4

جشن نوروز در کشور هندوستان

  • کد خبر : 11737
  • 06 مارس 2017 - 16:18
جشن نوروز در کشور هندوستان

همان گونه که در نوشته های پیشین بیان شد، علاوه بر ایرانیان، مردم کشورهای فارسی زبان ازجمله آذربایجان، افغانستان، سوریه و … در روز اول فروردین (21 مارس) جشن نوروز را هر سال برگزار می کنند. در این پست سری می زنیم به هندوستان و با جشن نوروز در کشور هندوستان آشنا می شویم.

#جشن_نوروز #کشور_هندوستان #بیشتر_بدانیم #دانستنی

همان گونه که در نوشته های پیشین پایگاه دانستنی آنلاین بیان شد، علاوه بر ایرانیان، مردم کشورهای فارسی زبان ازجمله آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بخش‌های کردنشین کشورهای عراق، ترکیه و سوریه و … در روز اول فروردین (21 مارس) جشن نوروز را هر سال برگزار  می کنند.

در این پست سری می زنیم به هندوستان و با جشن نوروز در کشور هندوستان آشنا می شویم.

جشن نوروز در کشور هندوستان

کشور هندوستان که در شبه قاره هند قرار دارد یکی از قدیمی ترین کشورها و تمدن های موجود در جهان است که با مردم ایران از لحاظ نژاد آریایی و ریشه های تاریخی و تمدنی بسیار نزدیک است.

جشن نوروز در کشور هندوستان نیز برگزار می شود و به نوعی در این کشور آیین نوروز با مذاهب مختلف این کشور نیز گره خورده است.

جشن نوروز در کشور هندوستان

جشن هولی همان جشن نوروز در کشور هندوستان است. این جشن به مدت پنجاه روز در فصل بهار برگزار می‌شود. هندیان در معابد هر روز از گولال، پودر رنگی، برای استحمام مذهبی خدایان استفاده می‌کنند. آیین این جشن طی دو روز به انجام می‌رسد.

در روز اول در هنگام غروب یا شب هنگام آتشی بزرگ روشن می‌شود. قبل از آن، آتش بزرگ دیگری بر روی مکانی که از قبل آماده شده، روشن می‌شود و تمثالی از هولیکا که از خیزران و بوریا ساخته شده در حرکتی دسته جمعی و منظم به همراه خوانندگان و نوازندگان محلی به وسیله برهمن‌ها به محل حمل می‌شود. تمثال در وسط آتش گذاشته می‌شود و دستیار برهمن هفت بار آن را طواف می‌کند و قبل از این که آن را آتش بزنند، اشعاری را در ستایش هولی ذکر می‌کند.

مفهوم آن اشعار جملات زیر است:

روشن کردن آتش به عنوان نمادی از نابودی تمام شرهایی که در انسان وجود دارد.

دعا به درگاه خدا برای رفاه و بهبودی بشر.

سپس مردم به خانه هایشان بر می‌گردند. در روز دوم از صبح تا ظهر مردم با هر عقیده مذهبی بر سر و روی دوستان و خویشان گرد رنگ می‌ریزند. یا با آب فشان، آب رنگی بر سر و روی هم می‌پاشند. در غروب همان روز مردم شیرینی تعارف می‌کنند و دوستان سه بار همدیگر را در آغوش می گیرند و برای هم آرزوی خوشبختی می‌کنند.

 این جشن همزمان با ماه فوریه و مارس است و اصل آیین در دو روز برگزار می‌شود. پسرها و افراد کاست‌های پایین تر به خیابان ها می‌ریزند و با سرنگ، آب رنگی بر سر و روی هم می پاشند.

جشن نوروز در کشور هندوستان

اما مسن‌ترها گرد قرمز را به آرامی روی صورت هم می‌ریزند. مردم از رنگین شدن لباس‌هایشان ناراحت نمی‌شوند. کودکان و نوجوانان برای ادای احترام بر پاهای بزرگ‌ترهایشان دست می‌کشند.

هالی (جشن رنگ‌ها) یکی از بزرگ ترین و قدیمی‌ترین جشن‌های هند است که همه ساله برگزار می‌شود و نشان دهنده زنده شدن طبیعت و فرارسیدن فصل بهار و پیروزی نیکی بر بدی است. مردم از تمام طبقات اجتماعی با پاشیدن آب‌های رنگی یا پودر رنگی به یکدیگر این آیین را با شور و شادی برگزار می‌کنند.

مردم استان پنجاب نیز تقریباً دو هفته پیش از هولی، یعنی در اواسط ماه فوریه به همین صورت جشنی برپا می‌کنند. در آن روز بچّه‌های ده دوازده ساله، چه دختر و چه پسر، در حضور عابرین به مناسبت جشن، ترانه می‌خوانند و عیدی می‌گیرند و آن را «لهری» می‌نامند، و با پولی که از عیدی جمع می‌شود، شیرینی می‌خرند و آن را میان دوستان و خویشاوندان پخش می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi