2

با حوادث کار در ارتفاع آشنا شویم + ویدئو

  • کد خبر : 11936
  • 12 مارس 2017 - 11:58
با حوادث کار در ارتفاع آشنا شویم + ویدئو

فرد عامل كار در ارتفاع، فردي است كه آموزش هاي متناسب با نوع كار در ارتفاع را حسب شرايط گذرانده و واهينامه مربوط را از مراجع ذي صلاح آموزشي اخذ نموده و قادر به انجام كار به صورت ايمن مي باشد .برای پیشگیری از سقوط فرد عامل كار در ارتفاع، باید تدابیری اندیشید که به آنها اشاره می شود.

#حوادث #کار_در_ارتفاع #بیشتر_بدانیم #دانستنی

کار در ارتفاع :

طبق آئين نامه ايمني کار در ارتفاع وزارت کار، هر كار يا فعاليتي كه موقعيت انجام آن ، در ارتفاع بيش از 2/1 متر نسبت به سطح مبنا انجام گيرد، كار در ارتفاع تلقی می گردد.

فرد عامل كار در ارتفاع، فردي است كه آموزش هاي متناسب با نوع كار در ارتفاع را حسب شرايط گذرانده و نسبت به اخذ گواهينامه مربوط از مراجع ذي صلاح آموزشي اقدام نموده و قادر به انجام كار به صورت ايمن مي باشد .برای پیشگیری از سقوط فرد عامل كار در ارتفاع، باید تدابیری اندیشید که به آنها اشاره می شود.

روش هاي ايمن انجام کار در ارتفاع :

الف-سامانه محدود كننده :

سامانه اي است كه از قرارگيري فرد در وضعيت سقوط جلوگيري مي كند و به دو شكل عمومي نظير، نرده حفاظتي و فردي شامل نقطه اتصال ، لنيارد و كمربند حمايل بند كامل بدن مورد استفاده قرار مي گيرد .

ب-سامانه متوقف كننده :

سامانه اي است كه با استفاده از تجهيزات مناسب ، در صورت انجام سقوط، با جذب انرژي ناشي از سقوط باعث كاهش شدت صدمات و جراحات وارده به عامل كار در ارتفاع كار مي گردد كه به دو شكل فردي شامل،كمربند حمايل بند كامل بدن، طناب ايمني و نظاير آنها و عمومي مانند تور ايمني مورد استفاده قرار مي گيرد .

ج-دسترسي با طناب :

اين روش شامل دو سامانه ايمن مجزا مي باشد: يكي به عنوان طناب دسترسي و ديگري تحت عنوان طناب پشتيبان عمل مي نمايد كه شامل، كمربند حمايل بند كامل بدن همراه با وسايل ديگري براي صعود و فرود به جايگاه كار و يا از آن و نيز موقعيت استقرار مناسب استفاده مي شود .

ابزار های ایمنی پیشگیری از سقوط:

لنيارد :

طناب يا تسمه اي است كه به منظور ايجاد ارتباط بين عامل كار در ارتفاع با نقطه يا طناب تكيه گاه يا سازه ثابت با كمترين ايجاد مزاحمت مورد استفاده قرار مي گيرد .

كمربند ايمني :

وسيله اي است از جنس الياف طبيعي يا مصنوعي با تركيبات پليمري كه ناحيه كمر را مي پوشاند .

حمايل بند كامل بدن ( هارنس ) :

پوششي است از جنس الياف با تركيبات پليمري و مقاوم كه عموماً از انتهاي بالاي ران تا روي سطح كتف را پوشانده و توسط قلاب هايي كه به روي آن متصل است، فرد را به ساير تجهيزات سامانه هاي كار در ارتفاع وصل مي كند .

قلاب قفل شونده ( كارابين ) :

ابزاري است حلقه اي شكل كه براي اتصال اجزاء سامانه هاي كار در ارتفاع به يكديگر، مورد استفاده قرار مي گيرد و به دو شكل پيچي يا قفل خودكار، ايمن مي گردد .

شوك گير :

ابزاري است كه در روش هاي ايمن انجام كار در ارتفاع، به منظور كاهش اثر نيروي ضربه حاصل از سقوط، مورد استفاده قرار مي گيرد .

منبع: آئين نامه ايمني كار در ارتفاع (وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي)

علاوه براین که لازم است کلیه ابزارهای ایمنی مورد نیاز در دسترس فرد عامل كار در ارتفاع قرار بگیرد، خود فرد نیز باید به موارد ایمنی و احتیاطی توجه نموده، این موارد را رعایت نماید. نمونه هایی از عدم رعایت احتیاط را در ویدئوی این پست پایگاه دانستنی آنلاین مشاهده می کنید.

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi