2
در بازدید خبرنگاران از منطقه ویژه اقتصادی لامرد مطرح شد؛

تشریح مهم ترین پروژه های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی لامرد

  • کد خبر : 138868
  • 07 فوریه 2023 - 1:30
تشریح مهم ترین پروژه های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی لامرد
به مناسبت دهه فجر و به میزبانی ایمیدرو و منطقه اقتصادی لامرد؛جمعی از اصحاب رسانه از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی لامرد دیدن کردند.

«دانستنی آنلاین»-منیژه بازیار:به مناسبت دهه فجر و به میزبانی ایمیدرو و منطقه اقتصادی لامرد؛جمعی از اصحاب رسانه از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی لامرد دیدن کردند.
خبرنگاران به همراه کرمی عضو هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی لامرد از محل احداث مسیر آزاد راه لامرد-پارسیان و شهرک مسکونی تابناک، پروژهای زیرساختی، گمرک، آب شیرین کن و برخی از صنایع مستقر نظیر مجتمع آلومینیوم جنوب و نیروگاه غدیر دیدن کردند.
طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد شامل بررسی مطالعات فنی و اقتصادی با استانداردهای بین‌المللی و برشمردن ظرفیت‌های بالقوه این کانون صنعتی، نقشه راه جدید برای توسعه این قطب بزرگ تجاری-صنعتی، تعیین کاربری‌ها، فضاها و نقشه‌ها، میزان شاغلان و بررسی محدودیت‌های طراحی و مطالعات در حوزه طرح‌های سرمایه‌گذاری، بررسی زیرساخت‌های آب، برق، گاز، مخابرات و سایر نیازهای صنایع و پیش نیازهای توسعه‌ای، جزییات افق آتی مرتبط با توسعه و بارگذاری صنایع و ظرفیت آنها است. طرح جامع به کوشش شرکت مشاور و با درخواست و نظارت منطقه ویژه اقتصادی لامرد تدوین شده است.

پس از گذشت 10 سال از تصویب منطقه ویژه اقتصادی لامرد، این طرح جامع و راهبردی به عنوان مهم‌ترین سند چشم‌انداز آتی توسعه این منطقه تجاری-صنعتی تدوین شد و برای تصویب به مراجع قانونی پیشنهاد گردید.
در جریان بازدید خبرنگاران از منطقه ویژه اقتصادی لامرد مهدی کرمی نائیب رئیس هیأت مدیره منطقه اقتصادی لامرد به احداث بزرگراه لامرد- پارسیان اشاره کرد و گفت:این پروژه که در حد فاصل شهرستان‌های لامرد و پارسیان قرار دارد که با همکاری و سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم‌الانبیا و سازمان ایمیدرو در حال انجام است.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی 6 کیلومتر از زیرساخت این آزاد راه را انجام داد اما پس از مدتی سرمایه گذاران دیگر به این پروژه وارد کردند که در شرایط کنونی 49 کیلومتر از این پروژه به پایان رسیدده است.این آزادراه شهر لامرد را با شهرستان پارسیان با طول حداکثر ۵۰ کیلومتر بهم متصل می کند. در واقع آزادراه لامرد_ پارسیان کریدور انتقال انرژی است. این سخن به معنای این است که علاوه بر تردد خودروها، خط لوله‌ آب از پارسیان به لامرد نیز منتقل می شود. پیش‌بینی می شود روزانه ۴هزار خودروی سنگین از این آزادراه تردد کنند.

کرمی هزینه اولیه این پروژه عمرانی را ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به دلیل نوسانات ارزی و عدم تامین سرمایه، بودجه این پروژه به ۱۵هزار میلیارد تومان رسید.

عضو هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی لامرد باتاکید بر اینکه بزرگترین پروژه آب شیرین‌کن از این مسیر انجام می شود افزود: بدین وسیله آب از خلیج‌فارس به دشت لامرد و سپس به دشت لارستان و جهرم و در نهایت به شیراز و شمال شیراز انتقال پیدا می کند. این در حالی است که اصفهان و شهرهای مرکزی نیز متقاضی انتقال آب شیرین هستند.حجم این پروژه ۱۵ میلیون مترمکعب است که می تواند بخشی از نیازمندی‌های شهر لامرد را تامین کند.
عضو هیات رییسه منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: فاز اول کارگاه آب شیرین کن منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن به زودی به بهره‌برداری می رسد که بر این اساس روزانه ۲۱ هزار لیتر آب تصفیه می شود.
وی با اشاره به اینکه ورودی آب ۳۰لیتر در ثانیه است که در ساعت حدود ۸۰ لیتر مترمکعب می شود افزود: آب تولیدی این پروژه با کیفیت‌تر از آب معدنی بوده که مصرف‌کننده عمده آن در صنایع آلومینیوم است.
کرمی افزود: مساحت منطقه ویژه اقتصادی لامرد ۸۵۰۰ هکتار است که در حال حاضر بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور از لحاظ وسعت است.
در ادامه بازید از محدوده‌ای که برای پارکینگ خودروهای سنگین تعبیه شده بازدید به عمل آمد که همزمان با هفته دولت سال آینده افتتاح و تا ۲۴ ماه پس از افتتاح به بهره‌برداری خواهد رسید. این پارکینگ ظرفیت جای دادن ۱۵۰ کامیون و تریلی در خود را دارد و علاوه بر نمازخانه و سرویس بهداشتی، رستوران، پمپ بنزین و پمپ گاز در این پارکینگ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در ادامه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی لامرد،خبرنگاران از پروژه مجتمع پتروپالایش ستاره هرمز دیدن کردند که جمالی، طراح و سرپرست پروژه در جمع خبرنگاران گفت: این پروژه در مساحت ۲۵ هکتار و با سرمایه اولیه ۸۰ میلیون دلاری در ۲ فاز انجام می شود که در حال حاضر ۷۰درصد فاز اول تکمیل شده است و امیدواریم بخش دوم فاز اول طی یک ماه آینده راه‌اندازی شود.

وی افزود: فاز دوم این پروژه با ۳۰ میلیون دلار تخمین زده شده است که خوراک آن به صورت تراک حمل میشود. مهندسی فاز دوم شروع شده ولی به مرحله اجرا نرسیده است. محصول نهایی این پالایشگاه نفتا است که ۶۰هزار تن در سال تولید دارد. از سوی دیگر باید تاکید کنم که تمامی تجهیزات بومی و دانش‌بنیان است.
لازم به ذکر است منطقه ویژه اقتصادی لامرد (تحت پوشش ایمیدرو) با هدف توسعه صنایع انرژی بر و افزایش صادرات ایجاد شده و در جنوب استان فارس واقع است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=138868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi