3

توسعه سواحل مکران و اشتغال زایی بالای منطقه ای

  • کد خبر : 58563
  • 27 سپتامبر 2019 - 5:45
توسعه سواحل مکران و اشتغال زایی بالای منطقه ای

دانستنی آنلاین: استفاده از ظرفیت مغفول مانده سواحل جنوب شرق ایران موضوعی است که همواره مورد تاکید قرار گرفته و دولت اهتمام خود را در این مسیر به کار گرفته است. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایسنا٬ تدوین طرح جامع توسعه سواحل مکران، ایجاد مناطق گردشگری، توسعه شهر جدید تیس، احیای […]

دانستنی آنلاین: استفاده از ظرفیت مغفول مانده سواحل جنوب شرق ایران موضوعی است که همواره مورد تاکید قرار گرفته و دولت اهتمام خود را در این مسیر به کار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایسنا٬ تدوین طرح جامع توسعه سواحل مکران، ایجاد مناطق گردشگری، توسعه شهر جدید تیس، احیای بافت‌های ناکارآمد منطقه از جمله چابهار و زاهدان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله برنامه‌های در دست اقدام است. با این حال به نظر می‌رسد روند جذب سرمایه‌گذاری برای نیل به این اهداف، مقداری کند پیش می‌رود.

ایجاد پل ارتباطی بین آسیای میانه با آب‌های آزاد می‌تواند درآمدزایی بسیار مناسبی برای ایران باشد. در این زمینه هند، چین و افغانستان تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر توسعه این سواحل اگر با پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این مناطق همراه شود رونق و اشتغالزایی بالایی را به همراه خواهد داشت.

انتخاب جاسک، چابهار و میناب به عنوان نقاط اصلی توسعه مکران

در این زمینه مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران با اعلام این مطلب که در دولت اراده توسعه منطقه ساحلی مکران و رشد اقتصادی در این منطقه مهم و استراتژیک وجود دارد، گفت: در اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تلاش می‌شود تا بتوان ملاحظات کلان و خرد را به صورت هم‌افزا اجرا کرد.

غلامرضا کاظمیان در خصوص بخشی از تدابیر حاکمیت در خصوص عدم گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و حل این مشکل برای توسعه یکپارچه در توسعه سواحل مکران، گفت: مشکلی که در اجرای طرح‌های توسعه‌ای بزرگ مقیاس مطرح  است این است که جامعه محلی به نیازها و خواسته‌های خود برسد.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران، توجه به توسعه درون‌زا و جامعه محلی است، تصریح کرد: در اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تلاش شده است تا نیازها و خواسته‌های جوامع محلی و ویژگی‌های فرهنگی- اجتماعی و جمعیتی این جوامع ملاک‌ عمل قرار بگیرد.

کاظمیان توضیح داد: در طرح فوق مشخص شده که جمعیت باید چگونه در روستاها و شهرها توزیع شود تا منجر به اسکان غیررسمی نشود.

توجه به نیازهای جوامع محلی در توسعه مکران ملاک‌ عمل قرار می‌گیرد

وی همچنین اعلام کرد: سطح‌بندی و شبکه‌بندی سکونتگاهی انجام شده است. بر این اساس، جاسک، چابهار و میناب به عنوان نقاط اصلی و نقاط سطح دو و سه مشخص و میزان جمعیت‌پذیری آنها نیز مشخص شده است. بدین معنا، اینکه مناطق سطح یک، دو و سه چه جمعیتی را باید بپذیرند و مردم محلی و جمعیتی که به آن افزوده می‌شوند با وضعیت مناسبی زندگی کنند، همه و همه در طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران مدنظر قرار گرفته است.

کاظمیان گفت: در خصوص جمعیت‌پذیر کردن عسلویه، آبادان و خرمشهر که در مناطق جنوبی کشور قرار دارند درس‌آموزه‌های فراوانی وجود دارد. قطعا در چابهار تلاش می‌شود تا بومی‌ها و مردم محلی بیش‌ترین انتفاع را از منطقه خود در هنگام توسعه داشته باشند.

وی انتفاع کامل مردم محلی را از توسعه مکران، مستلزم مدیریت یکپارچه عنوان و تصریح کرد: در اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تلاش می‌شود تا بتوان ملاحظات کلان و خرد را به صورت هم‌افزا اجرا کرد.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری تاکید کرد: در دولت اراده محکمی و قوی وجود دارد تا توسعه سواحل مکران انجام شود و در این بین استانداران همراهی بسیار مناسبی را دارند. با توسعه استان‌های واقع در منطقه مکران شاهد رشد اقتصاد ملی خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=58563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi