2

خواص عرقیات گیاهی و نحوه مصرف آن ها (2)

  • کد خبر : 4058
  • 16 می 2016 - 8:10
خواص عرقیات گیاهی و نحوه مصرف آن ها (2)

در قسمت نخست با عنوان خواص عرقیات گیاهی و نحوه مصرف آن ها، با تعدادی از گیاهان دارویی آشنا شدیم. در این بخش نیز تعدادی از این نوع گیاهان و خواص و نحوه استفاده از آن ها، معرفی می گردد.

در قسمت نخست با عنوان خواص عرقیات گیاهی و نحوه مصرف آن ها، با تعدادی از گیاهان دارویی آشنا شدیم. در این بخش نیز تعدادی از این نوع گیاهان و خواص و نحوه استفاده از آن ها، معرفی می گردد.

  • برگ گردو (طبیعت گرم):

▪ درمان درد مفاصل و ضد دیابت(قند) است و بثورات جلدی را درمان می کند و اثر خاصی در خون دارد.

ـ نحوه مصرف: یک فنجان در یک لیوان آب سرد میل شود.

  • بابونه (طبیعت گرم):

▪ ضد تورم، مرطوب کننده و سفید کننده پوست، مدر، مقوی معده، هضم کننده غذا، ضد درد هنگام دندان بندی کودکان، با غرغره کردن بوی دهان و جوش دهان را از بین می برد و قاعده آوراست. استعمال خارجی: حمام با آن اثر قاطع در رفع بیماری ها دارد مخصوصاً برای محفوظ نگه داشتن زخم از آلودگی و بهبود آن خصوصاً زخم های عمیق فیستول ها، زخم انگشتان، رفع التهاب و درمان ورم چشم و ترک ها و برای خارش های پوستی و اگزما والتهابات واریستی شست و شو با آن بسیار مؤثر است از عصاره بابونه جهت تقویت موی سر استفاده می شود.

ـ نحوه مصرف: در مورد خوراکی تا نصف لیوان آب مخلوط و بعد از غذا میل شود. همچنین به عنوان طعم دهنده و چای نیز مصرف می شود. داروهای(آلتیب ،آنتی میگرن، قطره بابونه، بخور پروستاتان،شیرین وش، کارامین و کامیل)ساخته شده از این گیاه هستند

  • بادرنجبویه (طبیعت گرم):

▪ آرام بخش،خواب آور، ضد نفخ، ضد ویروس و در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان نرم کننده کار برد دارد.مقوی قلب واعصاب، از بین برنده سردردهای عصبی و استفراغ های دوران بارداری است.

ـ نحوه مصرف: یک فنجان در یک لیوان آب سرد میل شود.

 

  • چهل گیاه (طبیعت گرم):

▪ با ترکیب چهل گیاه از ریشه، ساقه و گل دارای خواص داروئی برای اعصاب و معده ، هضم کننده غذا، مقوی و مسکن دردهای ماهانه خانم ها و دارای اثر آرام بخش است

ـ نحوه مصرف: یک فنجان در یک لیوان آب سرد بعد از غذا میل شود

  • دارچین (طبیعت گرم):

▪ برای اعصاب، وسواس، جنون، خفقان، استسقا مفید است.جهت رفع بد بویی دهان عالی است،شیخ الرئیس ابو علی سینا در کتاب قانون می گوید: دارچین گرمی بخش، باز دارنده و زداینده عفونت ها، لطیف، جذب کننده وعلاج همه نیروهای تباه کننده است.محلول آن را بر لکه ها و نقطه های عدسی مالند، با سرکه علاج جوش های شیری است، در مداوای اگزما مفید است، برای زکام خوب است و دماغ را می پالاید و رطوبت را بر می چیند، مسکن درد گوش است و ضمن داروهای آن است، خوردن و به چشم کشیدنش تم و تیرگی چشم را می برد، رطوبت غلیظ چشم را می زداید، داروی سرفه است، سینه را می پالاید ورم هارا می رساند، بند آمدنی کبد را توان می بخشد، رطوبت معده را بر می چیند و معده را قوی می کند، داروی استسقاست، بول و حیض را براند.

برای تب و لرز مفید است، اگر با زبره سیاه باشد علاج بواسیر است، ضد حشرات موذی است. حکیم مؤمن صاحب کتاب تحفه نیز می گوید: دارچین بغایت لطیف و مدر بول است، مفتح، مصلح عفونت و اخلاط و سموم است، حافظ قوت های نفسانی و طبیعی است، جلا دهنده چشم است، چکاندن در چشم جهت قوه باصره و مالیدن آن بر چشم جهت اختلاج آن مفید است، برای گرم مزاج ها مضر است، مضر مثانه است، جهت یرقان، فالج، رفع دل مالش و ریاح داخل خوب است.

ـ نحوه مصرف: در چای، شربت، خوراک، چلو و پلو و سایر غذاها بریزید و از خواص دارچین و طعم لذیذ و بوی خوش آن میهمانان خود را غافلگیر کنید.

  • رازیانه (طبیعت گرم):

▪ زیاد کننده شیر مادران، اشتها آور، قاعده آور، دافع سنگ کلیه، مفید برای دردهای پهلو و تخلیه رحم، معطر کننده، محرک، باد شکن، درمان بواسیر، نقرس، این گیاه دارای آنیتول استروگولی، متیل اوژنول، کامفن، دیپانتن و غیره است

ـ نحوه مصرف: یک فنجان در یک لیوان آب سرد به صورت شربت میل شود.

  • زنیان (طبیعت گرم):

▪ رفع سموم بدن و مؤثر برای رفع اعتیاد مواد مخدر، ضد عفونی کننده بسیار قوی، ضد انگل مخصوصا انگل( انگبلو ستوم) ضد قارچ از نوع اکتینو میکوز، باد شکن، ضد سکسکه، معرق، تب بر، قاعده آور، بیماریهای پیسی( پری وینملیگو) رفع گرفتگی گوش، درمان لاغری شدید، ضد تشنج، فلج اندام ها، رعشه، امراض عصبی، هضم غذا، مقوی قوای جنسی

ـ نحوه مصرف: یک فنجان در یک لیوان آب بعد از غذا میل شود، در صورتی که طبع گرم دارید با عرق شاتره و کاسنی میل کنید.

  • سرخ ولیک(زالزالک یا کیالک) (طبیعت خنک):

▪ کاهش دهنده فشار خون و تنظیم کننده گردش خون، معالج سستی اعصاب، تصلب شرائین، تشنج، ورم آئورت، آنژین دوپواترین، ضد چاقی، اضطراب، استرس، رفع ناراحتی های قوای تناسلی زن و مرد، ناراحتی گوش، احساس صدای مبهم

ـ نحوه مصرف: یک تا 1/5 فنجان در روز میل شود.

  • سنبل الطیب:

▪ داروی خواب آور، آرام بخش، ضد افسردگی، ضد دلپیچه

ـ نحوه مصرف: یک فنجان در یک لیوان۳ بار در روز میل شود.

  • شیرین بیان:

▪ معالج زخم اثنی عشر و معده، خلط آور بسیار قوی، درمان سرفه و گرفتگی صدا، مفید در امراض ریوی دستگاه گوارش،اعصاب، اسهال، رطوبت، التهاب پوستی اورام چشم و گلو و بینی(کسانی که فشار خون دارند با پزشک مشورت کنند).

ـ نحوه مصرف: یک فنجان در یک لیوان آب سرد صبح قبل از ناشتا میل شود.

 

  • طارونه (طبیعت گرم):

▪ بسیار آرام بخش و مسکن اعصاب و خواب آور است، مفید جهت رماتیسم و درد مفاصل، بسیار قوی و برای تقویت اعصاب نافع است. مخلوط آن با عرق بهار نارنج خواب آور بسیار قوی آست.(کسانی که فشار خون دارند با پزشک مشورت کنند)

ـ نحوه مصرف: هنگام خواب یک یا نصف لیوان مصرف شود.

  • عناب :

▪ تصفیه کننده خون، درمان تنگی نفس، بیماری های کلیه و مثانه، پایین آورنده فشار خون،درمان یبوست، امراض مقعد، ضد سودا و رفع خارش پوست و بیماری های کبد قابل استفاده است.

  • گل گاو زبان (طبیعت گرم):

▪ نشاط آور، مقوی، نیکو کننده رخسار، برطرف کننده خشونت سینه، گریپ، یرقان، در نزله های دستگاه تنفس خفقان و تنگی نفس، معالج ورم کلیه(نفریت) تب های دانه ای، ضد تهوع

ـ نحوه مصرف: همه وقت قابل استفاده است.برای افزودن خاصیت درمانی و مزه ی آن گاه سنبل الطیب و یا بابونه به آن می افزایند.

منبع:https://nejatgar.com

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi