3

دانستنی لوازم خانگی / نکاتی کاربردی برای خرید تلویزیون

  • کد خبر : 129939
  • 29 اکتبر 2022 - 14:43
دانستنی لوازم خانگی / نکاتی کاربردی برای خرید تلویزیون

اگر برای خرید تلویزیون اقدام کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که در کنار قیمت تلویزیون، تنوع بالای محصولات تا چه اندازه می‌توان گیج‌کننده باشد. مطالعه این مقاله به شما در خصوص خرید یک تلویزیون با نمایشگر مناسب و کیفیت ایده آل کمک خواهد کرد. به گزارش دانستنی آنلاین، در این مطلب به بررسی تمامی مواردی […]

اگر برای خرید تلویزیون اقدام کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که در کنار قیمت تلویزیون، تنوع بالای محصولات تا چه اندازه می‌توان گیج‌کننده باشد. مطالعه این مقاله به شما در خصوص خرید یک تلویزیون با نمایشگر مناسب و کیفیت ایده آل کمک خواهد کرد.

راهنمای خرید تلویزیون

به گزارش دانستنی آنلاین، در این مطلب به بررسی تمامی مواردی که در هنگام خرید تلویزیون باید در نظر داشته باشید پرداخته‌ایم و در انتها میانگین قیمت انواع تلویزیون‌ها را بررسی کرده‌ایم.

انواع تلویزیون

پیش از هر چیز باید بدانید که تلویزیون‌ها در دو بخش اصلی دسته‌بندی می‌شوند، مدل‌های معمولی و مدل‌های هوشمند یا اسمارت (Smart). در ادامه انواع تلویزیون را بر اساس امکانات بررسی خواهیم کرد.

تلویزیون‌های معمولی

تلویزیون‌های معمولی از نسل ال سی دی‌های قدیمی شروع شد و امروزه بیشتر با صفحه‌نمایش‌های ال ای دی و کیفیت‌های HD و Full HD عرضه می‌شوند. معمولاً این سیستم‌ها تنها قابلیت اتصال به HDMI و AV را دارند و در مواردی امکان اتصال کارت حافظه و فلش نیز فراهم شده است. همچنین امکانات ساده‌ای همچون گیرنده دیجیتال داخلی و امکان ذخیره برنامه‌ها نیز در این تلویزیون‌ها به کار می‌رود. اگر بودجه زیادی برای خرید تلویزیون‌های هوشمند کنار نگذاشته‌اید تلویزیون‌های معمولی می‌تواند گزینه‌های بسیار مناسبی باشند.

تلویزیون‌های هوشمند

تلویزیون‌های هوشمند (Smart)  از تمامی تکنولوژی‌های موجود در تلویزیون‌های معمولی استفاده می‌کنند و در کنار آن به سیستم‌عامل‌های اندروید 6، 7 و 8 یا مشابه آن مجهز هستند. استفاده از این سیستم امکان اتصال به اینترنت، نصب اپلیکیشن‌های کاربری و ایجاد بستر بهتر برای سرگرمی را نیز فراهم می‌کند. این تلویزیون‌ها با استفاده از صفحه‌نمایش‌های LED، OLED و AMOLED عرضه می‌شود و از کیفیت‌های HD، Full HD و 4K پشتیبانی می‌کنند که به نسبت تلویزیون‌های معمولی هزینه بیشتری را نیز طلب خواهند کرد.

انواع کیفیت تصویر

حال که با انواع تلویزیون‌ها آشنا شدید وقت آن است که بیشتر با تفاوت کیفیت تصویرهای متنوع آشنا شوید، این موضوع به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید تلویزیون بر اساس نیاز و خواسته خود اقدام کنید و از هزینه‌های جانبی ناخواسته جلوگیری کنید. به‌صورت کلی تلویزیون‌های امروزی در سه دسته کیفیتی زیر هستند که به ترتیب از بالا به پایین قیمت بیشتری نیز دارند.

  • تلویزیون HD
  • تلویزیون Full HD
  • تلویزیون Ultra FuLL HD یا 4K

انواع تکنولوژی صفحه نمایش

خب درک ابعاد تصویر کار دشواری نبود، حال وقت آن است به تکنولوژی مرسوم به‌ کار رفته در ساخت تلویزیون‌ها بپردازیم. در طی 15 سال گذشته تکنولوژی‌های متنوعی به روی کار آمده‌اند و به همان سرعت هم منسوخ شده‌اند، از تلویزیون‌های لامپ‌تصویردار تا تلویزیون‌های پلاسما که به‌ سرعت کنار گذاشته شد و جای خود را به تلویزیون‌های LED و منحنی جدید داد. در ادامه برخی از جدیدترین تکنولوژی‌های مربوط به صفحه‌نمایش تلویزیون‌های مرسوم را بررسی خواهیم کرد.

تکنولوژی صفحه‌ نمایش تلویزیون‌های امروزی به شرح زیر است:

  • تلویزیون‌های ال سی دی (LCD)‏
  • تلویزیون‌های ال ای دی (LED)
  • تلویزیون‌های او ال ای دی (OLED)
  • تلویزیون‌های آمولد (AMOLED)

ال س ‌دی (LCD)

تکنولوژی صفحه نمایش ال سی دی (LCD) یا صفحه‌ نمایش کریستال مایع (Liquid Crystal Display) انقلابی بود که به شکل‌گیری تلویزیون‌های تخت امروزی ختم شد. در تولید این نمایشگرها از یک‌ لایه بک‌لایت، فیلتر پلاریزه کننده، فیلتر رنگ، لایه TFT و یک‌ لایه کریستال مایع استفاده می‌شد. از این تکنولوژی تقریبا دیگر استفاده نمی‌شود.

ال ای دی (LED)

ال ای دی‌ها (LED) یا دیودهای نورانی (Light-Emitting Diodes) تکنولوژی است که در آن از تعداد زیادی لامپ‌های کوچک ال ای دی دارای یک ماده نیمه‌رسانا در داخل دیودها استفاده شده است، با انتقال برق مستقیم از داخل دیودها مایع روشنایی ایجاد می‌کند و نمایشگر را روشن می‌کند. به‌خاطر قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، کیفیت تصاویر در تلویزیون‌های LED به نسبت کیفیت بهتری از نمایشگرهای LCD دارند.

او ال ای دی (OLED)

او ال ای دی‌ها (OLED) یا دیودهای نورانی ارگانیک (Organic Light-Emitting Diode) تکنولوژی جدیدی است که به بهبود تلویزیون‌های ال ای دی پرداخته است. در این نمایشگرها امکان نمایش یک میلیارد رنگ فراهم شده است. همچنین OLEDها به‌خاطر عدم نیاز به روشن‌ شدن دیودها برای نمایش رنگ مشکی مصرف انرژی کمتری نسبت به LEDها دارند. به‌صورت کلی می‌توان OLED را نسخه باکیفیت‌تر و کم‌مصرف‌تر دانست.

آمولد (AMOLED)

آمولد (AMOLED‏) مخفف عبارت دیودهای گسیل نورانی ارگانیک با ماتریس فعال (Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode) است. تفاوت او ال ای دی با آمولد در سرعت نمایش پیکسل‌ها است، در این سیستم OLED هرکدام از ردیف‌ها و ستون‌های پیکسل به‌ صورت جداگانه کنترل می‌شوند، این موضوع باعث کاهش سرعت تغییر پیکسل می‌شود؛ در مورد AMOLEDها هر لامپ LED به‌ صورت فعال عمل می‌کند و کنترل به‌ صورت جداگانه به هر کدام اعمال می‌شود که سرعت تغییر پیکسل و در نتیجه نمایش تصویر را بهبود می‌بخشد.

اندازه تلویزیون‌ها

نکته دیگری که باید در هنگام خرید تلویزیون به آن توجه کنید اندازه صفحه‌ نمایش آن است. معمولاً اندازه صفحه نمایش بر حسب اینچ در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که اگر خانه یا محل کار شما بزرگ نیست استفاده از نمایشگرهای با اندازه بزرگ نه‌تنها مناسب نیست بلکه می‌توان تجربه تماشای تلویزیون را به‌ کلی خراب کند. پیشنهاد می‌کنیم از راهنمای زیر برای انتخاب تصویر اندازه نمایشگر استفاده کنید. اندازه تلویزیون‌های مرسوم از 32 اینچ شروع و تا بیش از 80 اینچ ادامه پیدا می‌کند.

هر چه تلویزیون بزرگتر باشد بهتر است. این جمله شاید در ذهن شما نیز باشد اما اشتباه است. تلویزیون هر چه بزرگتر باشد آسیب پذیرتر است و شما باید بر اساس متراژ خانه ابعاد تلویزیون را انتخاب کنید.

قیمت تلویزیون

قطعا هر چه امکانات بیشتری بخواهید باید مبلغ بیشتری را بپردازید. اما توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد تکنولوژی‌های موجود در یک تلویزیون به‌صورت کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. به‌عنوان مثال فردی که از تلویزیون فقط برای تماشای سریال‌های تلویزیونی استفاده می‌کند نیاز به یک تلویزیون هوشمند با نسبت تصویر 4K ندارد. پس باید سعی کنید بر اساس نیاز و بودجه خود اقدام به خرید تلویزیون کنید.

بازه قیمت تلویزیون‌های مختلف به شرح زیر است:

بازه تقریبی قیمت لوازم‌خانگی تلویزیون ال ای دی بین 5 الی 77 میلیون تومان متغیر است؛
بازه تقریبی قیمت لوازم‌خانگی تلویزیون هوشمند بین 7 الی 67 میلیون تومان متغیر است؛
بازه تقریبی قیمت لوازم‌خانگی تلویزیون سایز بزرگ بین 21 الی 77 میلیون تومان متغیر است.
فقط دنبال تلویزیون‌هایی که برند آن‌ها را می‌شناسید نباشید. برندهایی هستند که هم قیمت تلویزیون مناسبی نسبت به کیفیت ارائه داده‌اند و هم کیفیت فوق العاده‌ای دارند اما شاید شما اسم آن‌ها را تا الان نشنیده باشید. پس بیشتر تحقیق کنید.

جمع‌بندی

در هنگام خرید یک تلویزیون باید به نکاتی همچون نسبت تصویر تلویزیون، تکنولوژی صفحه‌نمایش و اندازه آن توجه کرد، هرکدام از این موارد با ترکیب هم می‌توانند تلویزیونی مناسب برای فضای مناسب و کاربری مربوط به آن را تشکیل دهند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. / ایسنا

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=129939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi