3

تورم در ماه آینده کم می‌شود

  • کد خبر : 120430
  • 01 ژوئن 2022 - 13:25
تورم در ماه آینده کم می‌شود

  به گزارش دانستنی آنلاین،  سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با صداوسیما، گفت: آمارهای بانک مرکزی حکایت از این دارد که در ماه گذشته نسبت به ماه قبل و اسفند سال ۱۴۰۰ دچار افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده‌ایم. وی افزود:  دو دسته عوامل داخلی و خارجی موثر در این ارتباط وجود دارد، گاهی […]

 

تورم در ماه آینده کم می‌شود

به گزارش دانستنی آنلاین،  سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با صداوسیما، گفت: آمارهای بانک مرکزی حکایت از این دارد که در ماه گذشته نسبت به ماه قبل و اسفند سال ۱۴۰۰ دچار افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده‌ایم.

وی افزود:  دو دسته عوامل داخلی و خارجی موثر در این ارتباط وجود دارد، گاهی به دلیل عدم تفکیک لازم در این خصوص، مردم احساس می‌کنند افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تنها ناشی از حذف ارز ترجیحی مربوط به همان چند قلم محدود کالا و مشتقات آن‌ها است، درحالی‌که واقعیت این‌طور نیست و سهم کمی از گرانی‌ها به این موضوع مربوط می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: بخش بسیار مهم‌تری از این گرانی‌ها برمی‌گردد به اینکه ما در داخل کشور، عواملی مثل افزایش قیمت نهاده‌های تولید، دستمزد کارگران، انرژی و آب و برق و… داریم که به‌صورت طبیعی، همواره در ابتدای سال، موجب بالا رفتن هزینه تولید و محصولات نهایی می‌شوند.

نرخ تورم ماه گذشته در ایران کمتر از کشورهای با ثبات اقتصادی بود

خاندوزی ادامه داد: یک دسته عوامل خارجی را هم داشتیم که نه‌تنها ایران، بلکه بر روی کشورهای همسایه، منطقه و اصولاً تمام دنیا تأثیرگذار بودند به‌نحوی‌که موجب شد، ماه آوریل گذشته (میلادی)، ماهی ویژه برای همه دنیا باشد.

وی تصریح کرد: تورم ماه گذشته در ایران، کمتر از بسیاری کشورهای با ثبات مثل روسیه با ۱۷ درصد تورم، برزیل ۱۲، هلند ۹.۶، انگلیس ۹، آمریکا ۸، آلمان ۷ و ایتالیا ۶ درصد افزایش تورم بوده است.

خاندوزی گفت: در ماه گذشته، یک افزایش عمومی قیمت کالاها در همه دنیا داشته‌ایم کما اینکه همین کشور همسایه، ترکیه، در طول یک سال بیش از ۷۰ درصد تورم داشته است‌.

برخی اقلام در کشورهایی مثل سوئد و انگلیس جیره‌بندی شد

وزیر اقتصاد یادآور شد: همچنین باید در نظر داشته باشیم، ما در داخل کشور، برخلاف خیلی کشورها، با مسئله کمبود و کمیابی کالاهای اساسی مواجه نیستیم، درحالی‌که هم‌اکنون برخی اقلام در کشورهایی مثل سوئد و انگلیس، به یک معنا، جیره‌بندی شده‌اند.

خاندوزی با بیان اینکه ما در ایران در زمینه تامین کالاهای اساسی مشکلی نداریم، گفت: این در حالی است که قیمت یک دسته از کالاها ازجمله ذرت، جو و گندم حتی روزانه تغییر می‌کند و همه کشورها در حال رقابت برای خرید این دسته از کالاها هستند.

وی ادامه داد: بنای ستاد اقتصادی دولت این است که حتماً بتواند از طریق اعمال قیمت‌های کاملاً کارشناسی و منطقی و عدم اجازه افزایش‌های بی‌ضابطه و افسارگسیخته، قیمت‌ها را برای ماه‌های تیر و مردادماه امسال به شکل موثرتری، کنترل کند.

برنامه ریزی برای کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده

وزیر اقتصاد دست کردن دولت‌ها در جیب بانک مرکزی و بی‌انضباطی شدید شبکه بانکی در طول تصدی دولت‌های گذشته را به‌عنوان عوامل بلندمدت تورم مورد اشاره قرار داد و گفت: با سیاست‌های دولت، این موارد بسیار کنترل‌شده و امیدوار هستیم این سیاست‌ها در کنار سایر تصمیمات کوتاه‌مدت دولت، به نحوی پیش برود که در ماه‌های آینده، شاهد کاهش در سرعت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها باشیم و هدف‌گذاری‌های بانک مرکزی برای کاهش تورم، محقق شود.

خاندوزی اظهار داشت: مسئله خیلی مهم این است که با توجه به سیاست‌های کاملاً شفاف دولت برای ماه‌های آینده اقتصاد کشور و بنای آن برای کنترل صریح و جدی بازار ارز و نیز ابلاغ رسمی قانون بودجه ۱۴۰۱، باید انتظارات تورمی ماه‌های آینده را کاملاً مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین نباید به هراس مردم و فعالان اقتصادی از مواجهه احتمالی با شوک‌های جدید تورمی در ماه‌های آینده، دامن زده شود، کما اینکه اعتقاد داریم، پس از گذر از افزایش‌های ماه‌های اول سال، از این به بعد، با مدیریت بهتری قیمت‌ها تحت کنترل در خواهد آمد.

خاندوزی با بیان اینکه ما هم‌اکنون صرفاً نگران مسئله خارجی و تورم وارداتی هستیم، گفت: اگر بتوانیم اثر این عوامل خارجی را کمتر کنیم و وابستگی تولید داخل و سفره مردم به ارز را کاهش دهیم امیدواریم در ماه‌های آینده، شاهد کنترل بهتر سطح عمومی قیمت‌ها باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=120430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi