1
موج جدید کرونا در جهان؛

خطر بروز موج هشتم کرونا در کشور

  • کد خبر : 137509
  • 10 دی 1401 - 19:38
خطر بروز موج هشتم کرونا در کشور

زنگ هشدار بروز موج هشتم کرونا در کشور در حالی به صدا درآمده که طی سه الی چهار ماه گذشته، ‌روزهای زیادی را با ثبت آمار فوتی صفر کووید شاهد بودیم؛ اما باز اُمیکرون و سویه‌های جدیدش ورق تازه‌ای از کرونا را در جهان و ایران نشان دادند… از ابتدای ورود کرونا به کشور تا […]

زنگ هشدار بروز موج هشتم کرونا در کشور در حالی به صدا درآمده که طی سه الی چهار ماه گذشته، ‌روزهای زیادی را با ثبت آمار فوتی صفر کووید شاهد بودیم؛ اما باز اُمیکرون و سویه‌های جدیدش ورق تازه‌ای از کرونا را در جهان و ایران نشان دادند…

از ابتدای ورود کرونا به کشور تا کنون هفت موج یا پیک کرونایی را از سر گذرانده‌ایم. با آمدن سویه اُمیکرون، در پیک ششم و هفتم با این سویه و زیر سویه‌های آن مواجه بودیم که به تدریج با افزایش سطح واکسیناسیون و به تبع آن افزایش سطح ایمنی جامعه، روندی کاهشی را طی کردند. به طوری که در مرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام شد که از قله موج هفتم کرونا هم گذر کرده‌ایم و روند بیماری در کشور کاهشی شده است. برهمین اساس روند کاهشی کرونا که از چهار الی پنج ماه گذشته آغاز شده بود، به سیر نزولی خود ادامه داد؛ به طوری که آمار مبتلایان روزانه و فوتی‌ها به شدت پایین آمد و حتی روزهای زیادی نیز آمار صفر فوتی‌های کرونایی در کشور ثبت شد.

در حال حاضر اما، زمزمه‌های بروز موج هشتم کرونا در کشور با شناسایی و مشاهده نخستین موارد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون؛ BQ۱ و XBB در حالی آغاز شده است که بعد از گذر از روزهای آرام بعد از موج هفتم، بعد از مدتی، صبح امروز ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور تشکیل جلسه داد و با تصویب مصوباتی، بر پوشش ماسک و انجام واکسیناسیون علیه کرونا به ویژه در افراد بالای ۱۸ سالی که شش ماه از نوبت قبلی تزریق واکسن‌شان گذشته، رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی از سوی مردم، تشدید و اهتمام بر مراقبت‌های مرزی در تمام مرزهای کشور و کنترل ورود و خروج مسافران و همچنین بر لزوم تامین دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها و… تاکید کرد.

باید توجه کرد که دو سویه BQ۱ و XBB از حدود یکی دو ماه پیش در جهان به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکا تاخت و تازشان را آغاز کرده بودند. به طوری که به گفته کارشناسان، سویه‌های XBB و BQ۱  در فرانسه ۶۰ درصد و در آمریکا حدود ۳۵ درصد مبتلایان جدید را شامل می‌شوند. در عین حال نیز از چند هفته پیش شیوع بالای کووید ۱۹ در کشور چین گزارش شد که البته به گفته متخصصان، به دلیل عدم شفافیت گزارش‌های چینی‌ها نمی‌توان درباره سویه در گردش در این کشور، اظهار نظر کرد. با این حال وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان اپیدمیولوژی در کشورمان، اعلام می‌کردند که طبق الگوی شیوع کرونا طی سه سال گذشته، معمولا بعد از گذشت حدود یک ماه از افزایش موارد در کشورهای اروپایی و آمریکایی، در ایران نیز شاهد افزایش موارد خواهیم بود و بر همین اساس توصیه‌هایی مبنی بر لزوم جدی‌تر گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا مطرح می‌شد و حتی وزارت بهداشتی‌ها از افزایش احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون به کشور در زمستان امسال، با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان هشدار می‌دهند.

بر اساس همین روند هم بود که روز پنجشنبه هشتم دی ماه ۱۴۰۱، سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در ایران  خبر داد و اعلام کرد که «سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون که در بسیاری کشورهای جهان شایع است، در کشورمان مشاهده شد که از این سه مورد، دو نمونه مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است»؛ موضوعی که به تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در صبح امروز منجر شد و مصوباتی را که در بالا ذکر شد، در پی داشت.

باید توجه کرد که بر اساس گفته متخصصان اپیدمیولوژی و کارشناسان حوزه سلامت، به طور کلی بروز هر موجی از بیماری در هر کشوری باید به دقت رصد شود؛ چراکه کرونا نشان داده که انتقال بیماری به جامعه جهانی به سرعت بالایی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد. باید توجه کرد که عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشورها و از جمله کشور ما باشد.

البته گفته می‌شود که مرگ‌ومیر حاصل از ابتلا به سویه‌های BQ۱ و XBB کمتر است و علائم بیماری‌زایی این سویه‌ها نیز خفیف‌تر از سویه‌های پیشین کرونا هستند، اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای عدم رعایت پروتکل‌ها و بی‌توجهی به تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا باشد؛ چراکه ویروس هزار رنگ کرونا قابل پیش‌بینی نبوده و می‌تواند مانند موج‌های پیشین با اندک بی‌توجهی مجددا دچار جهش شده و کشور را دچار مشکل کند.

بنابراین با این فرض که ممکن است طی روزهای آتی با افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشور مواجه شویم، باید بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نظیر استفاده از ماسک به ویژه در مکان‌های سربسته یا پرازدحام، رعایت فاصله‌گذاری و شست‌وشوی مداوم دست‌ها را جدی گرفته و همچنین اگر شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن کرونای‌مان گذشته است، نسبت به تزریق دز یادآور آن اقدام کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=137509

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi