3

در فصل پاییز سفر به روستای سنگده را از دست ندهید + ویدئو

  • کد خبر : 18491
  • 10 آبان 1396 - 13:27
در فصل پاییز سفر به روستای سنگده را از دست ندهید + ویدئو

روستای سنگده در قلب جنگل های هیرکانی و در کنار کوه شروین‌کوه و شهریارکوه، با داشتن تفریح‌گاه های عالی از جمله آبشار و منطقه چشمه تلارسرون با بودن در کنار منطقه حفاظت‌شده بولا که یکی از زیستگاه های پلنگ و گرگ و خرس قهوه ای گوزن و پازن از جمله جاذبه های گردشگری در استان مازندران است.

روستای سنگده از جمله جاذبه های گردشگری استان مازندران و از روستاهای دهستان بنافت از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری می باشد. از نظر توپوگرافی سنگده در منطقه کوهستانی واقع شده که شیب عمومی آن از سمت جنوب شرقی به سمت شمال غربی می باشد . سنگده از دو روستا به نام های سنگده و درزی کلا تشکیل شده است و کلیه ساکنان آن به زبان مازندرانی تکلم می کنند . مجموعه روستایی سنگده ، درزی کلاً از سمت شمال به زمین های کشاورزی ولیک چال ، دادکلا و جنگل های سرفراز شمال، از جنوب نیز به جنگل و سمت شمال غربی به روستای وزملا محدود می گردد. وجه تسمیه روستای سنگده با بررسی های به عمل آمده و اظهارات مسئولان محلی عنوان شده که در گذشته سنگده را “سید ده ” می نامیدند. زیرا اکثر ساکنان آن از نوادگان عماد الدین مرعشی که قبر وی در روستای وری از توابع بخش چهاردانگه می باشد بوده اند و بعدها سید ده به سنگده تغییر نام یافت که احتمالاً به علت همجواری با مناطق سنگ سر و شهمیرزاد که در قسمت شرقی و جنوبی رشته کوه البرز واقع شده اند، بوده است. اهالی این روستا به کشاورزی و دامداری مشغولند والبته برخی در بخش خدمات و صنایع کارگاهی مشغولند.

جاذبه های توریستی روستای سنگده

این روستا در قلب جنگل های هیرکانی و در کنار کوه شروین‌کوه و شهریارکوه واقع شده است .با داشتن تفریح‌گاه های عالی از جمله آبشار و منطقه چشمه تلارسرون با بودن در کنار منطقه حفاظت‌شده بولا که یکی از زیستگاه های پلنگ و گرگ و خرس قهوه ای گوزن و پازن از جمله جاذبه های گردشگری در استان مازندران است.

چگونه خود را به روستای سنگده برسانیم

در کل سه راه به سنگده ختم می شود که در اینجا به ترتیب اولویت و تردد بیشتر برای شما معرفی می کنیم.

اولین و بهترین و قدیمی ترین راهی که به سنگده می رسد از شهر پل سفید است.در جاده پل سفید به فیروزکوه بعد از سازمان تأمین اجتماعی در سمت چپ جاده کنار یک پمپ بنزین یک دو راهی است که این دو راهی به سنگده می رسد. یعنی برای رسیدن به سنگده پس از وارد شدن به این دو راهی و گذشتن از روستاهای لمزر و بندلا به یک نگهبانی در کله می رسیم که جزء شرکت چوب فریم است. وقتی از این نگهبانی گذشتید به سمت سنگده سرازیر می شوید بعداز روستای  ولیکبن به یک دوراهی دیگر برخورد می کنید که سمت چپ به منطقه فریم می رسد وجاده مستقیم بعد ازگذشتن از روستاهای  وزملا و درزیکلا به سنگده می رسد.از دو راهی پل سفید یعنی از پمپ بنزین تا سنگده ۲۵ کیلومتر است.

دومین مسیری که می توان از آن به سنگده رسید از جاده سد سلیمان تنگه است که بیشتر برای کسانی که از ساری می آیند و می خواهند از سد سلیمان تنگه هم دیدن کنند این مسیر بهترین مسیر است.در این مسیر بعد از این که از ساری به محمد آباد یعنی همان فریم شهر رسیدید باید از روستای مجی و بعد از روستاهای  دادکلا و سودکلا عبور کنید تا به سنگده برسید.

سومین راه که کم ترددترین راه ارتباطی است مسیری است که بعد از رسیدن به فریم شهر باید از روستاهای پاچی و میانا گذشت و چون جاده آسفالت نیست کمتر از آن استفاده می شود.

در کل بهترین مسیر برای عزیزانی که از تهران و قائم شهر و سوادکوه به سنگده حرکت می کنند، اولین مسیر است و بهترین مسیر برای کسانی که از ساری می آیند و می خواهند از سد سلیمان تنگه دیدن فرمایند مسیر گذشتن از فریم شهر است.

منابع: سیری در ایران

https://sangdehvillage.mihanblog.com

 “ روستای سنگده ” بهشتی در مازندران

 

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۱

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=18491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi