7

تفاوت عملکرد بیمه ها در زمینه مسئولیت اجتماعی در ایران و کشورهای توسعه یافته

  • کد خبر : 118755
  • 14 اردیبهشت 1401 - 10:26
تفاوت عملکرد بیمه ها در زمینه مسئولیت اجتماعی در ایران و کشورهای توسعه یافته

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی  ، مسئولیت اجتماعی ( بیمه )بیانگر یک مفهوم نسبتاً جدید در جوامع تجاری است که ایده مشارکت داوطلبانه شرکت‌ها در فعالیت‌های غیرسودده را ترویج می‌کند. این فعالیت‌ها شامل امورات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی یا انواع دیگری از فعالیت‌هایی است که به مجموعه‌ای از افراد و […]

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی  ، مسئولیت اجتماعی ( بیمه )بیانگر یک مفهوم نسبتاً جدید در جوامع تجاری است که ایده مشارکت داوطلبانه شرکت‌ها در فعالیت‌های غیرسودده را ترویج می‌کند. این فعالیت‌ها شامل امورات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی یا انواع دیگری از فعالیت‌هایی است که به مجموعه‌ای از افراد و نه برای خود شرکت سودرسانی داشته باشد.

مسئولیت اجتماعی بیمه ها

مسئولیت اجتماعی بیمه ها

شرکت بیمه با استفاده از توانایی مدیریت بحران و فراهم کردن پوشش همه جانبه از خسارات بحران، نقش مهمی در ارتقای جامعه دارد. یکی از خدماتی که شرکت بیمه ارائه می‌دهد، سرویس مشاوره‌ای برای مدیریت پایدار تجارت است.

شرکت بیمه مشتریان خود را ترغیب می‌کند که قبل از انجام عملیات اصلی، از طریق یک برنامه پایدار تجارت برای انواع خسارت آن آماده شوند.

موضوعات کلیدی مسئولیت اجتماعی در صنعت بیمه چیست؟

در صنعت بیمه، مسئولیت اجتماعی اخلاقی شرکت‌های بیمه از اهمیت بیشتری برخودار می‌باشد. اولین راه توسعه بستر اصول اخلاقی در بیمه، بررسی چالش‌های پیش روی اهالی حرفه‌ای بیمه همچون کارشناسان صنعت بیمه، وکلا و بازاریابان بیمه است. در بررسی الگوسازی ریسک‌های پیش روی صنعت بیمه و دستورالعمل‌های موجود، مشخصاً بحث رعایت اصول اخلاقی و یا همان مسئولیت اجتماعی اخلاقی شرکت‌های بیمه حائز اهمیت است.

مسئولیت‌های اجتماعی صنعت بیمه، ذیل مسئولیت اجتماعی خیرخواهانه قرار دارد تا ضمن بهره‌گیری از عواید حاصل شده مادی و معنوی ناشی از ارائه خدمات و رفع معضلات اجتماعی، اطلاع رسانی صحیح در خصوص محصولات بیمه‌ای و مزایای خریداری آنها به جامعه، انجام شود.

از سوی دیگرمسئولیت اجتماعی زیست محیطی با رعایت عوامل محیطی و منابع طبیعی همانند استفاده صحیح از ملزومات اداری و وسایل مصرف کننده انرژی، می تواند هم ردیف مسئولیت اجتماعی خیرخواهانه قرار داشته باشد.

آیا بیمه ها در ایران به مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند؟

اصول اخلاقی به عنوان یکی از معیارهای اصلی مسئولیت اجتماعی بیمه ها قلمداد می شود. این در حالی است که کارشناسان شرکت های بیمه در این زمینه با چالش هایی مواجه هستند و برخی از مشتریان از نوع برخورد کارشناسان بیمه رضایت ندارند. از سوی دیگر مواردی نیز وجود داشته که کارشناسان بیمه با دریافت رشوه وضعیت یک پرونده را به سمت دیگری سوق داده اند.

هر چند این مشکلات در شرایط کنونی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما همچنان به عنوان یک چالش در مسائل اخلاقی بیمه ها وجود دارد.از سوی دیگر بیمه ها به صورت کلی با نوعی بی تفاوتی اجتماعی نسبت به مشکلات مردم برخورد می کنند و تنها زمانی وارد عمل می شوند که نیاز آنها ضروری است. در نتیجه رویکرد بیمه ها در ایران بیش از اینکه ایجابی باشد سلبی است.

به نظر می رسد بیمه ها مسئولیت اجتماعی را با امور خیرخواهانه اشتباه گرفته اند و در بیشتر انرژی و سرمایه خود را در این زمینه صرف می کنند. این در حالی است که مسئولیت اجتماعی مفهومی به مراتب گسترده تر از امور خیریه است.

نکته دیگر اینکه شرکت های بیمه در ایران در زمینه محیط زیست فعالیت های چشمگیری نداشته اند و علی رغم شعارهایی که در این زمینه می دهند عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداده اند.

در ادامه به صورت نمونه به فعالیت های شرکت های بیمه در کشورهای توسعه یافته اشاره می شود که گستره ای فراگیر برای خود در زمینه مسئولیت اجتماعی قائل هستند.

مسئولیت اجتماعی بیمه ها در ژاپن

شرکت سامبو ژاپن سابقه طولانی در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارد. در سال ۱۹۹۲، شرکت سامبو اولین موسسه مالی ژاپن بود که اداره محیط زیست جهانی را تاسیس کرد و برای ارتقای پایداری جامعه فعالیت‌های مختلفی انجام داد. همچنین در سال ۱۹۹۷ اولین موسسه مالی ژاپن بود که مجوز ایزو ۴۰۰۱ را دریافت کرد. این شرکت به صورت عمومی متعهد شده است تا انتشار گاز دی‌اکسید کربن خود را کاهش دهد. هدف آنها کاهش ۴۰/۵ درصدی گاز دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۲۰ و ۵۶ درصدی آن تا سال ۲۰۵۰ است.

همچنین شرکت سامبو محصولاتی برای جبران خسارات آلودگی محیط زیست، آلودگی خاک و سایر خطرات زیست‌محیطی دارد. آنها این محصولات را برای ترویج انرژی باد، انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدید پذیر به فروش می‌رسانند.

محصولات بیمه اتومبیل آنها تخفیف‌هایی را به خودروهای سازگار با محیط زیست ارائه می‌دهند و همچنین سیاست‌هایی دارند که صاحبان خانه را به بازسازی خانه‌ها و سازگار کردن آنها با محیط زیست ترغیب می‌کنند.

مشاغل بیمه اتومبیل مشتریان را ترغیب می‌کنند که هنگام تعمیر اتومبیل از قطعات بازیافت شده پس از تصادف مجدداً استفاده کنند. همچنین آنها برنامه تبلیغاتی دارند تا از طریق آن بتوانند روی بهتر شدن رفتار راننده با شعارهای «رانندگی سالم» و «رانندگی ایمن» تاثیرگذار باشند.

مسئولیت اجتماعی در صنعت بیمه روسیه

برای شرکت‌های بیمه در روسیه عامل اصلی توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، فرآیند جهانی‌سازی است. در حال حاضر که تعداد بسیار کمی از بیمه‌گران به پایداری مالی اهمیت می‌دهند، با این حال چندین شرکت برنامه‌های اجتماعی خود را برای حمایت از جامعه آغاز می‌کنند.

به‌طوری ‌که در اهدای جایزه سال به شرکت‌های با مسئولیت اجتماعی در روسیه فقط یک شرکت بیمه در سال ۲۰۱۰ آن را دریافت کرد.

به طور کلی، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در روسیه به عنوان یک نوع فعالیت بشردوستانه شناخته می‌شود. با چنین مفهومی، شرکت‌های بیمه روسی، بنیادهای خیریه مختلفی را در روسیه تامین می‌کنند. ویژگی مهم مسئولیت اجتماعی در روسیه این است که به عنوان کارفرمای مسئول عمل می‌کند.

از آنجایی که بیمه به طور طبیعی نوعی فعالیت اجتماعی تلقی می‌شود، از این رو شرکت‌های بیمه متوجه اهمیت خود برای حمایت از مردم و مشاغل اقتصادی می‌شوند. همچنین سیستم بیمه پزشکی اجباری روسی شامل بسیاری از بیمه‌گران می‌شود که بدون پرداخت هزینه برای خدمات پزشکی، عملکرد پایدار کلینیک‌ها در سراسر کشور را تامین می‌کنند.

اگرچه شرکت‌های بیمه ژاپنی و روسی، پیش‌شرط‌های مختلفی برای اجرای مدیریت مسئولیت اجتماعی دارند، اما هر دو مورد از نظر تاثیر جهانی بر این صنعت خوب عمل کرده‌اند. اما تمام چالش‌های مشارکت در پایداری جامعه هنوز توسط بیمه‌گذاران برطرف نشده است. به نظر می‌رسد که دوره بهبودی بعد از بحران برای پیشرفت بیشتر «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» در کشورهای همسایه بهتر باشد.

همچنین شرکت‌های بزرگی مانند والمارت، مایکروسافت، اپل و لیفت همه متعهد شدند که حداقل برای دو هفته اول تعطیلات (ناشی از بحران کرونا) برای کارگران روزمزد، پرداختی داشته باشند. این پرداختی نه تنها به عنوان مسئولیت شرکت‌ها ضروری است، همچنین به طور قابل توجهی هزینه‌های استخدام مجدد کارمندان را هنگام بازگشت اقتصاد به حالت عادی کاهش می‌دهد.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=118755

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi