1

تبیین طرح هاي توسعه نفت جنوبی در نشست خبري مديرعامل شركت نفت و گاز پارس

  • کد خبر : 20449
  • 18 دسامبر 2017 - 17:01
تبیین طرح هاي توسعه نفت جنوبی در نشست خبري مديرعامل شركت نفت و گاز پارس

تشریح طرح هاي توسعه نفت جنوبی در نشست خبري مديرعامل شركت نفت و گاز پارس

 مديرعامل شركت نفت و گاز پارس اقدامات انجام گرفته و پيش روي اين شركت را درخصوص روند مذاكرات با شركت مرسك، اخرين وضعيت طرح توسعه فاز 11 و طرح‌هاي در حال توسعه پارس جنوبي تشريح كرد.
به گزارش روابط‌عمومي شركت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام، همزمان با بيستمین سالروز تاسیس شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری با اصحاب رسانه كه امروز (دو شنبه، 27 آذرماه) برگزار شد به تشريح گزارش عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: از زمان تأسيس اين شركت تا كنون تلاش كرده‌ايم اهداف و مأموريت‌هاي ترسيم شده توسط شركت ملي نفت ايران را به نحو احسن به انجام برسانيم.
مشكين‌فام با اشاره به رشد و ارتقاي كليه پيمانكاران و سازندگان داخلي در طول اين 20 سال گفت: روند پيشرفت صنايع دريايي كشور از ساخت يك سكوي ابوذر به ساخت 26 سكوي پارس جنوبي توسط پيمانكاران داخلي ارتقا يافته و هم‌اکنون بیش از سه هزار کیلومتر خطوط لوله دریایی در اين منطقه ساخته شده، در حالی که در مقطعی این موضوع یک آرزو بود.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به مشاركت قطر با شركت‌هاي تراز اول بين‌المللي از جمله شل و توتال در يك طرف اين ميدان افزود: در بخش ايراني اين ميدان شركت‌هاي پيمانكار داخلي در كنار كارفرماي اين ميدان با توسعه طرح‌هاي پارس جنوبي رشد كردند و به خودباوري رسيدند.
وي به لزوم تمركز بر مديريت پروژه به منظور كاهش هزينه و زمان اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي پارس جنوبي اشاره كرد و گفت: مديريت دانش در پروژه‌هاي پارس جنوبي بايد مستندسازي شوند تا در پروژه‌هاي آتي بتوانيم از اين تجربه استفاده كنيم.
مشكين فام با بيان اينكه 70 درصد مصرف گاز کشور از میدان گازی پارس جنوبی تأمین می شود که با تولید روزانه نفت خام کشور برابری می‌کند، خاطرنشان كرد: تا كنون 72 میلیارد دلار سرمايه‌گذاري در مخزن پارس‌جنوبی محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 87 میلیارد دلار برسد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به ساخت، نصب و راه‌اندازي 26 سكوي دريايي در ميدان مشترك پارس جنوبي اظهار كرد: از اين تعداد 6 سكو تا انتهاي سال 83، 5 سكو در فاصله سال‌هاي 84 تا 91 و 15 سكو در فاصله سال‌هاي 92 تا 96 ساخته، نصب و راه‌اندازي شده است.
مقام عالي شركت نفت و گاز پارس همچنين از حفاري و وارد مدار توليد شدن 252 حلقه چاه خبر داد كه از اين تعداد 56 حلقه تا انتهاي سال 83، 54 حلقه چاه طی سال‌های 84 تا 91 و 142 حلقه چاه در چهار سال اخیر حفاری شده است.
وي افزود: به‌طور کلی 2792 کیلومتر خط لوله دریایی تا به امروز در ميدان گازي پارس جنوبي کشیده شده که از این میزان 525 کیلومتر در چهار سال اول، 515 کیلومتر در هشت سال بعدی و 1752 کیلومتر آن در چهار سال اخیر احداث شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص وضعیت برداشت گاز از مخزن مشترك پارس‌جنوبی توضیح داد: در چهار سال اخير 228 ميليون مترمكعب به ظرفيت توليد گاز كشور از مخزن پارس جنوبي افزوده شده است كه در مجموع ظرفیت تولید گاز از اين میدان هم‌اکنون به 570 میلیون مترمکعب و حجم برداشت روزانه به 555 میلیون مترمکعب رسيده است.
محمد مشكين‌فام در بخش ديگري از صحبت‌هايش به توليد از لايه‌هاي نفتي اشاره كرد و گفت: با توجه به مشكلات تكنولوژيكي و وضعيت مخزن، برداشت از لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي ساليان سال در شركت نفت وگاز پارس به آرزويي تبديل شده بود كه خوشبختانه امسال تحقق پيدا كرد و در حال حاضر روزانه 25 هزار بشكه نفت از اين مخزن برداشت مي‌شود كه قابل افزايش تا 150 هزار بشكه در روز است.
وي ارزش محصولات توليدي پارس جنوبي را با محاسبه رقم 18 سنت در هر مترمكعب گاز غني، قريب به 200 ميليارد دلار عنوان كرد.

راه‌اندازي دو رديف شيرين‌سازي پالايشگاه تا پايان سال جاري

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس همچنين اقدامات پيش‌روي اين شركت تا پايان سال جاري را برشمرد و گفت: اولين رديف شيرين‌سازي پالايشگاه فاز 22 تا 24 پارس جنوبي، همزمان با گرامي‌داشت دهه فجر به صورت آزمايشي وارد مدار توليد مي‌شود و تا پايان سال جاري نيز يك رديف شيرين‌سازي فاز 13 به صورت آزمايشي راه‌اندازي مي‌شود.
وي از بارگيري سكوي فاز 14A پارس جنوبي از يارد بندرعباس تا انتهاي دي‌ماه سال جاري نيز خبر داد و افزود: همچنين تا پايان سال جاري سه سكوي دريايي از يارد صدرا بارگيري مي‌شود.

مذاكره با مرسك

مشكين‌فام درخصوص روند مذاكرات با شرکت دانمارکی مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: شرکت‌های مختلفی برای حضور در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی در حال مذاکره با ايران هستند، اما با توجه به پيشرفت مذاکرات با مرسک امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم به نتايج خوبی برسیم و اگر مسائل في‌مابين حل شود، منجر به قرارداد خواهد شد و پيش‌بيني مي‌شود دومين قرارداد مدل جديد قراردادهاي نفتي تا پايان سال جاري با اين شركت دانماركي به امضا برسد.
مشکین فام درباره خريد سهام شركت مرسک توسط شركت توتال گفت: ادغام مرسک با توتال هنوز به مراحل نهایی نرسيده و اين شركت هنوز به صورت مستقل عمل مي‌كند، اگر مباحث فنی و مالی در اين مذاكرات به نتيجه برسد، مشکلی درباره ادغام مرسک با توتال وجود ندارد و خطري متوجه توسعه اين ميدان نيست.

مذاكره با هند برای توسعه فرزاد بی ادامه دارد

وي درباره روند مذاكرات انجام شده با شركت‌هاي بين‌المللي براي توسعه ميدان فرزاد نيز با تأكيد بر غني نبودن گاز خشك اين ميدان گفت: مسائل فني با هندي‌ها براي توسعه اين ميدان حل شده است و مهمترين موضوع مورد مذاكره با اين شركت براي خريد گاز اين ميدان است كه بايد حل و فصل شود، چرا كه ايران با توجه به ميزان كافي گاز غني در پارس جنوبي نيازي به گاز اين ميدان ندارد.

قراردادهاي فرعي طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي تا پايان سال جاري منعقد مي‌شود

مشكين‌فام در ادامه با تأكيد بر فعاليت شركت فرانسوي توتال در طرح توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبي بيان كرد: فعاليت اين شركت مطابق با برنامه زمان‌بندي و در برخي موارد جلوتر از برنامه پيش مي‌رود، اسناد مناقصه توسعه فاز 11 توزيع شده، پاكات مالي مناقصات پيمانكاران ايراني در بخش دريا باز شده و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
وي با تأكيد بر اينكه در بخش خشكي اين ميدان كارگاهي احداث نمي‌شود، افزود: توتال ناظر بر عملكرد شركت‌هاي EPC بر ساخت جكت‌ها و سكوهاي اين ميدان است و نيازي به تجهيز كارگاه ندارد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به مكانيزم پيش‌بيني شده در قرارداد طرح توسعه فاز 11 مبني بر خروج شركت فرانسوي توتال از اين ميدان گفت: اگر به هر دليلي تصميم بر خروج از اين قرارداد بگيرد، شركت چيني ‍CNPC و شركت ايراني پتروپارس كار توسعه اين ميدان را ادامه مي‌دهند.
وي در پاسخ به پرسش مطرح شده مبني بر موضوع انتقال فناوري ساخت سكوهاي تقويت فشار در فاز 11 پارس جنوبي در صورت خروج توتال از قرارداد چه مي‌شود؟ گفت: طراحی سکوهای تقویت فشار فاز 11 پارس جنوبی توسط توتال هم اکنون در حال انجام است و امیدواریم تا پایان توسعه در این قرارداد حضور داشته باشد، اما اگر توتال از این پروژه کنار برود، دانش ساخت این سکوها در اختیار ایران قرار می گیرد.
به گفته مشكين‌فام، فرآيند طراحي، انتخاب پيمانكاران فرعي، برگزاري مناقصات و شروع كار اجرايي ميانگين 15 تا 16 ماه به طول مي‌انجامد و در طول پنج ماه گذشته مطالعات و مناقصات اين ميدان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری کلیه قراردادهای فرعی این فاز به پایان برسد و شروع كار اجرايي در كارگاه‌هاي پيمانكاران فرعي اين فاز انجام شود.

فاز دوم توسعه پارس جنوبي ۲۰ میلیارد دلار سرمايه نياز دارد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس سرمايه مورد نياز براي حفظ و نگهداشت توليد ميدان گازي پارس جنوبي را نيازمند 20 ميليارد دلار سرمايه دانست و گفت: مرحله دوم توسعه پارس جنوبي تا دو سال آينده كليد مي‌خورد و اقدامات پيچيده‌تري را در بخش دريا پيش رو دارد، بنابراين از هم‌اكنون براي نگهداشت توليد مخزن برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا در سال‌هاي پيش رو از افت فشار مخزن جلوگيري كنيم.

واگذاري توسعه میادين خليج فارس به شركت نفت و گاز پارس

وي به مباحث مطرح شده در مورد واگذاري توسعه همه ميادين نفت و گاز خليج فارس به شركت نفت و گاز پارس اشاره كرد و گفت: در اين زمينه تابع شركت ملي نفت ايران هستيم و هم‌اكنون توسعه ميادين گازي كيش، بلال و فرزاد نيز به اين شركت سپرده شده است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=20449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi