2
اهداف سفر هیثم بن طارق به تهران

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد!

  • کد خبر : 142687
  • 07 خرداد 1402 - 11:56
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد!

دانستنی آنلاین: از ساعاتی پیش بار دیگر در طول یک ماه گذشته، ترکیه شاهد حضور پر شور شهروندانی است که با آزادی تمام و با هدف تعیین سرنوشت خود پای صندوق های رای حاضر نمایشی از یک دموکراسی را به رخ کشورهای منطقه می کشانند.  به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از منابع خبری بین المللی، […]

دانستنی آنلاین: از ساعاتی پیش بار دیگر در طول یک ماه گذشته، ترکیه شاهد حضور پر شور شهروندانی است که با آزادی تمام و با هدف تعیین سرنوشت خود پای صندوق های رای حاضر نمایشی از یک دموکراسی را به رخ کشورهای منطقه می کشانند. 

به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از منابع خبری بین المللی، رای‌دهندگان امروز در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند تا تصمیم بگیرند که رجب طیب اردوغان پس از بیست سال در قدرت بماند یا نه. رای گیری از ساعت ۸:۰۰ صبح به وقت محلی در ترکیه آغاز شد.

کمال قلیچداراوغلو، رقیب  اردوغان، با حمایت ائتلاف گسترده‌ای از مخالفان این انتخابات را به همه‎‌پرسی آینده ترکیه تبدیل کرده است. مسئله تعیین‌کننده‌تر در این انتخابات تورم بالا و بحران هزینه‌های زندگی در ترکیه است.

مراکز رای گیری در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی بسته می‌شوند. مهاجران ترک در اروپا و آمریکا رای خود را قبل‌تر به صندوق ریخته‌اند.

احزاب اپوزیسیون شمار زیادی از داوطلبان را به کار گرفته‌اند تا از عدم تقلب در انتخابات مطمئن شوند. ناظران بین‌الملل می‌گویند در دور قبل شرایط مساعد نبود اما گزارشی هم از بی‌نظمی یا تقلب ارائه ندادند.

رقیب اردوغان در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی سبک زندگی و سیاست ورزی دیگری را وعده داد و گفت «من در کاخ زندگی نمی‌کنم. مانند مردم عادی زندگی خواهم کرد و مشکلات را حل می‌کنم».

قلیچدار اوغلو وضعیت فعلی ترکیه را به حکومت استبدادی تشبیه کرد و گفت «دوران کودتا و حکومت نظامی به پایان رسیده است».

ترکیه به شدت دو قطبی شده است. یک سو رئیس جمهوری فعلی پایگاه اصلی آرایش محافظه‌کاران مذهبی و ملی‌‌گرایان است، در طرف دیگر حامیان نامزد منتقد دولت عمدتا سکولارند. اگرچه آنها هم اغلب ناسیونالیست هستند.

تورم حدود ۴۴ درصدی ترکیه میزان نارضایتی را افزایش داده است. منتقدان می‌گویند سیاست  اردوغان برای کاهش نرخ بهره اوضاع را بدتر کرده و او باید نرخ بهره را افزایش می‌داد.

 میزان مشارکت و نحوه انتخابات ترکیه در دور قبل با واکنش های فراوانی از سوی فعالان سیاسی در ایران مواجه شد. فعالان سیاسی ایران، انتخابات در ترکیه را به عنوان یک الگوی منطقه ای و نمایشی از یک ساختار واقعی مردمسالار معرفی کردند که در آن مردم به معنای واقعی کلمه بر سرنوشت خود حاکم هستند.

انتخابات آزاد در ترکیه 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۴ / ۵. تعداد امتیازات: ۱۵۲

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi