2

تولید برق و آب با آینه‌های سهموی

  • کد خبر : 30504
  • 07 مرداد 1397 - 13:00
تولید برق و آب با آینه‌های سهموی

تولید برق و آب با آینه‌های سهموی

عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر نیروگاه‌های خورشیدی ساخته شده در ایران از پنل‌های تولیدکننده‌ی الکتریسته استفاده می‌کنند که توان بسیار پایینی دارند، گفت: نیروگاه برق خورشیدی خلیج فارس در همدان به عنوان نمونه، تنها هفت مگاوات ظرفیت دارد .

‌دکتر حامد دهدشتی با رد تصور رایج که بهترین روش را در زمینه‌ی تولید برق خورشیدی “پنل‌های تولیدکننده‌ی الکتریسته” می‌داند، اظهار کرد: مؤثرترین راه تولید برق از خورشید که در کشور مراکش نیز اجرا شده، استفاده از آینه‌های سهموی است و مشابه این روش، در ابعادی وسیع‌تر و با تکنولوژی به‌روزتر، تا چندسال آینده در عربستان اجرا خواهد شد .

وی با توضیح اینکه در نیروگاه‌هایی مانند نیروگاه مراکش از آینه‌های مقعر استفاده می‌شود که به تمرکز نور می‌انجامد و سبب تولید درجه حرارت بالا می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از موثرترین روش‌ها که در مراکش هم از آن استفاده شده، این است که از میان آینه‌های مقعر یا آینه‌های سهموی شکل، لوله‌هایی ردشده که در آن نمک مذاب جریان دارد. تمرکز نور خورشید توسط آینه‌های مقعر روی این لوله‌ها، دمای نمک مذاب را تا ۵۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد بالا می‌برد و نمک مذاب پس از جذب انرژی و رسیدن به این دما در مجاورت لوله‌های آب قرار می‌گیرد .

دهدشتی افزود: آب توسط حرارت نمک مذاب بخار می‌شود و بخار آب نیز توربین‌های بخار را می ‌چرخاند که در نهایت انرژی این توربین‌ها، ژنراتورهای برق را برای تولید الکتریسته به حرکت در می‌آورد، البته بخشی از این نمک مذاب با دمای بالا در مخازن بزرگی ذخیره می‌شود تا در هنگام شب و نبود نور خورشید، لوله‌های آب را گرم و تولید بخار کند .

به گفته‌ی وی، یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق در جهان که با این روش کار می‌کند، در کالیفرنیای آمریکا قرار دارد که ۳۵۰ مگاوات برق تولید می کند .

وی در ادامه به مزایای این روش در راه‌اندازی تأسیسات آب‌شیرین‌کن نیز اشاره کرد و گفت:  اقلیم و جغرافیای خاص ایران و همچنین خشکسالی‌های پی‌درپی در ایران، کمبود آب شرب در برخی نقاط کشور خصوصاً مناطق جنوبی در وضعیت بحرانی قرار دارد و یکی از راهکارهای قابل توجه در دنیا برای غلبه بر بحران کم‌آبی روش تصفیه‌ی آب است .

دهدشتی با توضیح اینکه آب قابل شرب از آب‌های موجود غیرقابل شرب(آب دریا و اقیانوس)  حاصل می‌شود، افزود: در تصفیه‌ی آب به روش تقطیر به آب خام آنقدر حرارت داده می‌شود که به صورت بخار درآید و سپس بخار حاصله را میعان کرده تا آب تقریباً عاری از هرگونه ناخالصی ناشی از نمک به دست آید. بنابراین در تقطیر با تغییر فاز روبرو هستیم و بیشتر هزینه‌ی تقطیر ناشی از همین تغییر فاز است .

محقق جهرمی در ادامه دو روش پیشنهادی جهت طراحی و ساخت نیروگاه­های متعدد خورشیدی با تکنولوژی مشابه آنچه در مراکش، عربستان، کالیفرنیا و …وجود دارد، پیشنهاد کرد و گفت: دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری مستقیم یا ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، آب‌های دریا را تبخیر کرده و با استفاده از بخار آب حاصل، توربین‌های تولید برق را به حرکت درآورد و از این راه میزان قابل توجهی برق تولید و سپس با تقطیر بخار، آب تصفیه‌شده تولید کند و بدین ترتیب آب شرب خطه وسیعی از جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال کشور را تامین کند .

این استاد دانشگاه جهرم  در پایان گفت: به موازات روش فوق، دولت می‌تواند با درنظرگرفتن تمهیدات لازم و رفع موانع موجود، مردم را ترغیب به نصب پنل‌های تولیدکننده‌ی الکتریسته در پشت‌بام منازل کند که این مسئله در صورت تحقق می‌تواند کمک شایانی به تأمین برق در ساعات اوج مصرف کند .

منبع: ایسنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi