اپی گورینگ

لذا توصیه می شود برای این خودروها بر اساس درجه نشان دهنده درجه حرارت آب توجه نمایید که تا دمای 110 درجه، موتور در دمای عادی خود فعال است.

جالب اینجاست که در این خودروها تا دمای 85 درجه ترموستات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموستات شروع به باز شدن می کند.

تا دمای حدود 90 فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع بکار می کنند و تا دمای نزدیک 105 درجه موتور با دور فن پایین خنک می گردد. از دمای مابین 100 تا 120 درجه موتور یا دور فن بالا خنک می گردد و بعد از این دماست که کلیه هشدار های سیستم ایمنی فعال می گردند و لامپ STOP روشن می گردد.

 در زمان هایی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.

منبع:

https://tamiratchi.blogfa.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3097

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi