2

دانستنی های جالب در مورد ایران باستان

  • کد خبر : 7502
  • 01 شهریور 1395 - 9:44
دانستنی های جالب در مورد ایران باستان

در این نوشته مطالب جالبی درخصوص دانستنی های جالب در مورد ایران باستان و داریوش می خوانید که بیانگر نبوغ و استعداد ایرانیان است. ملتی که صاحب تمدنی هزاران ساله هستند و خدمات ارزنده و پایداری به تمدن بشری انجام دادند و اکنون نیز این توانایی و استعداد را دارند که در کلیه مسائل علمی و تکنولوژی و صنعتی پیشرفت های شایانی داشته باشند.

#دانستنی #ایران_باستان #بیشتر_بدانیم

در این نوشته مطالب جالبی درخصوص دانستنی های جالب در مورد ایران باستان و داریوش می خوانید که بیانگر نبوغ و استعداد ایرانیان است. ملتی که صاحب تمدنی هزاران ساله هستند و خدمات ارزنده و پایداری به تمدن بشری انجام دادند و اکنون نیز این توانایی و استعداد را دارند که در کلیه مسائل علمی و تکنولوژی و صنعتی پیشرفت های شایانی داشته باشند.

دانستنی هایی از ایران باستان

▪ آیا می دانید : داریوش در پائیز و زمستان ۵۱۸ – ۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری برروی کاغذ آورد.

▪ آیا می دانید : داریوش بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر در زیر یوق بردگی شاه بابل بودند، آزاد کرد.

▪ آیا می دانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین می رفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت.

▪ آیا می دانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش کبیر به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگ ترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد. ساخت ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۶۵ سال به طول انجامید.

▪ آیا می دانید : داریوش برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده ۲۵ هزار کارگر به صورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر ۵ روز یکبار یک سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آن ها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن – کره – عسل و پنیر می داده است و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند.

دانستنی های جالب در مورد ایران باستان2

▪ آیا می دانید : داریوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب می شود. این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری بدون پرداخت مزد مشغول بوده اند که با شلاق نیز همراه بوده است.

▪ آیا می دانید : تقویم کنونی ( ماه ۳۰ روزه ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیأتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی “دنی تون” بسیج کرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیلی رسمی وجود داشته که یکی از آن ها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است

آیا می دانید : داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گذاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند.

▪ آیا می دانید : داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاک – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد.

دانستنی های جالب در مورد ایران باستان3

▪ آیا می دانید : اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد

▪ آیا می دانید : داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد.

▪ آیا می دانید : فیثاغورث که به دلایل مذهبی از کشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش کبیر دارای یک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد.

▪ آیا می دانید : در طول سلطنت داریوش کبیر ۲۴۲ حکمران بر علیه او شورش کرده بودند و او پادشاهی بوده که با ۲۴۲ مورد شورش مقابله کرد و همه را برجای خود نشاند و عدالت را در سرتاسر ایران بسط داد . او در سال آخر پادشاهی به اندازه ۱۰ میلیون لیره انگلستان ذخیره مالی در خزانه دولتی بر جای گذاشت داریوش در سال ۵۲۱ قبل از میلاد فرمان داد : من عدالت را دوست دارم ، از گناه متنفرم و از ظلم طبقات بالا به طبقات پایین اجتماع خشنود نیستم.

دانستنی های جالب در مورد ایران باستان1

آیا می دانید: آئین زرتشت نخستین انقلاب انسانگرایی و آزادیخواهی در تاریخ بود. تمام نوشتارهای تاریخی نشان می دهد که چه اندازه این انقلاب جهان را به پیش کشاند و چه اندازه بر فرهنگ جهانی تأثیر گذاشت .

▪ آیا می دانید: زرتشت تحولی در فرهنگ ایران به وجود آورد از جمله زن های ایرانی را در تمام زمینه ها هم تراز مردان کرد و زن ها از چنان آزادی برخوردار شدند که مانند آن را در هیچ جایی از دنیای باستان نمی توان یافت. درآن زمان یونانی ها با زنان خود مانند برده رفتار می کردند و ارسطو می گفت زن نمی تواند روح داشته باشد. «پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۰»

▪ آیا می دانید: هیچ صفحه ا ی از کتاب های تاریخ نمی تواند گواه دهد که یک نفر به زور به اندیشه زرتشت وارد شده باشد. اگر جز این بود زمانی که ایرانیان امپراتوری جهانی درست کرده بودند، یونان و هند و مصر و تمام خاور میانه و نیمی از آفریقا زرتشتی شده بودند. ( پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۴)

▪ آیا می دانید: در فرمان آزادی کورش (قانون حقوق بشر) که ۲۵۴۱ سال پیش با خط میخی روی استوانه بزرگی نوشته شده و امروز در موزه لندن است، این جمله ها آمده است:« انسان ها آزادند که هر خدایی را که دلخواه آن ها است بپرستند، آن ها آزادند که در کشور دلخواه خویش زندگی کنند، همگی باید در آرامش و صلح زندگی نمایند…..». ( و. ایلرز : ترجمه استوانه کورش از خط میخی، ۱۹۷۴ : ی. کیله: تفسیر نوشتار استوانه کورش، ۱۹۷۳ ) .

▪ آیا می دانید: پس از آزادی یهودیان از اسارت بابل به وسیله کوروش بزرگ، ساختن معبد اورشلیم بوسیله داریوش و جمع آوری تورات بوسیله خشایارشاه، سه پادشاه زرتشتی ایران، پیامبران یهودی همچون ایسایی، ژرمی، ازقیل ودانیل، کورش بزرگ را در تورات « فرستاده خدا و پیام آور آزادی» خواندند.

منبع: تاپ ناز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi