0

جایگاه اربعین امام حسین (ع) در میان شیعیان و در تقویم تاریخی ‌

  • کد خبر : 33002
  • 08 آبان 1397 - 14:32
جایگاه اربعین امام حسین (ع) در میان شیعیان و در تقویم تاریخی ‌

جایگاه اربعین امام حسین (ع) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی ‌وفاداران به آن حضرت، به خاطر زنده شدن یاد شهادت امام حسین (ع) است‌،ا

جایگاه اربعین امام حسین (ع) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی ‌وفاداران به آن حضرت، به خاطر زنده شدن یاد شهادت امام حسین (ع) است‌،اهمیت اربعین حسینی به خاطر آن است که در این روز، یاد شهادت امام حسین (ع) زنده شد و پرچم پیام شهادت کربلا در این روز برافراشته گردید.

اگر اربعین نبود بنی امیه موفق می‌شدند یاد حسین (ع) و رشادت‌های اهل‌بیت (ع) و یارانش را از خاطره نسل بشر آن روز و اعصار بعد محو کنند. با توجه به اهمیت یاد شده، حفاظت از این رویداد عظیم وظیفه همگانی و حفظ جایگاه آن در مقابله با انحراف‌ها و آسیب‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

اهمیت و جایگاه اربعین امام حسین

از این‌رو پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) از نجف تا کربلا در سال‌های اخیر به فرهنگی جدانشدنی از سلوک شیعیان و آزادگان جهان تبدیل شده است و هر سال سیل جمعیت عاشقان حسینی از پیر و جوان و زن و مرد به سوی حرم سید و سالار آزادگان جهان رهسپار می‌شوند و هر سال بر سیل این جمعیت مشتاق افزوده می‌شود.

اقدامات دشمنان اسلام در برابر پیاده‌روی اربعین

از سوی دیگر، دشمن نیز در طول تاریخ برای خنثی‌سازی این مراسم عظیم، برنامه‌های مختلفی مانند تخریب، تهدید و تحریف و … را در دستور کار خود قرار داده است. بخصوص در سال‌های اخیر برای رسیدن به اهداف شوم خود به حربه‌ای خطرناک‌تر روی آورده و آن، ایجاد شبهه و تردید در اذهان و قلوب پاک درباره مراسم باشکوه اربعین حسینی است. ازاین‌ رو وظیفه همه فرهیختگان و اندیشه وران جهان تشیع است که با تمام توان به مقابله علمی با این حربه خطرناک برخاسته و با پاسخ‌های متقن و محکم به سؤالات و شبهات در مورد این حماسه و حادثه بی‌نظیر، راه هر گونه تردیدافکنی را سد کنند.

پاسخ به برخی شبهات جایگاه اربعین امام حسین

اولین سوالی که در این امر مطرح می‌شود اساس پیاده‌روی اربعین است که آیا پیاده‌روی اربعین، اساس و ریشه‌ای در اسلام دارد؟ دلایل مشروعیت آن چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که زیارت اربعین با پای پیاده، از نگاه تاریخی، ریشه در زیارت صحابی بزرگ و گران‌قدر رسول گرامی اسلام (ص)، جناب جابر بن عبدالله انصاری دارد. ایشان نخستین کسی بود که از مدینه به کربلا رفت و به زیارت امام حسین (ع) توفیق یافت. همچنین سنت مقدس پیاده‌روی برای زیارت امام حسین علیه السلام، در روزگار امامان (ع) وجود داشت. ائمه (ع) می‌فرمودند: هر کس پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام برود، پاداشی چنین و هر کس سواره برود، پاداشی چنان خواهد داشت.

ثواب‌های پیاده روی اربعین

در روایات اسلامی ثواب‌های زیادی برای این پیاده روی در نظر گرفته شده است. دلیل آن این است که؛ هر عمل، با توجه به اینکه در چه زمانی، چه مکانی، چه شرایطی، از سوی چه کسی، با چه هدفی و با چه میزان بصیرتی انجام گیرد، ارزش‌هایی متفاوت و تأثیراتی مختلف پیدا می‌کند.
مرحوم علامه مجلسی، در بیان رمز این اختلاف پاداش‌ها و گوناگونی تعبیرها در ثواب آن، می‌گوید: شاید اختلاف این اخبار، در اندازه ارزش، فضیلت و ثواب زیارت را بتوان بر اختلاف اشخاص و عمل‌ها و نیز، کم و زیادی ترس در راه زیارت، یا دوری و نزدیکی مسافت و… حمل کرد. زیرا هر عمل نیکی، نسبت به اختلاف مراتب اخلاص، شناخت، تقوا و دیگر شرایطی که موجب کمال یک عمل است، دارای ثواب و ارزش‌های متفاوت می‌شود. علاوه بر اینکه در بسیاری از احادیث، امامان، طبق درک، شعور، اندازه ایمان، ظرفیت و گنجایش فکری طرف، سخن می‌گفتند.

سنت اولیا در رابطه با جایگاه اربعین امام حسین

سوال بعدی که ممکن است مطرح شود این است آیا خود اهل بیت در ایجاد و استمرار زیارت اربعین، نقشی داشته‌اند؟ بر اساس برخی روایات، اولین کسانی که در اربعین اول به زیارت امام حسین (ع) رفتند، خاندان وی بودند. آنان پس از اسارت و برگشت از سفر شام، مصادف با اربعین شهادت امام حسین (ع) و دیگر شهدا، به کربلا رسیدند و از همان ابتدا، اهمیت زیارت اربعین امام حسین (ع) را تأیید و تأکید کردند. همچنین در این خصوص، روایتی از امام حسن عسکری (ع) وارد شده است که در آن، زیارت اربعین امام حسین (ع)، هم‌ردیف نمازهای یومیه، از نشانه‌های مؤمن شمرده شده است.

پاسخ برخی سؤالات درباره پیاده‌روی اربعین

برخی ممکن است عنوان کنند که آیا پیاده‌روی اربعین، خودآزاری نیست؟ با توجه به اینکه پیاده‌روی موجب خودآزاری و مشقت است، آیا پیاده‌روی اربعین، از نظر اسلام، مشروع است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: در این شبهه، ادعا شده است که پیاده‌روی اربعین، یک نوع خودآزاری است و خودآزاری، در اسلام ممنوع است. از این‌رو خداوند متعال، راضی به این عمل نیست!

در پاسخ به این ادعا، باید گفت که ضرر بر دو نوع است: ضرری که موجب مرگ، قطع عضو و امثال آن شود؛ ضرری که تا این حد نیست، گرچه اندکی سختی و رنج داشته باشد. بی‌گمان پیاده‌روی برای زیارت امام حسین (ع)، از نوع اول نیست، بلکه اگر ضرری هم باشد، از نوع دوم است که همراه با مشقت و رنجی اندک است. اما این رنج اندک، با منافع فراوانی که از این ناحیه نصیب مؤمنان می‌شود، قیاس شدنی نیست. بی شک این راهپیمایی بزرگ، افزون بر جنبه معنوی، سبب نشاط، تحرک و طراوت در انسان می‌شود.

گرامی داشت اربعین در بین شیعیان

اربعین در لغت به معنای چهلم است. در اصطلاح، به بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) اطلاق می‌شود. گرامی‌داشت اربعین سالار شهیدان در میان شیعیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت (ع) به کربلا در اولین اربعین حسینی و دفن سرهای مطهر شهیدان به‌ویژه سر مقدس امام حسین (ع) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست.

منبع: انتخاب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=33002

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi