دومین کتاب ملی مد و لباس ایران 17 اردیبهشت ماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، صنعتگران، صاحبان برند و مدیران اتحادیه‌ها، اصناف و انجمن‌ها به همت مؤسسه هنری مد و لباس ققنوس با مدیریت یوسف خزائی در تالار رودکی رونمایی شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم ضمن تقدیر از تمامی فعالان حوزه مد و لباس که در مسیر طراحی و اتمام کار دومین کتاب ملی مد و لباس ایران همراهی و مساعدت‌های لازم را از خود نشان دادند اظهار داشت: ما می‌دانیم که طراحان و تولیدکنندگان در صحنه و به گونه‌ای جهادگرانه با بسیاری از مشکلات می‌جنگند و به ویژه طراحان تلاش دارند تا محصول فکر و اندیشه خود را به جامعه برسانند.

قبادی با اشاره به اینکه بسیاری از مجموعه‌های تولید در سال‌های نه چندان دور فاقد عنصر تفکر یعنی طراحی بود بیان کرد: یکی از راهکارهای ما برای رسیدن به پیشرفت، توجه به فکر، اندیشه و مفهوم است و در این مسیر نیازمند سرعت لازم هستیم.

تولیدکنندگان با احتمال برخی نواقص فضا را به روی طراحان نبندند

او با تأکید بر اینکه تلاش‌های انجام شده کافی نیستند و تولیدکنندگان با احتمال برخی نواقص نباید فضا را به روی طراحان ببندند، گفت: برخی پویش‌ها همچون “طهرون بپوشیم” و “مد طهران” در سال گذشته نشان داد که باید زمینه‌های لازم را برای کشف صاحبان فکر در هنر صنعت مد و لباس فراهم کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: مد و لباس یک موتور مولد دارد و آن همانا رسانه و تبلیغات است و جا دارد در فرصت‌های مختلف این مهم را بررسی کنیم که تاکنون تا چه اندازه توانسته‌ایم از ظرفیت‌های معرفی خود بهره‌مند شویم. در این میان برخی خود را مستغنی از تعریف و معرفی می‌دانند و برخی راه را بلد نیستند، اما به هر روی یک رفتار تاریخی و فرهنگی در کشور ما وجو دارد که ترجیح می‌دهیم خیلی از کارها را پنهان کنیم.

تبلیغات میلیاردی در صدا و سیما را به صفر رساندیم

قبادی افزود: با تلاش‌های بسیار، تبلیغات میلیاردی در صدا و سیما را به صفر رساندیم اما انصافاً چه تعداد از فعالان عرصه مد و لباس از این ظرفیت مهم بهره گرفتند.

برخی دولت‌ها منتظرند که یکی بزرگ شود و گردنش را بفشارند

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه با نقدی صریح به برخی ساختارهای غلط دولت در مسیر فعالیت هنرمندان و صنعتگران، گفت: برخی دولت‌ها منتظرند که یکی بزرگ شود، بر سرش بکوبند و گردنش را بفرشاند اما واقعیت آن است که ما دولتمردان آمده‌ایم که این مشکلات تاریخی را برطرف کنیم و در همین راستا سال گذشته  یکی از محورهای کارگروه همین تغییر نگرش در نهادهای دولتی و مسئول پیرامون مسائلی همچون بیمه، مالیات و عوارض بود.

رونمایی از دومین کتاب ملی مد و لباس ایران

قبادی با تأکید بر اینکه یکی ازمهمترین مسائل در حمایت از کالای ایرانی تغییر نگرش مسئولان دولتی است اظهار داشت: در ساختار کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نگاه‌ها را معطوف به تولیدات داخلی کرده‌ایم و جا دارد صاحبان برند و تولیدکنندگان نیز در فرصت به وجود آمده به ماهیت تبلیغات پی ببرند چرا که از سونی و سامسونگ که بالاتر نیستیم و باید همچون این برندها تعاملات خود با سایر رسانه‌ها را افزایش دهیم و کتاب ملی مد و لباس تا حدودی تلاش کرد تا این نقیصه را برطرف کند.

رونمایی از نرام‌افزار کتاب ملی مد و لباس

او در ادامه از طراحی نرام‌افزار کتاب ملی مد و لباس خبر داد و گفت: برای حجم محتوایی که مااز فعالیت هنرمندان و صنعتگران عرصه مد و لباس در اختیار داریم 10  کتاب دیگر هم کفایت نمی‌کند که البته در راستای تحقق اهداف از طرح‌ها و پیشنهادات تمامی فعالان استقبال می‌کنیم.

در این مراسم و پیش از رونمایی از دومین کتاب ملی مد و لباس ایران، رحیم چگینی مدیر عامل برند زاگرس‌پوش، مهدی مذنبی مدیر عامل “آرتا مد”، مجید فخار مدیرعامل “جامعه پوش‌آرا” و بیتا بهرامی، مدرس دانشگاه و مدیر پویش “طهرون بپوشیم” به ایراد سخنرانی پرداخته و به برخی مشکلات خود و سایر همکاران در حوزه مد و لباس اشاره کردند.

نیاز به نوآوری و طراحی مد، توجه به امر اشتغال‌زایی در این عرصه، توجه به گسترش و بهیود کیفیت بخش دانشگاه، حمایت دستگاه‌های مختلف دولتی ازفعالان، ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه، لزوم افزایش توانایی برای مقابله با بحران‌ها، فرصت‌سازی، تعیین تکلیف وضعیت ارز از سوی دولت، پیوند میان حلقه‌های مختلف از طراحی گرفته تا صنعت و دانشگاه، کاهش اختلاف میان کیفیت پوشاک ایرانی و خارجی، توجه به نمادهای فرهنگ و تمدن ایرانی در طراحی و تولید محصول، تعیین تکلیف هنرمندی طراحان مستعد در جشنواره‌ها و پویش‌ها و جلب اعتماد تولیدکنندگان در راستای همراهی با طراحان و ایجاد خطوط تولید خرد در برندها ویژه آثار طراحان خلاق از جمله مباحث مهم مطرح در سخنان آن‌ها بود.

در پایان این مراسم و با حضور جمعی از حاضران در تالار رودکی، دومین کتاب ملی مد و لباس ایران رونمایی شد.

منبع: هنرآنلاین

پایگاه خبری دانستنی آنلاین