2

دانستنی هایی درباره ساختمان سازی – بخش دوم

  • کد خبر : 11307
  • 21 فوریه 2017 - 11:26
دانستنی هایی درباره ساختمان سازی – بخش دوم

در بخش نخستین از این مطلب ، در رابطه با دانستنی هایی درباره ساختمان سازی ، مطالبی در خصوص نحوه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله، نوع، كمیت و كیفیت مصالح، باد بندها، تیرها و ستون های بتنی و یك بتن ایده آل، ارائه گردید. ادامه مطالب را در این پست پی می گیریم.

#دانستنی #ساختمان_سازی #بیشتر_بدانیم

در بخش نخستین از این مطلب پایگاه دانستنی آنلاین، در رابطه با دانستنی هایی درباره ساختمان سازی ، مطالبی در خصوص نحوه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله، نوع، كمیت و كیفیت مصالح، باد بندها، تیرها و ستون های بتنی و یك بتن ایده آل، ارائه گردید. ادامه مطالب را در این پست پی می گیریم. لطفاً ما را همراهی کنید.

نکاتی دیگر از دانستنی هایی درباره ساختمان سازی

شكل هندسی نقشه ساختمان

دانستنی هایی درباره ساختمان سازی

یك سازه مقاوم در برابر زلزله دارای نقشه ساده، متقارن و بدون كشیدگی در سطح (پلان) و ارتفاع (نما و مقاطع عرضی) است؛ چنین سازه ای دارای توزیع مقاومت یكنواخت و پیوسته بوده، در برابر زلزله مقاوم تر است. هرچه نقشه یك ساختمان ساده تر باشد، باعث قدرت بیشتر مهندسان در درك رفتار لرزه ای سازه از یك طرف و از جهت دیگركسب اطلاعات بیشتری از رفتار دینامیكی (حركتی) اتصالات آن می شود. بهترین شكل پلان به صورت مربع یا اشكال منظم هندسی نزدیك به آن (مثلاً مستطیلی) است.

نقشه های دایره ای هم مناسبند. نقشه هایی كه شمای كلی آنها به صورت (L – صلیبی – U – H -T) هستند، نامناسب بوده، محاسبات این سازه ها كه دارای نقشه های كشیده هستند، پیچیده تر از دیگر ساختمان هاست و حتماً باید از درز زلزله استفاده شود.

ارتفاع ساختمان

نسبت ارتفاع (h ) به عرض (b) ساختمان نباید از 4 تجاوز كند. اگر این نسبت بین 4 تا 6 باشد حالت بحرانی داشته، هر چه این نسبت بیشتر شود احتمال واژگونی و از جا كنده شدن ساختمان وجود دارد. حتی الامكان باید سعی شود كه تمام طبقات دارای ارتفاع یكسان و یكنواخت بوده و در ساختمان طبقات با ارتفاع غیر معمول كوتاه یا بلند نداشته باشیم.

پرهیز از داشتن تراز های دو قسمتی در ساختمان و ساخت باز شوها در دیافراگم ها (منظور از دیافراگم صفحه ای است فرضی كه نقاط مقاوم را به هم متصل می كند تا به صورت یكپارچه عمل كرده و در برابر نیروها مقاومت كنند. عمده ترین دیافراگم ها در ساختمان ها سقف طبقات هستند كه باعث عملكرد همزمان و هم جهت تیر ها و ستون ها و به طور كلی عمل كردن همزمان تمام اجزای طبقه و نهایتاً كل سازه می شوند) نیز امری ضروری است.

شرایط زمین محل احداث

اگر ناگزیر به ساخت در یك زمین با نقشه نامنظم باشیم، با ایجاد درز انقطاع (جدا كننده) با عرض مناسب، پلان را به شكل های منظم هندسی تقسیم می كنیم تا هم اجرای آن راحت و اصولی تر باشد و هم از ضربه زدن ساختمان های مجاور به همدیگر در هنگام زلزله جلوگیری شود. دوری از احداث سازه روی سطوح شیب دار یا تپه ها، از مواردی است كه می تواند ما را به ساخت سازه ای مقاوم رهنمون شود.

البته ساخت وساز در این گونه مكان ها هم ضوابط خاص خود را دارد ‍؛ از جمله قرار دادن عناصر مقاوم مركز سختی در پایین شیب.

پی سازی

دانستنی هایی درباره ساختمان سازی

اجرای فونداسیون ساختمان باید به طور كاملاً فنی و دقیق روی زمین با مقاومت كافی و كنترل شده، باخاك كاملاً متراكم و دارای دانه بندی و جنس مطلوب باشد، تا احیاناً مسئله نشست و لغزش در پی، رخ ندهد.

به جرأت می توان گفت كه خرابی در فونداسیون ساختمان ها، همواره به سبب گسیختگی خاك زیر آن صورت می گیرد و واژگونی در اثر بلندشدن پی بندرت پیش می آید.

در انتها، شایان ذكر است كه، اگرچه ممكن است برای مالكان ،پیمانكاران ، سازندگان و شركت های بیمه از نظر هزینه های اجرایی، تفاوت چندانی بین فروریختن كامل یا آسیب دیدگی جزئی سازه وجود نداشته باشد كه منجر به عدم كارایی آن شده و نیاز به تخریب كامل و جایگزینی داشته باشد، ولی برای ساكنان ساختمان ها این تفاوت بسیار حیاتی و در واقع مرز بین زندگی و مرگ است.

بنابراین، رعایت نكات فوق هر چندكه نتواند مانع آسیب دیدگی جزئی ساختمان ها شود؛ ولی، اگر از تخریب صددرصد آنها جلوگیری كند، در این صورت بازهم در كارمان موفق بوده ایم و تا حدودی به اهدافمان رسیده ایم. ولی مسلم بدانید كه در پیش گرفتن مسیر رعایت قوانین و مقررات و بندهای آئین نامه های اجرایی به یك جا ختم می شود و آن جایی است كه با ساخت سازه های مقاوم در برابر زمین لرزه و سایر نیروهای خارجی و داخلی وارد بر ساختمان ها، تلفات و خسارات جانی و مالی، تا حد بسیار زیادی كاهش پیدا خواهد كرد…، امید آن داریم كه چنین شود.

منبع: تبیان زنجان

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi