3

حفظ محیط زیست با روش های ساده

  • کد خبر : 13485
  • 19 اردیبهشت 1396 - 14:42
حفظ محیط زیست با روش های ساده

آنچه که به نظر می رسد به آن توجهی نشده راهکاری ساده و عملی برای حفاظت محیط زیست است. آنچه در این نوشته بدان پرداخته شده است، حفظ محیط زیست با روش های ساده است که این کار توسط کوچک ترین اجتماع جامعه یعنی اعضای خانواده ها آغاز می شود. با ما همراه باشید.

حفظ محیط زیست امروزه جزو موضوعات بسیار مهم برای تمای مردم کشورها ی مختلف دنیا محسوب می شود و نظرات بسیاری نیز در این رابطه ارائه شده است. اما؛ آنچه که به نظر می رسد به آن توجهی نشده راهکاری ساده و عملی برای حفاظت محیط زیست است. آنچه در این نوشته بدان پرداخته شده است، حفظ محیط زیست با روش های ساده است که این کار توسط کوچک ترین اجتماع جامعه یعنی اعضای خانواده ها آغاز می شود.

پس راه های ساده برای حفظ محیط زیست کدامند و وظیفه هر کدام از ما در این رابطه چیست؟

راه های ساده برای حفظ محیط زیست :

– کاشت گیاهانی که آب را ذخیره می‌کنند.

استفاده از گیاهانی که نیاز کمی به آب دارند در محیط منزل کمک زیادی به حفظ آب و استفاده بهینه از آب های زائد استفاده شده در منازل می کند.

– مدیریت پسماندها و زباله ها

یکی از راه های کمک به محیط زیست مدیریت زباله هاست. زباله های خانگی – مخصوصاً زباله های تجزیه ناپذیر – را در پلاستیک های دربسته گذاشته، آنها را در زیر خاک دفن کنید. ریختن زباله در مسیر آبراهه ها، رودخانه ها و طبیعت خطر بالقوه ای را در بهداشت، سلامتی و تخریب محیط زیست ایجاد می کند.

– لوازم الکترونیکی

آنها را خاموش کنید.  یک اتاق اداری شامل کامپیوتر، پرینتر، فاکس، اسپیکر کامپیوتر، اسکنر و تلفن بیسیم به اندازه دو لامپ 75 وات  انرژی مصرف می‌کنند و هزینه‌ای بالغ بر 100 هزار تومان در سال را به دنبال دارند. لذا در انتهای روز کاری و مواقع عدم استفاده، آنها را خاموش کنید.

– ترموستات ها

استفاده از ترموستات های قابل برنامه ریزی، باعث صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد. در زمستان ها و تابستان ها از آنها جهت استفاده در تولید انرژی برنامه ریزی شده استفاده کنید که در دمای خاصی باعث خاموشی وسایل تولید انرژی می گردند.

– توالت

استفاده از فلاش تانک هایی که آب زیادی را مصرف می کنند باعث تحمیل هزینه می‌گردند. علاوه براین درصورت وجود نشتی در توالتها باعث هدر رفت آب خواهد شد.

– روزنامه ها

مقدار مصرف  کاغذ در یک شهر بزرگ روزانه نیم تن است. بازیافت هر تن کاغذ باعث حفظ 17 تن درخت  در محیط، تولید انرژی برای تولید در میانگین هر خانه به میزان 6 ماه، صرفه جویی در آب به میزان 7000 گالن و جلوگیری از ورود مواد آلوده کننده به میزان 60 پوند به هوا می گردد.

– لامپ های روشنایی

از لامپ های فلورسنت فشرده استفاده کنید. در صورتی که 5 لامپ پرنور را که غالباً استفاده می شود، با 5 لامپ فلورسنت فشرده عوض کنید می‌توانید 25 تا 65 هزار تومان در سال در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. لامپ های فلورسنت فشرده در حدود دو سوم در مصرف انرژی کمتر، 70 درصد کمتر در تولید گرما و 10 برابر عمر بیشتر از لامپ های  معمولی هستند.

– صابون دست

استفاده از صابون های مایع باعث حذف ظروف پلاستیکی (جاصابونی) می‌گردد.

– مایکروویو

از آنها به جای اوون و بخاری جهت گرم کردن غذا در اندازه های کم استفاده کنید. در این صورت انرژی پخت و پز را تا 80 درصد کاهش داده‌اید.

– گاز آشپزی

اندازه قابلمه های آشپزی را با شعله مناسب با آن تنظیم کنید. قابله با اندازه حدوداً 15 سانتی متری روی شعله 20 سانتی متری در حدود 40 درصد گرمای بیشتری را مصرف خواهد کرد. استفاده از اندازه های درست باعث صرفه جویی در هزینه ها به میزان 36 هزار تومان در وسیله الکتریکی و بیش از 18 هزار تومان در وسیله گازی می شود.

-ماشین لباسشویی

 از وصل کردن آب داغ به ماشین لباسشویی خودداری کنید. جهت گرم کردن آب نیاز به 90 درصد انرژی یک ماشین لباسشویی است. لذا وصل کردن ماشین به آب سرد باعث صرفه جویی در هزینه ها برای گرم کردن آب توسط آبگرمکن به میزان سالیانه 400 هزار تومان برای وسیله الکتریکی و 300 هزارتومان وسیله گازی می گردد.

– استفاده چند منظوره

شما روزانه از وسایل یکبار مصرف مختلفی شامل ظروف یکبار مصرف، دستمال سفره، ظروف آب، خشک کننده های کاغذی و … استفاده می‌کنید. توجه داشته باشید که می‌توان از بسیاری از این وسایل مجدداً پس از شست و شو استفاده نمود.

– شست و شوی کاشی ها

شما می‌توانید کاشی ها را براق و تمیز نگه دارید بدون این که از مواد شیمیایی استفاده کنید. برای تمیز کردن کاشی ها از پارچه های فیبردار و یا چرم ها و برای شیشه ها از شیشه پاک کن استفاده کنید.

– مسواک زدن

هنگام مسواک زدن حتماً شیر آب را ببندید و بیش از 10 گالن آب در روز برای هر فرد صرفه جویی کنید. برای یک خانواده چهار نفره این مقدار در سال 14600 گالن خواهد بود.

– آشغال ریختن

بطری ها و ظروف کنسروها را قبل از انداختن به سطل آشغال جهت جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات آبکشی کنید و مواد زائد غذایی را از کاغذ جدا کنید.

– ظروف سودا

این ظروف کوچکند ولی بدون اهمیت نیستند. بازیافت یک ظرف آلومینیومی باعث صرفه جویی انرژی به میزان روشن کردن تلویزیون یا کامپیوتر به مدت 3 ساعت  می گردد.

– آفت کش ها

از آنها در محیط باغچه و حیاط استفاده نکنید. از خاک سالم جهت جلوگیری از بیماری ها استفاده کنید.

– کودها

از کودها بیش از اندازه استفاده نکنید. استفاده بیش از اندازه از آنها باعث ورود به آبراهه ها و رودخانه ها می‌گردد.

– استفاده از گیاهان بومی

در باغچه تان از گیاهان بومی استفاده کنید. به دلیل سازگاری با شرایط محیطی و آب و هوایی و آفت های محلتان نیاز کمتری به آب و مواد شیمیایی خواهند داشت.

– ذخیره آب باران

یک بشکه کوچک در انتهای ناودان های ساختمان ها و محل های جمع آوری آب باران قرار دهید از این آب به خوبی می‌توان جهت آبیاری باغچه‌ها استفاده کرد.

– درختان

درخت بکارید. آنها به عنوان فیلتر هوا محسوب می‌شوند. یک درخت بالغ هوای آلوده شده توسط 13 ماشین را احیا خواهد کرد.

– رانندگی

سه روش هزینه سفر شما را کاهش می‌دهد:

1لف- عدم تجاوز به حقوق دیگران. و رانندگی با سرعت زیاد و ترمزهای سنگین مصرف بنزین را تا 5 درصد در شهرها افزایش می‌دهد.

ب- با سرعت خیلی بالا حرکت نکنید. رانندگی با 120 کیلومتر در ساعت به جای 100 کیلومتر در ساعت هزینه سوخت را 15 درصد افزایش می‌دهد.

ج- در حفظ و نگهداری ماشین دقت کنید. فیلتر هوا را تمیز کرده و هر از گاهی عوض کنید. این کار هزینه مصرف را تا 10 درصد کاهش می دهد.

لینک منبع

 گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین     

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=13485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi