2

مقام و منزلت حضرت علی (ع) در قرآن

  • کد خبر : 3505
  • 30 فروردین 1395 - 11:20
مقام و منزلت حضرت علی (ع) در قرآن

بنا به نقل از مفسرین و مورخین عامه و خاصه، آیات زیادى (بیش از سیصد آیه) در باره ولایت على(ع ) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است که نقل همه آن ها از عهده این مقال خارج است؛ لذا ما در اینجا فقط به نقل چند مورد از کتب معتبره اشاره می نماییم.

بنا به نقل از مفسرین و مورخین عامه و خاصه، آیات زیادى (بیش از سیصد آیه) در باره ولایت على(ع ) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است که نقل همه آن ها از عهده این مقال خارج است؛ لذا ما در اینجا فقط به نقل چند مورد از کتب معتبره اشاره می نماییم.

1 – سوره مبارکه بقره – آیه شریفه 274

الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ

معنی: کسانی که اموال خود را در شب و روز، پنهان و آشکارا انفاق می کنند، پاداششان نزد پرودگار است و هیچ ترس و اندوهی ندارند.

پیام آیه: در تفاسیر صافی، مجمع البیان، قرطبی و کبیر فخررازی آمده است که این آیه در شأن حضرت علی (ع) نازل شده است. هنگامی که حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت یک درهم را در روز، یک درهم را در شب، سومی را مخفیانه و چهارمین درهم را آشکارا در راه خدا انفاق نمود.

***

2 – سوره مبارکه نور – آیه شریفه 35

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاه فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَاکَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَهٍ مُّبَارَکَهٍ زَیْتُونِهٍ لَّا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ

 جابرین عبدالله گوید : وارد مسجد شدم و علی (ع) را ملاقات کردم. علی (ع) فرمود : تعجب می کنم از کسی که این آیه را بخواند و معنایش را درک نکند.

گفتم : کدام آیه ؟ حضرت آیه را خواندند و فرمودند:

(مشکاه) محمد (ص) است (مصباح) من هستم. و…

***

3 – سوره مبارکه احزاب – آیه شریفه 33

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا

معنی: خواست خداوند چنین است که هر پلیدی را از خاندان پیامبر دور کند و آنان را از هر آلودگی پاک نماید.

در تفسیر طبرى و فخر رازى و همچنین در کتب دیگر نقل شده است که آیه تطهیر در خانه ‏ام سلمه بر پیغمبر اکرم (ص ) نازل شده و آن حضرت فاطمه و حسنین و على (ع ) را جمع کرد سپس گفت: اللهم هؤلاء اهل بیتى فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا (خدایا این ها اهل بیت من هستند پلیدى را از این ها دور گردان و به تطهیر خاصى پاکشان فرما) ام سلمه گفت یا رسول الله من هم جزو آن ها هستم؟حضرت فرمود: تو جاى خود دارى و زن خوبى هستى (اما مقام اهل بیت مرا ندارى).

انس ابن مالک گوید: « پیامبر (ص) شش ماه هنگام رفتن برای نماز صبح از کنار خانه ی زهرا (س) عبور می کردند و می فرمودند : « ای اهل بیت نماز و آیه ی فوق را تلاوت می فرمودند» جابرین عبدالله گوید : هنگامی که این آیه نازل شد جز حضرت علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع)، حسین (ع) کسی در خانه نبود و پیامبر فرمود : خدایا، اینان خاندان من هستند»

***

4 – سوره مبارکه بقره – آیه شریفه 207

وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ

معنی: در میان مردم کسی است که برای خشنودی خدا، جان خود را می فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.

پیام آیه: ابن ابی الحدید از علمای قرن هفتم اهل سنت گوید: « تمام مفسران گفته اند این آیه درباره حضرت علی (ع) نازل شد که در شب هجرت در بستر پیامبر (ع) خوابید» در آن شب افرادی از قبایل مختلف جمع شدند تا پیامبر (ص) را به قتل رسانند. علی (ع) در بستر آن حضرت خوابید تا ایشان به سلامت از شهر مکه خارج شوند.

***

5 – سوره مبارکه مائده – آیه شریفه55

انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون

معنى: ولى و صاحب اختیار شما فقط خدا و رسول او و مؤمنینى هستند که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع زکوه می دهند.

مفسرین و محدثین مانند فخر رازى و نیشابورى و زمخشرى و دیگران از ابن عباس و ابوذر و سایرین نقل کرده‏اند که روزى سائلى در مسجد از مردم سؤال نمود و کسى چیزى به او نداد، علی (ع ) که مشغول نماز و در حال رکوع بود با انگشت دست راست اشاره به سائل نمود و سائل متوجه شد و آمد انگشتر را از دست او خارج نمود و آیه انما … نازل شد.

***

6 – سوره مبارکه نسا – آیه شریفه 59

 یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم

معنی: اى مؤمنین! خدا و رسول او و صاحبان امر از خودتان را اطاعت کنید.

شیخ سلیمان بلخى و دیگران نوشته‏ اند که این آیه در باره امیر المؤمنین نازل شده و منظور از اولى الامر، ائمه (ع) از اهل بیتند.

منبع:

https://shie-aale-mohammad.blogfa.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi