3

دانستنی های پزشکی / رشد استخوان در دهان و درمان آن

  • کد خبر : 69924
  • 04 آوریل 2020 - 9:40
دانستنی های پزشکی / رشد استخوان در دهان و درمان آن

دانستنی آنلاین: رشد استخوان در دهان یا همه اکستروژن های استخوانی جز بیماری های خوش خیم دهان و دندان است که ممکن است در اثر تروما یا عفونت در دهان دیده شود. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین،  در بیماری رشد استخوان بیمار در جایی در اطراف فک احساس وجود چیزی سفت می کند. توده ها […]

دانستنی آنلاین: رشد استخوان در دهان یا همه اکستروژن های استخوانی جز بیماری های خوش خیم دهان و دندان است که ممکن است در اثر تروما یا عفونت در دهان دیده شود.

رشد استخوان در دهان

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین،  در بیماری رشد استخوان بیمار در جایی در اطراف فک احساس وجود چیزی سفت می کند. توده ها طیفی از بسیار ریز تا بزرگ را تشکیل می دهند. توده های کوچک معمولا به درمان نیازی ندارند در حالی که تنها روش درمان توده های بزرگ استفاده از روش جراحی است.

رشد استخوان در دهان چیست؟

تروما، استرس یا عفونت در دهان می تواند باعث ایجاد رشد استخوان در دهان  یعنی اکستروژن های استخوانی در بالای قوس و در اطراف فک شود. گاهی اوقات این عارضه را می توان در زیر زبان نیز دید. این عارضه بخشی از یک بیماری به نام اکستوزیس است.

در برخی موارد رشد استخوان به حدی جزئی است که به سختی قابل مشاهده است. برخی دیگر نیز به قدری حاد است که مانع خوردن و صحبت کردن بیمار می شود.

رشد استخوان در دهان

معمولا رشد استخوان در دهان از طریق پوست و یا لثه به داخل دهان نفوذ نمی کند. از آنجا که سطح زیرین دیده نمی شود تشخیص عامل مشکل دشوار است. با وجودی که بروز چنین حالتی در دهان ناخوشایند است، اما جز عوارض خوش خیم به حساب می آید.

این عارضه تنها زمانی موجب نگرانی می شود که در اثر فشار و سایش استخوان به بافت، دهان فرد دچار زخم شود که در این صورت تنها راه عمل جراحی است.

درمان:

اگر رشد استخوان غیر قابل کنترل باشد، می تواند توانایی صحبت کردن فرد را مختل کند. همچنین در چنین شرایطی غذا خوردن بیمار نیز با دشواری همراه خواهد بود. گاهی نیز استخوان در نقطه ای رشد می کند که دارای لبه های تیز است. بنابراین بیمار دائما به زخم های دهانی مبتلا می شود. چنانچه استخوان در لبه لثه در خط دندان رشد کند، جایگیری دندان مصنوعی در دهان دشوار یا غیر ممکن خواهد شد.

بنابراین برای درمان این عارضه از جراحی استفاده خواهد شد:

  • در ابتدا، برشی در بافت نزدیک به استخوان اضافه در دهان زده می شود.
  • سپس از یک ابزار ویژه برای خرد کردن استخوان اضافی استفاده خواهد شد.
  • متأسفانه، روی هر استخوان نیز باید برشی ایجاد شود.
  • سپس استخوان تخلیه و زخم بسته می شود.

بیمار در صورت جراحی با مشکلات زیر مواجه می شود:

درد زیاد:

دوران نقاهت درمان رشد استخوان در دهان بسیار دشوار است. بیمار با درد و ناراحتی زیادی رو به رو خواهد شد. به خصوص اگر برای درمان از چندین برش در دهان بیمار استفاده شده باشد، درد بیشتر خواهد بود. هر برش به معنی آسیب به پوست، بافت و استخوان زیر آن است. استفاده از داروهای مسکن در کاهش درد و ناراحتی موثر است.

تورم:

اغلب جراحی های صورت با تورم همراه هستند. در این عارضه نیز ورم صورت در روزهای پس از جراحی رایج است. استفاده از کمپرس سرد می تواند درد، ناراحتی و تورم صورت شما را کاهش دهد.

عفونت:

جدا از تمام موارد ذکر شده مهمترین مسئله در دوران نقاهت درمان رشد استخوان در دهان پیشگیری از بروز عفونت است. اگر برش ها دچار عفونت شوند، ممکن است به سایر دندان ها و استخوان های اطراف نیز گسترش یابد. بنابراین تمیز نگه داشتن دهان در دوران پس از جراحی اهمیت بسیار زیادی دارد.

بیمار باید تا زمان بهبودی کامل زخم ها به بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه ای بکند. بهترین راه برای انجام این کار تمیز کردن دهان و رفع بقایای مواد غذایی از طریق مسواک زدن مکرر است. همچنین برای از بین بردن باکتری های مضر در دهان بیمار باید چند بار در روز از قرقره آب نمک استفاده کند.

باید از مصرف دهان شوینده های حاوی پراکسید و الکل در دوران نقاهت درمان رشد استخوان در دهان به شدت اجتناب شود. زیرا هر چند این نوع دهانشویه ها باکتری ها را از بین می برند، اما در بهبودی زخم نیز تاخیر ایجاد می کنند.

مراجعه به پزشک در دوران نقاهت

بیمارانی که تحت درمان قرار گرفته اند، تا زمان بهبودی کامل زخم ها باید به صورت هفتگی برای معاینه به مطب پزشک مراجعه کنند.

معمولا در طول پروسه بهبودی زخم ها، پزشک تا ده روز استفاده از آنتی بیوتیک و داروهای مسکن را تجویز خواهد کرد. برای اطلاع از دوره مصرف از دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی کنید.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=69924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi